GÄSTBLOGG: Ska vi följa John?

En av de vanligaste frågorna jag fått som ny digital aktör från människor utanför branschen är: ”Ska ni börja skapa eget innehåll som Netflix gör?” Här följer lite tankar om Netflix framgång samt vad vår roll i innehållskapandet kan bli på sikt. På ett tidstypiskt sätt har jag hackat upp inlägget i två avsnitt, inklusive cliffhanger, för att göra det mer lättuggat.

Det har alltid experimenterats med nya sätt att lägga upp en bok i form av disposition och kapitelindelning för att göra det enkelt för läsaren att uppslukas av den och steg för steg arbeta sig fram till slutet. I vissa fall har det passat att en bok är lång och i andra fall kort. I vissa fall fungerar den som inbundet och i andra fall blir den succé först som pocket. Det har även inom ljudboksformatet experimenterats sedan flera decennier tillbaka, främst internationellt, med att ge ut två versioner av böcker: ”Abridged” och ”Unabridged”. Den senare är originalupplagan och den första är en förkortad version som i vissa fall även justerats avseende innehåll för att göra den mer lättlyssnad för vissa målgrupper. Vetskapen om att upplevelsen av en berättelse kommer vara olika för olika personer och i olika format är därmed ingenting nytt.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS