Blogg listad på Bloggtoppen.se Blogglista.se

Ta genast bort skiten!

Lasse Winkler | 100303 | | 16
Dela artikeln:
| Mer

Jag läser just nu Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann på en läsplatta. Köpte boken via en nätbokhandel. Det är en rolig skröna men jag blir med jämna mellanrum extremt irriterad vilket går ut över läsningen.

Något ljushuvud, förlåt, har bestämt att följande text:

Order: 1646052 2010-02-05 Butik:1. All kopiering, utöver för ditt privata bruk, och otillbörlig vidarespridning är förbjuden.

ska ligga på en egen sida mellan varje kapitel. Och Hundraåringen innehåller många kapitel! Så jag ser den där texten till förbannelse.

 

Vaffö gör di på dette vise? Om jag har köpt boken legalt, vilket jag har, så räcker det med att se texten en gång. Jag vet vad som gäller.

Om jag skulle läsa en av mig icke köpt version, en snodd version, eller en lånad version – inklusive läsplatta–, så vet jag också vad som gäller.

Så varför detta tjat? Blir jag mer medveten? NEJ!
Blir jag irriterad? JA!

Fast jag misstänker att den där skittexten, rent ut sagt, ligger där för att blidka gudarna. I och med att den ligger som den ligger tycker väl alla som bestämmer om det här att de gjort sitt.

Ja morsning så idiotiskt tänkt.
Ta genast bort skiten, lämna en stämpel kvar i början av boken. Det räcker.

Annars är själva läsningen på läsplatta en lätt osexig upplevelse. Inget som lockar mina sinnen precis. Men jag fortsätter, berättelsen är kul i alla fall.

Filmbolagen usel förebild

Jag håller med Sölve om att filmbolagen verkligen är en dålig förebild. En av de främsta fördelarna med piratkopierade filmer är just att man slipper plågas av trista och tidsödande varningstexter. Jag köper enormt mycket film och jag känner mig hårt straffad för det av filmbolagen som plågar mig med en massa texter där de hävdar sin rätt och varnar mig. Det borde räcka att ha den informationen sist, när filmen är slut och låta mig, likt den som laddad ner en piratversion, direkt kunna njuta av min film.

peterbq | 10-03-08 | Anmäl kommentar

Bra med vattenmärkning.

"Ta bort skiten"," vidrigt", "värdelöst" m.m. det är inte måttligt vilka överord som de känsliga bokläsarna tar till. Efter inköp och läsning av några vattenmärkta epub-böcker på läsplatta så kan jag konstatera att upplevelsen är ganska bra. Medges att man kanske blir påmind lite för många gånger i någon av böckerna (det varierar) men det går ju blixtsnabbt att bläddra förbi. Upplevelsen av inköpet (Bokus) är extremt bra eftersom bokfilen är helt flyttbar och läsbar på alla epubläsare. Inget krångel med DRM som vanligt folk varken kan eller vill förstå nyttan av. Copyrightsymboler är vi alla vana vid och för lättkopierat material som en textfil är det kanske rimligt att upplysa lite oftare än som fallet är för tryckt media. Jag tror som sagt upplysningsansatsen är lite för hög just nu men det kommer säkert snabbt svänga in sig mot en nivå som blir ok för både producenter, distributörer och konsumenter. Ser att Elib i moderat ton tar till sig av den hätska kritiken. Vattenmärkning är här för att stanna tror jag som ett mycket bättre skyddsalternativ än krångliga drm-lösningar som kräver koder, specialmjukvaror i PC:n (Mobipocket, Adobe m.m.). Där kan man snacka om skit, vidrighet m.m. Man tröttnar ju innan man köpt boken och går till Pirate Bay i ren ilska.

