Är det lugnt nu?

Carina Jönsson om bokhandelns omsättning.

Publicerad

Svensk Bokhandels bokhandelsspecial som publicerades 2013, men som visade siffrorna för 2012, sammanfattade Ugglans vd Anders Billing det bokhandelsåret tämligen bra: »Som detaljhandelsår är 2012 ett år vi snabbt vill glömma. Rakt över. Samtidigt känns det som att vi skrapat i botten nu och kan vända uppåt«. Och för det får man väl ge honom rätt?  

Åren efter det deppiga 2012 har vi sett en bokhandel som börjat återhämta sig, även om det mer rört sig om en försiktig stabilisering än en stor »pusta-ut-vändning«. 

I det här numret summerar vi hur det gick för bokhandeln under 2015. Genomgången visar att försäljningen ökade något, vilket så klart är glädjande. Men betyder det här att bokhandlarna kan lita på att det håller i sig nu? 

På ett sätt ska man känna en viss lättnad. Efter ett par års utplaning kan man konstatera att detta ser ut att vara en trend!

Samtidigt: Årets special visar att även om det går bättre över lag, går det inte bra för alla. Om man bryter ner siffrorna och tittar på hur 2015 gick för enskilda aktörer spretar det väldigt mycket. 

Det är de stora spelarna som växer sig allt större. Nätbokhandeln Adlibris omsättning växer så det knakar. Bokus ökar också. Akademibokhandelns försäljning är också något bättre. Tillsammans står de här företagen, om man räknar in Akademibokhandelns franchisetagare, för drygt tre fjärdedelar av den totala omsättningen. Jag säger det igen: mer än TRE  FJÄRDEDELAR. Det är en helt otrolig siffra. För med storlek kommer så klart fördelar. Kan man köpa in stora volymer, följer rabatter med på köpet. Och ensamrätt på vissa storsäljare under rean. Ni känner till karusellen.

Men man kan också se det ur en annan synvinkel. Att de stora spelarna går bra är av vikt för hela handeln. Även om en jätte kan konkurrera ut de mindre aktörerna, behöver de mindre, fysiska bokhandlarna en Akademibokhandelskedja som driver marknaden. Om Ackis satsar på en kampanj bak på alla bussar, eller startar läsfrämjande projekt, gynnar det alla som säljer böcker. 

Men det kan vara svårt att känna förhoppning för något så pass långsiktigt när verkligheten ser ut som den gör. En tredjedel av företagen i Svensk Bokhandels bokhandelsspecial gjorde ett negativt resultat 2015. Det finns inget mirakelmedel mot det, men Gunnel Hedenblad, som driver den mest lönsamma bokhandeln, Böcker & Blad i Torp utanför Uddevalla, förklarade i en artikel i SvB tidigare i år sina framgångar med att hon ständigt jobbar med att analysera och detaljstudera försäljningsfakta i ett datasystem. 

»Att sätta priser är som att borsta tänder – man missar ibland. Men man måste ha koll och sänka priserna på det som inte säljer. Det finns många butiker som behöver jobba med det«, sa hon. En bra uppmaning på vägen till er som kämpar!

Powered by Labrador CMS