Tillbaka

BLOGG: När böcker blir film

2018-01-24
Foto: Julia Gillberg

Allt fler bästsäljande böcker blir film – adaptioner som ofta bespottas. SvB:s Julia Gillberg förklarar varför det egentligen är ointressant att jämföra vilken version som är bäst.

Bland alla spaningar om det kommande året har flera kultursidor publicerat listor på de böcker som 2018 ska bli film. Är det bara jag eller känns det som att dessa listor blir längre och länger för varje år? Lider producenter och manusförfattare av permanent idétorka? Eller är det helt enkelt så att boken är det medium som mest framgångsrikt bygger fiktiva världar?

Jag klagar inte. Inte alls. Medan många litteraturfantaster blir närmast förolämpade när det är dags för deras favoritböcker att möta the big screen, känner jag precis tvärt om. Få filmer gör mig så exalterad som filmatiseringar av böcker jag läst och tyckt om. Det intressanta är ju inte huruvida filmen eller boken är bättre (det sistnämnda är som ni vet nästan alltid sant, även om undantag finns), utan att få ta del av någon annans tolkning – oavsett om man håller med om den eller inte. Det hela påminner mig om en fråga jag nyligen fick av en kollega angående språkundervisning (jag lär ibland ut svenska till vuxna här i London). Isn’t it painful listening to people butchering your language? undrade han. Inte alls, svarade jag. Det är bara roligt att folk försöker, även om det, eh, inte alltid går vägen.

En annan positiv aspekt av att böcker blir film är att det pushar en att läsa sådant man alltför länge skjutit på framtiden. För en som pinsamt nog varken läst The Bell Jar eller Frankenstein (det vill säga jag), eller de mer nutida storsäljarna Ready Player One och The Hate U Give (jag, igen), ser det ut att bli ett givande läsår. Förutom dessa fyra ser jag även mycket fram emot Donna Tartts The Goldfinch och Madeleine L'Engles A Wrinkel in Time – böcker jag faktiskt har läst.

Listor av det här slaget får mig slutligen också att tänka på böcker som aldrig har filmatiserats men som jag jättegärna skulle vilja se. Nyheten om The Goldfinch (fortfarande i pre-production så kan tänkas bli först 2019) leder ju osökt tankarna till Tartts debutroman The Secret History – inte bara obeskrivligt briljant utan också som gjord för att bli film. (Anledningen till att detta inte har inträffat är att Tartt själv kategoriskt har sagt nej till alla sådana erbjudanden, fick jag just reda på av Google.) Andra litterära favoriter jag med spänning skulle vilja se omarbetade – just för att de, till skillnad från Tartts romaner, inte följer en traditionell berättarkurva – är What I Loved av Siri Hustvedt och Den ärliga bedragaren av Tove Jansson.

Er tur! Vilka böcker skulle ni helst vilja se som film 2018?