Tillbaka

En svensk i det allra heligaste

2010-05-26
Jag är inte först på den här bollen, inte ens tvåa. När jag steg in på Barnes & Nobles paradbutik på Union Square på Manhattan i New York i går eftermiddag, var jag den åttonde svenska journalisten...

Jag är inte först på den här bollen, inte ens tvåa. När jag steg in på Barnes & Nobles paradbutik på Union Square på Manhattan i New York i går eftermiddag, var jag den åttonde svenska journalisten på tre dagar som var där i samma ärende. Men till skillnad från de andra sju var jag där efter att allt hänt. Alla andra kom innan.

Så ni har redan läst och hört allt om släppet av sista delen av Millenium-trilogin i USA, The Girl Who Kicked The Hornets Nest. Och ni är trötta på att höra hur unikt och stort det här är. Låt mig ändå fylla i några nyanser i den bilden och ge er ett par anekdoter på vägen.

Boken släpptes vid midnatt, natten till tisdag, i USA med rekordstora förhandsbeställningar och 800 000 exemplar i en förstaupplaga som bara hade ökat och ökat fram till släppdagen. Första kalkylen låg på 250 000 ex.

Innan tredje boken kom ut låg den totala försäljningen i USA på 3, 5 miljoner exemplar. Men inom några veckor har USA gått om Frankrike, Spanien och Italien och blivit det land i världen där Stieg Larssons sålt flest böcker. Var det landar? Ingen aning men jag gissar på det dubbla mot idag innan allt är slut.

Norstedts var här med fyra förläggare ledda av Eva Gedin. För dem, och i synnerhet för Eva Gedin, var det en en-gång-i-livet-upplevelse. Tack vare Stieg Larssons framgångar öppnades dörrarna till det allra heligaste på förläggarmanhattan, dörren in till Sonny Metha och förlaget Knopfs innersta. De fick följa och delta i slutfasen av lanseringen och för Eva Gedin betydde det att hon, tillsammans med Sonny Metha, satt i tv-soffan hos Charlie Rose och mötte amerikanska tidningsmedia under flera dagar.

När Stieg Larsson inte längre lever blev Eva Gedin det näst bästa för amerikanerna och hon fick uppleva något som troligen ingen annan svensk förläggare kommer att få vara med om. Det är upplevelser som den här som man drömmer om och längtar efter, en upplevelse som alla klassiska svenska förläggare gladeligen skulle ge en arm och ett ben för. Själv var jag inte i närheten av den världen. Men efter första dagen på årets amerikanska bokmässa, BookExpo, tog jag mig ut på stan och kollade läget.

På Barnes & Nobles nya konceptbutik på ”Upper East Side” av Manhattan, i hörnet av 86:e och Lexington sålde de omkring 160 exemplar av del tre i Millenium-trilogin första dagen. En av de anställda i butiken var salig. Han gillade framför allt Stieg Larssons beskrivning av kvinnor i böckerna, och i synnerhet Lisbeth Salander-karaktären. Han hade blivit intresserad av Sverige och svenska författare tack vare Milleniumtrilogin och även läst John Ajvide Lindqvist. Att The Girl Who Kicked The Hornets Nest kommer att gå rakt upp i topp på alla försäljningslistor var han övertygad om. Bara Dan Brown hade varit större det senaste året. ”Och det var inte ens en bra bok!”.

Den synen på Stieg Larsson och Sverige återkommer hela tiden, oavsett vem man pratar med.

Jag kan inte komma på någon annan företeelse eller person som likt en författare och en bok, kan beröra folk så djupt och på så många plan. En politisk händelse? Självklart. Men en politiker? Never. En film och en skådespelare? Kanske, men jag kan inte ge några exempel. Så intrycket och effekterna av Stieg Larssons framgångar är enorma både vad gäller intresset för svensk litteratur och för landet.

Spelar det någon roll? I allra högsta grad, försåvitt man tycker att mellanmänskliga relationer är viktiga. Själv tycker jag dessutom att det är lite roligt att ignoranta amerikaner fått acceptera att en svensk författare kan sälja så mycket böcker och slå dem i deras paradgren.

Och att en så arrogant person som Sonny Metha som är så stor att han ”don’t do meetings” får ha ett och annat möte med folk från isbjörnarnas och klockornas land tycker jag också är rätt roligt.