Bonniers går på offensiven

Svensk Bokhandels publisher PeKå Englund om att Piratförlaget tappar ännu en profilerad deckarföttare till konkurrenten.

Publicerad

Det går fortfarande att sälja hundratusentals böcker. Lars Keplers senaste, Lazarus, sålde nämligen i 200 000 exemplar på bara fem veckor. Innan årsskiftet räknar Albert Bonniers förlag med att vara uppe i 300 000 exemplar och till sommaren (när pocketen kommit) passera en halv miljon.

David Lagercrantz (Millennium-serien) på Norstedts är troligtvis nära de upplagorna. Annars är det Bonniers som har de två andra deckarförfattarna som säljer mer än 500 000 exemplar av sina böcker: Camilla Läckberg (Forum) och Leif G.W. Persson (Albert Bonniers förlag).

De här försäljningssiffrorna, möjligheten att bli huvudbok i Bonniers Bokklubbar och dubbelt så hög ersättning från Storytel (Bonnierförlagen får över 40 kronor per nedladdad bok i stället för i snitt under 18 kronor som de andra förlagen) lockar deckarförfattare att byta förlag.

Anders Roslund är den senaste som värvats över till Albert Bonniers förlag. Han vill inte prata med oss på SvB så att vi kan fråga om varför han lämnar Piratförlaget. I Sverige står författaren utan agent (Salomonsson Agency företräder honom i utlandet), och hans nya förlagschef Jesper Monthán poängterar att Anders Roslund fattat ett självständigt beslut.

Anders Roslunds övergång är ett hårt slag för Piratförlaget. Han är den tredje deckarförfattaren som lämnar för Albert Bonniers förlag. Jo Nesbø (företrädd av Salomonsson Agency) gick över i november 2015 och Christoffer Karlsson (företrädd av Ahlander Agency, delägd av Salomonsson Agency) lämnade i år.

I Förlagsspecialen för 2017 ser vi att Piratförlagets nettoomsättning minskar rejält. Man ska ha i åtanke att företagets omsättning historiskt har växlat kraftigt år från år – helt enkelt beroende på när de mest namnkunniga författarna släppt en bok – men att det är tuffare tider för såväl Pirat som för branschen kan vi slå fast. Det gäller att hitta fler ben att stå på. Dotterbolaget Lilla Piratförlaget går exempelvis med 2,7 miljoner i vinst på sin barnboksverksamhet. Här finns det också en större uppsida i de utländska rättigheterna, som barnboksförlagen i de allra flesta fallen hanterar själva, utan inblandning av litterära agenter. Barnboksförlagen hade en tillväxt på 3,7 procent under fjolåret.

Vd:n för Norstedts förlagsgrupp, Otto Sjöberg, nämner spontant Rabén & Sjögren i Förlagsspecialen och att antalet ljudböcker för barn tiodubblades 2017.

Just ljud är nyckeln till Lind & Co:s framgångar. Men vd:n Kristoffer Lind tror mer på allmän skönlitteratur. Hans mest nedladdade författare är Dag Öhrlund, deckarförfattaren som lite i skymundan slåss i toppen på Storytels, Bookbeats och Nextorys mer oreglerade listor. Jag tror att de här framgångarna leder till att Öhrlund kommer att sälja fler fysiska böcker också.

FAKTA

PeKås lista

De rör om i förlagsgrytan under 2019:

Claes Ekström. McKinseys förre vd blir superspännande delägare i Mondial.

Petter Stordalen. Ska in med Strawberry publishing i Sverige före jul.

Jørn Lier Horst. Hans Capitana gör snart upp med sin första svenska deckarförfattare.

Powered by Labrador CMS