Dag 1: Frankfurt

Det är första dagen i Frankfurt. Förväntningarna och förhoppningarna är ännu obrutna. Jakten på den stora boken, bästsäljaren eller det höglitterära skottet i krysset, är i full gång. Finns den alls i år? Då händer något som man med svenska ögon inte trodde var möjligt. En svensk bok är "talk of the town". Den blev det i samma ögonblick som det amerikanska förlaget Harper Collins häromdagen köpte världsrättigheterna för 350 000 dollar. Smaka på det. Det borde vara omöjligt. Ändå har det hänt

Publicerad

Det är första dagen i Frankfurt. Förväntningarna och förhoppningarna är ännu obrutna.

Jakten på den stora boken, bästsäljaren eller det höglitterära skottet i krysset, är i full gång. Finns den alls i år?

Då händer något som man med svenska ögon inte trodde var möjligt. En svensk bok är "talk of the town". Den blev det i samma ögonblick som det amerikanska förlaget Harper Collins häromdagen köpte världsrättigheterna för 350 000 dollar.

Smaka på det. Det borde vara omöjligt. Ändå har det hänt.

Det handlar om

Amberville

, skriven av pseudonymen Tim Davys. En bok som i korthet handlar om en fiktiv värld befolkad av djur.

I Sverige har Albert Bonniers förlag satsat på så kallad gerillamarknadsföring och fått till en hajp på nätet. Men boken är nyutkommen och ingen vet hur den kommer att sälja i Sverige.

Ändå går det rakt

upp i den internationella förlagsstratosfären. Den får en internationell lansering med en ledande amerikansk agentur, vilket aldrig förr hänt en svensk författare. Den får ett stort amerikanskt förlag som köper världsrättigheterna några dagar efter att de läst boken.

Det har heller aldrig hänt förut. Enkelt uttryckt så trodde ingen det var möjligt. Så ingen har vågat drömma om det. Tills nu, när förläggaren på Albert Bonniers förlag, Jonas Axelsson, gjorde det. Han har, tillsammans med författaren, lagt upp hela strategin för hur boken ska marknadsföras, vilket namn den ska ha, vilken pseudonym man ska använda etc.

Han jobbar hårt

på att göra sig odödlig. När han köpte hem Dan Brown innan boken tog fart i världen så blev han alla marknadsförares och ekonomichefers älskling på Bonniers, för att inte tala om hur ägarna måste ha reagerat. Men det han har åstadkommit nu, tillsammans med författaren, står i en klass för sig i den moderna svenska förläggarhistorien.

Just nu pågår en del internationella auktioner om boken och i till exempel Italien pågår en budgivning där ett förlag fick nej till ett bud på 80 000 Euro för de italienska rättigheterna. För en bok befolkad av djur, skriven av en svensk författare, under pseudonym utan en historia, något som förlagen brukar avsky men som här förvandlats till en viktig del i marknadsföringen. Fortsättning lär följa.

Powered by Labrador CMS