SvB.se

Heja Åsa Warnqvist!

Blogg listad på Bloggtoppen.se Blogglista.se
Karin Alexandersson | 2010-09-02 | 10
Dela artikeln:
| Mer

Jag läser inte Svenska Dagbladet. Det är egentligen både konstigt och pinsamt. Konstigt därför att jag är uppväxt med Svenska Dagbladet. Det är tack vare min mammas grundliga läsande av SvD vid frukostbordet varje morgon som jag läser obehindrat uppochner. Nåt ska man ju vara bra på. Pinsamt för att jag kan läsa SvD varje vardag gratis på jobbet. Ändå är det extremt sällan jag gör mer än tittar på förstasidan, för att se om det var något stort där som DN missat.

 

Men efter onsdagens debatt på Svenska barnboksinstitutet ska jag börja läsa SvD. Åtminstone några sidor i kulturdelen, på tisdagar.

 

På SBI samlades representanter från de fyra stora tidningarna och TT Spektra. Kvällens debattämne var Barnlitteraturbevakningen i dagspressen och den slitna salen var fylld till bristningsgränsen av Sveriges barnlitteraturelit; författare, forskare, illustratörer, kritiker, förlagsfolk.

 

Och nu ska jag vara riktigt elak.

 

Jag vet ingenting om de diskussioner som föregått vilka som var inbjudna, eller om de medverkande tidningarna fick skicka vem de ville. Men de flesta hade skickat fel person. TT Spektras Erika Josefsson satt mest tyst, med all rätt kanske, de skriver inga barnboksrecensioner överhuvudtaget. DN:s Björn Wiman var i alla fall ärlig när han erkände att en av anledningarna till att deras barnkultursida flyttats från Boklördag till vanliga kulturdelen på måndagar var för att då kunde de göra ett snyggt omslag på kulturdelen den dagen. Karin Olsson från Expressen var väldigt stolt över att de inte lagt av totalt med barnlitteraturbevakning under sommaren, som till exempel DN gör.

 

I Aftonbladets Åsa Linderborgs fall blev det nästan pinsamt tydligt att alla i publiken visste mer om barnlitteratur än hon. ”Om jag har fel får ni övertyga mig”, sa hon flera gånger. Det var ingen som orkade, eller så ville ingen skämma ut henne. Jag fick nypa mig i skinnet för att inte skrika rakt ut ”Hur kan du säga så när Gunna Grähs sitter i publiken!?” när Åsa Linderborg beklagade sig att barnlitteraturen nuförtiden bara skildrar medelklassen. Kan någon skicka henne en Hejhej-bok, snälla!?

 

Jag har ingenting emot Åsa Linderborg tro inte det. Jag har läst hennes bok. Den var bra. Men uttala sig om barnlitteraturen i Sverige idag, det borde hon låta bli.

 

Nu var det ju inte riktigt meningen att debatten skulle handla om barnlitteratur i allmänhet, men diskussionen hamnade ändå där gång på gång. Salen kokade och fräste av alla dessa frågor som inte ventilerats ordentligt, av alla debatter som pågått här och där men som inte fått ordentligt fäste i dagspressen. Dessa och de nya frågor som kom upp under kvällen hade räckt till fem, tio debattillfällen till. Är lojalitet hos kritikerna bra eller dåligt? Vad gör den ökade kommersialismen med barnlitteraturen? Varför blir bilderbokstexter bara kortare och kortare? Varför är det inga nakna barn i bilderböckerna längre?

 

Men nu får jag komma till sak. Varför ska jag börja läsa Svenska Dagbladet på tisdagar? Jo, för att som enda tidning hade SvD skickat någon som verkligen var intresserad av barnlitteratur, vars intresse uppenbarligen sträckte sig utanför läsningen för egna eller nära släktingars barn. SvD:s Åsa Warnqvist var väl förberedd, hade tänkt igenom sin ståndpunkt och hade konkreta förslag på vad hon ville göra för att höja barnlitteraturens ställning i dagspressen. Hon pratade om mängd. Hon hade stenkoll på utgivningen. Hon hade faktiskt läst böckerna. De andra, med finare titlar och större ansvarsområden på sina jobb verkade nästan fnysa åt hennes entusiasm, hennes handlingsplan, hennes mängdtänk. Men jag säger bara: Heja Åsa Warnqvist! Om alla dagstidningar hade en sådan som du så skulle klimatet för barnlitteratur i svensk dagspress vara bra så mycket bättre.

