GÄSTBLOGG: Bokbranschens moral hazard?

Nyss hemkommen från Frankfurtmässan och efter många intressanta samtal med internationella förlag känns det aktuellt att ta tjuren vid hornen direkt. Här följer därför mina tankar om den heta frågan: ersättningsmodeller. 

Jag tror att oron som återfinns i branschen angående prenumerationstjänster, förutom ersättningsnivåer, främst handlar om att den vill undvika fenomenet som inom ekonomisk forskning brukar kallas ”moral hazard”.  En moral hazard uppstår när två parter ingår i ett avtal där den ena parten har en informationsfördel och kan handla på ett mer riskfyllt sätt när de eventuella negativa konsekvenserna av handlandet hamnar hos motparten. På lång sikt leder en moral hazard enligt forskningen nästan alltid till ett marknadsmisslyckande.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS