Tillbaka

GÄSTBLOGG: ”What would Solveig Nellinge do?"

2016-06-02
Foto: Patrick Miller

Ni vet mottot som florerar i lite olika varianter - ”What would Jesus do?”, ”What would Carrie Bradshaw do?” Numera är mitt: ”What would Solveig Nellinge do?”. 

Solveig Nellinge? För er som inte känner till henne var hon den legendariska förläggaren bakom svenska utgivningarna av bland andra Elfriede Jelinek, Toni Morrison, Doris Lessing, Anaïs Nin, Sylvia Plath, Karen Blixen, Gisèle Halimi, Margaret Drabble och Edna O´Brian. De tre förstnämnda har fått Nobelpriset i litteratur. Jag får svindel bara av tanken på detta. Vilken visionär. Vilket geni.

1971 startade hon och förläggaren Adam Helms bokförlaget Trevi och resten är en succéhistoria. Deras utgivningskataloger från 1970-talet kan nu i efterhand beskrivas som en kulturhistorisk förteckning av en revolutionerande våg av kvinnliga författarskap. Nellinge lär ofta ha sagt i intervjuer att det är naturligt att en förläggare ger ut böcker inom de områden som den är intresserad av. För hennes del var det kvinnofrågor, mat och katter.

Jag minns inte i vilket sammanhang jag hörde talas om henne för första gången. Det var ett par år sedan. Märkligt nog var det inte under förlagsutbildningen i Lund när svensk förlagshistoria avhandlades och där namn som Adam Helms, Carl Björkman, Karl Otto Bonnier och Per I. Gedin dök upp i undervisningen. Varför har jag inte hört talas om henne tidigare, tänkte jag och började leta information om henne. Dessvärre hittar man inte så mycket. Googlar man kommer det mest upp information om Adam Helms och hans stora livsgärning. Och ändå har Per I. Gedin sagt om Nellinge: ”Han [Helms] var nog ingen bra modern förläggare, utan det var först när Solveig Nellinge kom in i hans liv som det blev en helt annan nivå på den skönlitterära utgivningen”.

Suck och återigen suck. Varför skrev hon inte sina memoarer? Varför har ingen skrivit en biografi om henne? Och framför allt, varför finns det ingen ”Solveig Nellinge Lecture”?

Nellinge gick bort 1999 och lämnade efter sig en stor stycke litteraturskatt. Varje förläggares dröm. Och nu när jag sitter och läser manus, träffar författare och för första gången ska sätta ihop en utgivningslista, kommer jag då och då på mig själv med att tänka: ”Vad skulle Solveig Nellinge ha gjort?”