 

Därför ska jag börja läsa SvD:s kulturdel på tisdagar.

Litet korr bara
Hej! Utmärkt, läs gärna SvD, men Göteborgs-Posten är väl ungefär 100 000 exemplar större än Svenskan, och SvD är alltså inte hur man än mäter en av de "fyra stora". Vanligt fel, men viktigt, eftersom det visar ett inbyggt tankefel: Något utanför Stockholm kan väl inte vara större än något Stockholmskt? Med varma hälsningar från den skånske göteborgaren...
Andreas Ekström2010-09-02
Hujedamej!
OJOJOJ! Hade gärna varit med o lyssnat, och säkert också blivit tvärförbannad!Som du beskrev det hamnade debatten flera gånger på "barnlitteratur i allmänhet", och det är där jag också reagerar. Det är likadant i bokhandelsvärlden - att lägga stort engagemang och omsorg på barnlitteratur är inte riktigt fint, visst är man "duktig", men många har fortfarande den oerhört naiva uppfattningen att "barnböcker är ju så tunna o lättlästa, så det kräver väl inte så mycket". Hujedamej,säger jag bara!
Diana Lavesson2010-09-03
Andreas...
Andreas, du har rätt såklart. Jag borde skrivit "rikstäckande". Heja Göteborg också! Och Skåne!
Karin2010-09-03
Skräckexempel från teve
Jag hörde en tevejournalist fråga Magnus Utvik om det "verkligen var så att även barnboksförfattare måste vara pålästa i det ämne de skriver om" ... Det säger väl en hel del om hur man ser på barnlitteratur i Sverige idag. Håller med om att debatten borde föras mycket oftare och av fler. "Min" tidning, Sydsvenskan, ägnar varje torsdag ett uppslag åt kultur för unga. Det är inte alltid fokus på böcker, och jag hade gärna sett fler recensioner, men det finns åtminstone något litet om barnböcker där varje vecka. Plus i kanten för det!
Malin2010-09-03
Anledningen till att Svd
Anledningen till att Svd skickade sin barn/ungredaktör var att kulturchefen hade avgått samma dag. Annars var det ju "kulturcheferna" som var inbjudna, vilket uppenbarligen var fel personer att bjuda in som panel. De skulle suttit i publiken! Helt uppenbart att ingen av dem ( förutom redaktören Åsa Warnqvist som var kvällens hjälte!) hade någon som helst insikt i ämnet. Hade Dn:s uppsagda barn och ung-redaktör Lotta Olsson också varit med hade diskussionen blivit än bättre.
kristina karlsson2010-09-03
Hade diskussionen blivit
Hade diskussionen blivit bättre ska det stå!
kristina karlsson2010-09-03
Svenska barnboksinstitutet och samtalen
Jag uppskattar att det samtal (obs ordvalet) vi inbjöd till på Svenska barnboksinstitutet den 1 september engagerar så många. Några klargöranden: I våras inbjöds samtliga Stockholmsbaserade tidningars chefs- och kulturredaktörer samt ett antal kolleger till dem ute i landet. Endast GP, DN och SvD svarade och man meddelade att ingen kunde komma. Detta orsakade en del kommentarer i pressen. Under sommaren tog jag nya kontakter och inriktade mig på DN, SvD, Expressen, Aftonbladet och TT-Spektra men även etermedia bjöds in. Mitt beslut att begränsa mig till Stockholmsbaserade redaktioner var en följd av vårens erfarenheter. Anledningen till att endast kulturcheferna bjöds in denna gång var att det är de som har makten över utrymmet. Redaktörerna, som Åsa W på SvD, har inte den makten men de kan vara mycket inflytelserika p g a kompetens, som Åsa W på SvD. SvDs kulturchef angav i början av juni att han skulle vara utomlands den 1/9 och därför bad han Åsa representera tidningen. Jag är mycket glad för att de andra kulturcheferna medverkade liksom jag är glad över att Mona Sahlin, Peter Eriksson och Lars Ohly medverkade i den politiska debatt om barnlitteraturens villkor som Svenska barnboksinstitutet arrangerade i april även om de kanske inte är de mest kunniga inom respektive parti vad gäller barnlitteraturens villkor. Jag vill som chef för Svenska barnboksinstitutet föra upp de barnlitterära frågorna på högsta nivå och jag förstår inte vad man kan ha för invändningar mot det. 70 minuter av samtalet ägnades åt publikfrågor, vilket gör att eventuell kritik mot vilka frågor som ventilerades kanske ska riktas till dem som var med. Till sist vill jag också påpeka att det stod vem som helst fritt att närvara. Den som inte var med gjorde ett val och det ska respekteras. Hjärtligaste hälsningar Jan Hansson, chef för Svenska barnboksinstitutet