Anders Borgström | 10-03-07 | Anmäl kommentar

@Låter som (ännu) ett bra skäl

Nu är det ju som tur är så att läsplattor ger en helt annan upplevelse än iPhone gör - vilket är hela iden bakom e-ink och annan teknolgi för att göra läsningen behaglig. Jag är ingen stor läsplatte-fan privat (jag använder dem i jobbet) men att jämföra det med en iPhone, eller ens en iPad, är inte särskilt relevant. Prova en riktig läsplatta och säg mig att det inte är en ganska behaglig upplevelse trots allt! Men med den här sortens vattenmärkning lär väl deras försäljning vara nere i botten på rekordtid så klart...

Lisa | 10-03-05 | Anmäl kommentar

Instämmer!

Jag har råkat ut för något liknande, vidrigt är vad det är!

Erik | 10-03-05 | Anmäl kommentar


@David Precis. Som användare

@David Precis. Som användare ska man inte ens behöva se det. Det räcker väl med info vid köp?!

JRS | 10-03-04 | Anmäl kommentar

Det här låter fullkomligt

Det här låter fullkomligt värdelöst. Inte bara är e-böckerna alldeles för dyra, utan man ska behöva genomlida ännu ett störningsmoment? Som någon påpekade är gratis fortfarande bäst: mest prisvärt, bättre kvalitet. Jag tänker INTE köpa några svenska e-böcker om detta ofog avser fortgå. Då klarar jag mig på gratisutbudet av klassiker och engelska varianter, isf. Vill förlagen hänga sig i eget skärp?

JRS | 10-03-04 | Anmäl kommentar

Inte för en sekund...

...hade jag trott att det var så här "vattenmärkningen" utformades. Rent tekniskt är vattenmärkningen en kryptografisk funktion som appliceras på filen och som ska vara svår att få bort (dvs den är osynlig för alla utom den som har den hemliga nyckeln). Ingenting behöver överhuvudtaget skrivas läsligt i dokumentet. Naturligtvis är poängen att köparen ska veta att "den här digitala boken är märkt med mitt namn och om den dyker upp som piratkopia så är det på mitt ansvar" - men de flesta människor behöver bara få sig det sagt en enda gång. Håller med Daniel, ännu en gång ska det som är ärligt köpt ge en sämre upplevelse än det som är gratis skaffat.

David Bismark | 10-03-04 | Anmäl kommentar

Är det verkligen författarnas önskemål?

Johan: En detalj till – är det verkligen upphovsrättsinnehavarna som kräver det här? Finns det verkligen författare som vill att läsningen av deras verk ska stoppas upp 50-60 gånger under en romans gång för att det ska petas in juridiska pekpinnar? Med tanke på hur viktigt det brukar vara för författare att deras konstnärliga integritet inte kränks, låter det väldigt konstigt.

Daniel Åberg | 10-03-03 | Anmäl kommentar

Filmbolagen dålig förebild

Jag är också författare och utgivare av en bok som finns tillgänglig som e-bok. Jag tyckte att vattenmärkning lät som en väldigt bra metod eftersom jag anser att kopieringsskydd enbart förstör för läsaren och ställer till problem. Men då gäller det ju att inte vattenmärkningen stör läsningen. Det som beskrivs ovan låter lite som när man köper/hyr en DVD-film och tvingas titta på en lång reklamfilm med antipirat-propaganda och en massa legala hot-texter som inte går att spola förbi. Trots att man betalt för att få se filmen. Kan man inte utforma vattenmärkningen lite trevligare? Exempelvis med namn på köparen? "Tack Lasse för att du valt att köpa den här romanen!" - men det behöver ju inte ligga efter varje kapitel... Bokbranschen bör göra vad man kan för att inte kopiera de misstag som film- och musikbranschen utsätter sina kunder för. Elib - förslagsvis ger ni förlagen alternativ för vattenmärkning: a) terrorisera era kunder genom ett meddelande efter varje kapitel b) lita på era kunder och lägg en vattenmärkning med ordernr på titelsidan. c) hylla era kunder och gör vattenmärkningen som en dedikering/tack i början av boken "Till Lasse, Trevlig läsning! önskar författaren" Mitt förlag väljer alternativ c.

