Bokhandeln är stadens hjärta

I köpcentret Siam Paragon i Bangkok finns två boklådor. Den ena är mindre och mer specialiserad på reseböcker, den andra heter Kinokuniya och består av 2 000 kvadratmeter böcker. Där finns en...

Publicerad

I köpcentret Siam Paragon i Bangkok finns två boklådor. Den ena är mindre och mer specialiserad på reseböcker, den andra heter Kinokuniya och består av 2 000 kvadratmeter böcker. Där finns en stor avdelning med böcker på mandarin och en annan med böcker på engelska. I thaiavdelningen trängs Borta med vinden med Den odödliga Henrietta Lacks och massor av självhjälpsböcker om inre lugn på bästsäljarbordet. Det finns ingen speciell deckarsektion, däremot flera hyllmeter med romance. Naturligtvis finns också Hunger games-serien och Femtio nyanser-böckerna synligt uppställda.

   Det går att utläsa mycket om ett land, en stad eller ett område utifrån hur bokhandeln där ser ut. Att en bokhandel dessutom ger liv och själ till samhället är en sliten klyscha, men ack så viktig att upprepa.

   I det här numret av Svensk Bokhandel besöker vi ett nätverk bestående av fem små boklådor i Västra Götaland. De träffas några gånger om året och delar erfarenheter och tips. Tack vare detta kan de dra nytta av varandra och ge och få stöd för att orka fortsätta när det ibland känns tungt. Jag tror att fler sådana nätverk behövs. På fem år har 19 svenska kommuner blivit av med sin enda boklåda. Det visar nya siffror som SvB kan presentera (läs mer på sidan 8). Ofta är det små kommuner där bokhandeln inte längre kan stå emot konkurrensen från nätet eller varuhusen.

   Utvecklingen är oroande. När Konkurrensverket granskade sammanslagningen mellan Akademibokhandeln och Bokia blev det tydligt att verket har en sak i åtanke: alla i Sverige ska kunna köpa böcker till bra priser. Det låter väl fint. Men när svaret på alla frågor blir: ”Men vi har ju internet”, är det inte lika fint längre. Visst, alla svenskar (med tillgång till internet) kan i dag köpa böcker via exempelvis Adlibris eller Bokus. Men inom bokbranschen blir alla mer och mer medvetna om att detta inte alls gynnar en bredd som man tidigare trodde. I stället är det så att näthandeln gynnar bästsäljare ännu mer. I brist på personliga rekommendationer och personal med anknytning till orten, blir kunden oftast tipsad om de böcker som säljer bäst.

   Visst fanns Femtio nyanser-trilogin på Kinokuniya, men det var de udda självhjälpsböckerna och hyllorna med romance som sa mig något om staden. Och som gav Bangkokborna det som de inte lika lätt kunde få, exempelvis via Amazon

Powered by Labrador CMS