GÄSTBLOGG: Ska vi följa John?
Foto: Sara Mac Key
En av de vanligaste frågorna jag fått som ny digital aktör från människor utanför branschen är: ”Ska ni börja skapa eget innehåll som Netflix gör?” Här följer lite tankar om Netflix framgång samt vad vår roll i innehållskapandet kan bli på sikt. På ett tidstypiskt sätt har jag hackat upp inlägget i två avsnitt, inklusive cliffhanger, för att göra det mer lättuggat.
Det har alltid experimenterats med nya sätt att lägga upp en bok i form av disposition och kapitelindelning för att göra det enkelt för läsaren att uppslukas av den och steg för steg arbeta sig fram till slutet. I vissa fall har det passat att en bok är lång och i andra fall kort. I vissa fall fungerar den som inbundet och i andra fall blir den succé först som pocket. Det har även inom ljudboksformatet experimenterats sedan flera decennier tillbaka, främst internationellt, med att ge ut två versioner av böcker: ”Abridged” och ”Unabridged”. Den senare är originalupplagan och den första är en förkortad version som i vissa fall även justerats avseende innehåll för att göra den mer lättlyssnad för vissa målgrupper. Vetskapen om att upplevelsen av en berättelse kommer vara olika för olika personer och i olika format är därmed ingenting nytt.
Helår Digitalt
1480 kr
Köpa
Prova på 2 månader
199 kr
Köpa