Sölve Dahlgren | 10-03-03 | Anmäl kommentar

Återigen sämre än gratis

Johan: I sak är ju det här faktiskt inte annorlunda än om man mellan varje låt på ett musikalbum inköpt på iTunes (som ju också använder vattenmärkning) skulle få höra en röst som talade om att det är olagligt att sprida den här musiken vidare, varje gång man lyssnade på skivan. Bara för att det är text är det ju inte ett mindre störningsmoment. Jag hoppas verkligen att det här är något ni kan ändra. Alla förlag har så klart rätt att resonera olika, men för mig personligen, som verkligen har gjort en grej av att min roman ska spridas digitalt utan kopieringsskydd, känns det väldigt underligt när jag nu upptäcker att den där stämpeln dyker upp efter i princip varje kapitelslut i den version av min e-bok som säljs via er. Visst, man kan hävda att det i min roll som egenutgivare ligger ett ansvar på mig att kontrollera i detalj vad en vattenmärkning innebär i praktiken, men vad jag kan se preciseras det inte i det avtal jag skrivit på. Som tillägg till Lasses inlägg kan jag meddela, efter att nu ha köpt min egen roman och kontrollerat, att det på de vattenmärkta böcker som säljs i pdf-format finns samma notering på varenda sida. Visserligen skrivet väldigt diskret i marginalen med grå text vilket gör att det inte är direkt iögonfallande, men texten ligger likväl där, som en besk påminnelse om hur upphovsrättsindustrin gång på gång fortsätter att erbjuda de kunder som vill betala för sig en sämre produkt än de som skaffar sig den gratis.

Daniel Åberg | 10-03-03 | Anmäl kommentar

Låter som (ännu) ett bra skäl

Låter som (ännu) ett bra skäl att undvika läsplattor. Har testat på min iPhone, men det lockar inte till att investera i en platta.

10-03-03 | Anmäl kommentar

Tack för din feedback, Lasse!

Vi på Elib är en del av det kollektiva ljushuvud som utformat lösningen för vattenmärkta e-böcker. Vattenmärkningen är en helt ny teknik som den svenska bokmarknaden är en av de första i världen med, och ingenting är skrivet i sten. Vi kommer att publicera en artikel på vår blogg imorgon där vi förklarar resonemanget bakom lösningen som den ser ut idag. Vi välkomnar en debatt precis i den här stilen - tekniken är lätt att ändra på, om upphovsrättsinnehavarna är med på det.

Johan Greiff, Elib | 10-03-03 | Anmäl kommentar

Intressant, det måste jag

Intressant, det måste jag kolla.

BookyDarling | 10-03-03 | Anmäl kommentar

Störigt.

Det låter ju vidrigt. Är den vattenmärkt så är den vattenmärkt, det räcker väl bra så?

En redaktör | 10-03-03 | Anmäl kommentar

I alla böcker?

Skämtar du? Är det så där på alla köpta böcker, eller är det miss i hanteringen på just den där titeln? Kanske borde köpa ett exemplar av den vattenmärkta versionen av min egen roman. Finns den där infon mellan varje kapitel skäms jag ihjäl. Eller rättare sagt, då tänker jag omedelbart stoppa försäljningen av den.

Daniel Åberg | 10-03-03 | Anmäl kommentar

Kommentera


Läs SvBs regler för kommentarer

senaste inläggen



Karin Alexandersson
1
Johanna Westlund
0
Alberte Bremberg
1
Karin Alexandersson
0
Karin Alexandersson
6
Lasse Winkler
13
Lasse Winkler
9
Karin Alexandersson
0
Karin Alexandersson
3
Lasse Winkler
0

senaste kommentarer



Andreas Ekström
Janne Andersson
Mattias Göransson
Tim Davys
Göransson
Magnus N, Billingska Bokhandeln
Sölve Dahlgren
JRS
Christian
Kerstin Larsson
Pia Printz
Mattias Göransson
Tung Gung
Samma här!
JRS
Calle Crona
Lars Kepler

följ svensk bokhandel på twitter