Tillbaka
2018-03-02

Berättelser som gör skillnad

Hög arbetslöshet och år av svaga skolresultat. Det är ingen slump att stiftelsen Berättarministeriet 2011 valde att öppna sitt första utbildningscenter i Södertälje. Nu har skolresultaten förbättrats sex år i rad. Historieberättandets konst är en del av framgången.

Philip Wallin

Abbas rymdbutik bubblar av förväntansfulla åttaåringar. Snart knäcker de lösenordet till den lönndörr som finns i butiken och som leder in till utbildningsrummet. Jublande springer barnen, från Soldalaskolan klass 2, in i det ljusa rummet med fluffiga molnlampor för att tillsammans skapa en berättelse på det fiktiva bokförlaget Berättarministeriet, där den buttre redaktör Schwartz jobbar. Här inne får barnen lära sig att bygga en historia med hjälp av fem komponenter: huvudkaraktär (de röstar fram en superhjälte), huvudkaraktärens bästa kompis, miljö, högsta önskan och – hinder.
    – En asteroid ska krascha superhjältens rymdskepp, säger en pojke som heter Timothus.
   Historien skrivs ner på en stor skärm. Efter en stund får klassen magiska fantasiäpplen och 20 minuter för att själva rita och skriva.
    – Äpplena brukar ha fantastisk effekt. De är köpta på Coop men funkar, säger Berättarministeriets volontärsamordnare, Georgia Arvanitopoulou, och skrattar.

Vi befinner oss i Lunagallerian i centrala Södertälje, en anonym 1970-talsbyggnad i brunt tegel. Här finns spel & tobak, pizzeria, Systembolag och apotek. På mellanplanet ligger den gamla industristadens kulturhus, Luna, med konsthall och bibliotek. Jämte biblioteket ligger den mystiska rymdbutiken där barnens berättarresa tar avstamp.  Här har Berättarministeriets lokaler legat sedan starten 2011. Flaskor och burkar står på rad, etiketterade som: vakuum, antigravitation och rymdskeppsvax. Här finns rymdhjälmar, silverfärgade kläder och glasögon för rymdmonster med tre ögon.
    – När barnen kliver in genom dörren aktiveras deras fantasi direkt, säger utbildningsledaren Sanna Horn när hon tar emot oss.

En halvtimme senare har volontärerna droppat in för att förbereda dagens rollspel. De ska spela programmet Redaktör Schwartz bokutgivning, där barnen får följa hela bokutgivarprocessen – från egen idé till färdig produkt. Volontären Arash Saidi har åkt från Stockholmsförorten Akalla och är i Södertälje en gång i månaden. Han är egentligen utbildad i miljöteknik på KTH.
    – Jag kommer hit för att bli inspirerad. Jag trivs bäst med barn, jag blir en helt annan människa. Många vuxna tappar all nyfikenhet, säger han.
Arash Saidi ska spela berättaren i rollspelet och guida de 15 barnen från Soldalaskolan.

Att Berättarministeriets första center hamnade just i Södertälje är ingen slump.
    – Vi skulle kunna starta våra utbildningscenter var som helst, för det finns en efterfrågan, säger Sanna Horn. Men vi lägger fokus på områden med hög arbetslöshet i kombination med låga skolresultat.
   Här är 13,3 procent arbetslösa. Sverigesnittet är 6,7 procent. I Södertälje finns ett utanförskap som riskerar att gå i arv. De svaga resultaten i läs- och skrivförståelse har varit ett tecken på det. Det är därför det är så viktigt att en stimulera berättarlusten.
    – För att vara en del av samhällslivet behöver man kunna läsa och skriva. Det är ingången till alla ämnen i skolan, det är ingången till vuxenlivet och att bli en aktiv samhällsdeltagare, säger Sanna Horn.
    Och att placera lokalen intill biblioteket är ett strategiskt beslut.
    – Vi ligger alltid intill ett bibliotek då barnen får ett naturligt flöde mellan bibliotek och Berättarministeriet, men också för att det skapar förutsättningar för att samarbeta med biblioteken i våra skolprogram. Vi har även som mål att ligga max 30 minuter från alla skolor, så att det är nära och tillgängligt för eleverna, säger Sanna Horn.

Förmiddagen närmar sig sitt slut. Redaktör Schwartz kliver aldrig ut från sitt kontor. Men genom en högtalare hör barnen att han har fått in en fantastisk historia som bara måste gå i tryck. Han börjar läsa. Barnen tittar förvånat på varandra. »What?«, säger en av killarna.
    – Det är ju vår saga, skriker de.
   Det visar sig dessutom att deras saga, om superhjälten som kraschar med sin rymdraket på jorden efter ett häftigt asteroidregn, har lagts ut på webben. Då skriker de rakt ut. Det låter som ett lyckoskrik.

Sex år i rad har Södertälje höjt sina skolresultat, sedan Berättarministeriet etablerades i staden.
    – Självklart beror det på kommunen, skolorna och framför allt lärarna som gör det stora jobbet. Men förhoppningsvis har vi varit en del i det, säger Sanna Horn.


Fotnot: Berättarministeriets förebild är utbildningscentret 826 Valencia i USA, som grundades av författaren David Eggers och utbildningsledaren Nínive Calegari för att öka läs- och skrivförmågan bland barn och unga. Namnet kommer från centrets adress i San Francisco.

 

Berättarministeriet

Grundat: 2011 av frilansjournalisten Dilsa Demirbag Sten och finansmännen Sven Hagströmer och Robert Weil.
Gör: Driver utbildningscenter i utsatta områden för barn och unga mellan 8 och18 år. Syftet är att alla barn, oavsett bakgrund, ska känna sig trygga med det skrivna ordet.
Finns i: Södertälje och Göteborg samt Stockholmsförorterna Hagsätra och Husby.
Antal aktiva volontärer: 500 (en av dem är statsminister Stefan Löfven).
Antal besökare: 35 000 sedan 2011.
Finansiell modell: Allmännyttig stiftelse vars verksamhetsekonomi bygger på en samverkan mellan offentliga medel, näringslivet och ideella krafter. Grundkapitalet kommer från stiftarna själva och andra donatorer.

2018-06-08

Förlagsarbetare + Författare

Att jobba på förlag och vara författare – två oförenliga roller, eller ett sätt att sammanlänka det bästa av två världar?  SvB har träffat fyra personer som på olika sätt kombinerat sitt skrivande med arbetet i bokbranschen.

[Illustration Emma Hanquist/Form Nation]

Sanna Svanström

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera