GÄSTBLOGG: Hönan eller ägget

Jag har i tidigare inlägg resonerat om att den fortsatta tillväxten på ljudboksmarknaden både i Sverige och internationellt förmodligen främst kommer att ske genom ett samspel mellan digitala tjänster, förlag och författare. Efter ett besök på Helsingfors bokmässa i förra veckan har jag ett färskt exempel på hur viktigt detta är. 

I Sverige hade vi redan i början av 2000-talet en rätt stor kommersiell ljudboksmarknad där de flesta stora titlarna från olika förlag blev ljudböcker. Bokklubben Lyssnarklubben tror jag hade runt 100 000 medlemmar och både i bokhandeln, bensinmackar och varuhus fanns det böcker tillgängliga för kunderna. Med andra ord fanns utbud av böcker, återförsäljarledet och kundbeteendet på plats. Likt robotdammsugaren 2015 trodde Handelns utredningsinstitut så mycket på främst cd-ljudboken att den redan 2006 utsågs till årets julklapp. Den kommersiella marknaden för ljudböcker började dock efter det vika under några år innan den runt 2010-2011 väcktes till liv och började växa igen. Anledningen var främst att smartphones och nya digitala återförsäljare gjorde utbudet av böcker tillgängligt för fler. Nu är det 2016 med en digital marknad som ännu växer. Varje dag hittar fler kundgrupper ljudboken hos flera svenska och internationella återförsäljare. Förlagen producerar samtidigt ljudböcker som aldrig förr, så det redan stora utbudet blir ständigt större.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS