Tillbaka

GÄSTBLOGG: The category of books I

2017-01-19
Foto: Natur & Kultur

Funderar vi tillräckligt kring folks beteende och hur  läsandet passar in i människors liv i dag? Läs Natur & Kulturs Nina Eidems nya blogginlägg.

Bonnie* och jag brukar åka på Booksellers Marketing and Publicity Conference i London i juni. Under en dag samlas alla som jobbar med pr och marknadsföring på förlagen i Storbritannien och sammanfattar året som gått, tittar på best practice. Snapchat är ute, innan du hann fatta vad det var… Skicka dina nyhetsbrev under det här tiominutersfönstret, när dina mottagare sitter på tunnelbanan. Sådana saker.

Nu sitter en reklamare på scenen och läxar upp oss som sitter i aulan på the Barbican.

Han tycker att vi alla verkar lite korkade.

Han säger: Alltså, jag förstår verkligen inte den här branschen. Ni har en massa böcker som ni brinner för och vill sälja. Ni har pr-ansvariga som är superengagerade, ni får ut 6-8 tjänster på en person. (Obs! Han sa så. Dags att be om löneförhöjning, pr-människor?) Jämför med reklamvärlden, där 6-8 personer med skyhög lön sitter och skriver copy i två veckor och resultatet blir en mening. Ni har en enorm fördel här gentemot andra branscher. Men så sprider ni ut era krafter på en massa individuella kampanjer, för enskilda titlar. Alla jobbar lite här, lite där. Ingen tänker på helheten.

Han fortsätter: Om någon kom till mig, säg ett kaffemärke, säg Zoegas, och beställde en reklamkampanj, då skulle jag aldrig börja med att fråga: Hur får vi folk att välja Zoegas när de köper kaffe. Utan: Hur får vi folk att börja dricka mer kaffe?

Ni måste tänka category, inte brand. The category of books.

Hm… ja, det lät ju bra. Eller?

Hur skapar vi ett behov av själva aktiviteten, av läsandet? Av böckerna i plural?

Hans exempel var Audible, och det går naturligtvis att översätta till Storytel hos oss. De här aktörerna lyckades identifiera ett nytt behov, att kunna ”läsa” samtidigt som man gör någonting annat. Båda har skapat en ny marknad, för att de har förstått hur människor beter sig i sin vardag.

Funderar vi tillräckligt på beteende – vi som fortfarande mest ägnar oss åt den tryckta boken? Hur passar läsandet in i människors liv, i dag? Vågar vi ställa den frågan, eller säger vi bara samma saker om och om igen utan att förstå att frågan kanske måste ställas på ett nytt sätt?

Bildning, demokrati, offentligt samtal… empati, inlevelseförmåga, fantasi … Absolut. Men funkar det?

To be continued …

*Bonnie Halling, pr-geni på Nok