Tillbaka

Kampen om tiden

2015-04-15
Den årliga konferensen Digital Minds, som hålls i anslutning till Londonmässan, var i år sämre än på mycket länge. Jaha, vad skönt att jag inte var där, tänker du och slutar läsa. Men gör int..

Den årliga konferensen Digital Minds, som hålls i anslutning till Londonmässan, var i år sämre än på mycket länge. Jaha, vad skönt att jag inte var där, tänker du och slutar läsa. Men gör inte det. Sådana här tillställningar erbjuder ändå alltid en hel del att ta med sig.

Om jag ska välja ut en sak som genomsyrade dagen på Olympia Conference Center i sydvästra London var det ”kampen om tiden”.

En av dagens första talare var Rob Newlan som är kreativ chef på Facebook i Storbritannien. Han pratade om hur man som förläggare kan använda sig av Facebook som annonsplattform och hur nätverket öppnar för möjligheter att anpassa sin marknadsföring till specifika läsare, utifrån ålder, intressen och vänner. För hur ska du annars nå igenom bruset?

Alla vill i dag annonsera på Facebook, då vi i genomsnitt tillbringar mellan 30 och 50 minuter per dag där. Men man måste vara relevant för att inte drunkna bland reseföretag, bilar eller barnkläder. ”Visa att du känner den du annonserar för”, sa Rob Newlan.

38 procent av vår dagliga mediekonsumtion görs i dag på mobilen. Hannah Telfer, konsument- och digitalchef på Penguin Random House, betonade vikten av att finnas just där, bland video on demand-tjänster, spel och sociala medier. Penguin Random House avslöjade nyligen att Penguin kommer att bli deras ”konsument-varumärke”, med en egen hemsida med författare etcetera. Denna vänder sig primärt till läsare, då Penguin är ett sådant starkt varumärke. Inget svenskt förlag kan jämföra sig med Penguin när det kommer till konsumentkännedom. Jag är av den starka övertygelsen att alla svenska förlag skulle kunna jobba mer med sitt varumärke för att bygga en närmare relation till konsumenten.

Även under debatten ”New trends in marketing”, pratade exempelvis Sarah Lloyd från Macmillan om ”the era of disengagement”, alltså hur vi får allt svårare att koncentrera oss på något under en längre tid. Det gör att korta youtube-klipp med söta katter har en lägre tröskel än en bok, även om den finns där. ”Låt oss hoppas att de väljer oss”, sa Doug Stambaugh, från Simon & Schuster's New York-kontor under en paneldebatt om prenumerationstjänster. Han nämnde också det som allt fler stora internationella förlag verkar tänka på: ”Prenumerationstjänster är viktiga för oss för att nå en utländsk publik som vi inte når med pappersböcker.”

Men han var också ödmjuk inför det stora hotet: andra underhållningsmedier. 

På det stora hela fanns under dagen en stor förståelse kring att förläggare i dag inte konkurrerar med varandra lika mycket som de konkurrerar med HBO och Instagram.

Det blev extra tydligt under paneldebatten om prenumerationsmodeller, som hölls av Nathan Hull från prenumerationstjänsten Mofibo (lite udda, då han verkligen hade en tydlig agenda med samtalet). Mofibo hävdar att de lyckas fånga in nya kundgrupper, folk som annars inte är bokköpare, då de har inlett ett samarbete med exempelvis MTG i Sverige. På det viset konkurrerar de inte heller med bokhandlar, säger de.

Förläggarna i panelen, från Simon & Schuster i USA, Linhardt og Ringhof i Danmark och Ianoo-Meulenhof i Nederländerna, var något mer försiktiga i sina uttalanden. Men vad som framgick är att prenumerationstjänster kan erbjuda en affärsmodell för backlist, särskilt för innehåll som annars inte säljer. Dessutom erbjuder tjänsterna ofta data, som är mycket användbar för förlag och något som varken Amazon eller Apple gör i dagsläget. 

Ett av de mer intressanta föredragen hölls av Guardianjournalisten Charles Arthur, som också skrivit boken Digital Wars: Apple, Google and Microsoft. Här talade han under rubriken ”Amazon, an objective case study”, något som intresserade alla närvarande. Snabbt och effektivt förklarade han att Amazon inte alls är så stora och starka som vi tror. Deras försäljning av böcker och e-böcker har stannat av, deras försäljning av teknikprodukter som surfplattor och telefoner går dåligt, deras omsättning är gigantisk och ökar, men de har inte särskilt hög vinst och deras kassaflöde är på väg ner. Enligt Charles Arthur skulle detta kunna göra att Wall Street börjar ifrågasätta Amazon och det kan göra att deras aktie går ner. För att summera: Amazon står inför ganska stora utmaningar framöver. Något som säkerligen gladde majoriteten av deltagarna på Digital Minds 2015.