Jan Hansson2010-09-03
Olika sätt att se det på
Det finns ju som bekant ofta många sätt att se på samma sak. Till exempel kan man tycka att det var fel personer som var där för att de inte kunde svara – men man kan också se just det som ett tydligt svar på varför barnboksrapporteringen ser ut som den gör.Att barnboken har hamnat långt ner i hierarkierna verkade alla närvarande på SBI vara överens om, men vad man bör göra åt det är en annan femma. Man kan – som framförallt kvällspressen och DN – hävda att det är en bra metod att låta sina ”ordinarie” recensenter ta sig an även barnlitteraturen enligt principen ” vi kostar t.om. på barnböckerna riktiga kritiker”. Det har dock den nackdelen att man därigenom reproducerar just de hierarkier som man säger sig vilja motverka. Ett annat sätt att se det är att ett komplext ämne - som t ex bilderbokens samspel mellan bild och text – bäst fångas in av någon med stor kompetens. (Vilket i och för sig inte hade blivit riktigt trovärdigt att hävda om man just lyft bort Lotta Olsson från DNs kulturdel…) Hur som helst verkar det inte som om någon panelmedlem (utom möjligen Åsa W) tyckte att det är någon bra strategi att motverka hierarkiseringen genom att börja med att granska sina egna attityder till ämnet i fråga. Vore det inte ett väldigt bra motmedel att PÅ ALLVAR fundera igenom det här med nyhetsvärdering, representation på redaktionen, urval, arbetsmetoder och hur man själv som chef uttrycker sig? Björn Wimans kommentar om att hierarkierna kommer försvinna (eller åtminstone minska) eftersom fler män (som ju sätter agendan enligt Wiman) nu är hemma med sina barn stämmer t.ex. till en hel del eftertanke. Vad händer t.ex. om det ISTÄLLET leder till att värderingsglappet mellan kvinnligt - manligt jämnas ut? Får barnlitteraturen fortsätta tampas med sin låga position i så fall?
Kristina2010-09-03
Kränkande hierakisering. Kommentar till SBI-kvällen
Det talades mycket om "hierarkisering", d v s den låga prestige barnlitteraturen har och av hävd har haft i förhållande till annan litteratur. Kulturchefernas sena ankomst - nästan en halvtimme (p g a att men prioriterat ett mer finkulturellt arrangemang vilket DÄRTILL BESLUTATS EFTER DET ATT TIDPUNKTEN FÖR SBI-MÖTET FASTSTÄLLTS) blev ett lysande exempel på denna hierakisering av sådant som rör barn. Nonchalant och kränkande för hela den stora välinformerade publik som satt och väntade. Bara min påkostade uppfostran, sic, hindrade mig från att då påpeka det jag nu sagt - nåja: det hade kanske varit oklokt också.
Ulla Lundqvist2010-09-03
En korrigering
En korrigering gällande förhistorien till det samtal som här diskuteras. Då jag bjöd in till samtal i maj var det endast SvDs kulturchef som tackade ja och då bjöds även redaktörerna in. Åsa Warnqvist tackade naturligtvis ja också den gången. Dubbelbokningar kan ske. Det händer alla någon gång, tror jag. Kanske handlade det inte om en medveten nedvärdering av barnlitteraturen... Vad föreslår ni att nästkommande samtal på Svenska barnboksinstitutet skall handla om? Hjärtligaste hälsningar Jan Hansson, chef för Svenska barnboksinstitutet
Jan Hansson2010-09-06

Kommentera