”Lösningarna är oförskämt enkla. Vad väntar vi på?”

090925 | Mats Söderlund

3

debatt: Enskilda förlagsavtal med villkor som låser in rättigheter cementerar gamla affärsmodeller och förhindrar sund och kreativ konkurrens från nya aktörer. Det Skriver Författarförbudnets ordförande Mats Söderlund, som uppmanar bokbranschen till samtal och breda överenskommelser för att inte göra samma misstag som musikbranschen.

Käre gode gud som bor i himmelen. Lyft babblet från våra läppar så att bibliotekarier, bokhandlare, förläggare, författare och översättare kan börja prata med varandra.
Vår gemensamma kulturskatt har fått e-entreprenörer från hela världen att ta fram hacka och spade för att gräva guld. Någonstans där ute finns en läsekrets och en affärsmodell. Det finns en marknad, ny teknik och ett litteraturarv.
Allas blickar riktas nu mot författarna. ”Det är klart att upphovsmannen ska få betalt”. Inte ens de mest förhärdade fildelningspirater har något att invända mot det. ”Om det bara fanns ett enkelt sätt att betala.” Bokbranschen är ganska speciell på det sättet. Lösningarna är oförskämt enkla.
Vad väntar vi på egentligen?
Men det är samma kaka som ska delas mellan oss, säger verkställande direktörer och utgivningschefer till mig. Som att bokbranschen inte expanderat de sista femtio åren. Och trots att nästan en tredjedel av alla svenska män aldrig läser en bok. Trots att vi vet att den unga generationen för länge sedan flyttat till datorskärmarna – där de faktiskt läser.
Publiken vill ha en enkel lösning.
Digitaliseringen av lager och distributionsformer är inte en medierevolution. Det handlar inte om att böcker kan bli bättre, billigare eller ens lättare. En läsplatta är varken billigare eller lättare än en bok. En läsplatta är inte mer praktisk att bära med sig och läsa på tåget eller stranden, än en vanlig pocketbok. Ettor och nollor ersätter inte det fysiska exemplaret, det är inte priset det hänger på.
Låt oss inte göra samma misstag som musikbranschen.
Det handlar om bekvämlighet, enkelhet, tillgänglighet, att oändligt många titlar kan bli lättare att hitta och snabbare att få hem, skräddarsydda efter just mina behov.
Googles idé bygger på detta, inte kvalitet. Ju mer och snabbare desto bättre.
EU:s Digital Library utgår från precis samma sak. Alla skall ha snabb och obegränsad tillgång till allt.
Liksom Pirate Bay, eller för den delen Spotify.
Upphovsrätten genomgår just nu den största förtroendekrisen någonsin. Piratpartiet sitter redan i EU-parlamentet. Hur har författares äganderätt till sina verk förvandlats till ett hinder för spridning av god litteratur?
Musikindustrins traditionella affärsmodeller har varit en av bovarna i dramat. Skivbolagens breda rättighetsförvärv har lett till inlåsningseffekter och många artister har sett konserterna som sin enda återstående möjlighet att få rimligt betalt. Det är inte konstigt att en artist som har avtalat bort sina rättigheter drar sig för att offentligt kritisera olaglig fildelning, särskilt med tanke på vad det kan föra med sig.
Det behövs nya affärsmodeller men för att de skall få legitimitet måste både läsarnas intresse av enkla och heltäckande lösningar och författarnas rätt till skäliga ersättningar, tillfredställas.
Men kan vi hitta en lösning som ger alla parter utdelning? Både för kommersiellt gångbara titlar och äldre, eller smalare titlar? Blir inte de administrativa och ekonomiska hindren oöverstigliga? Vems ansvar är det egentligen?
Det kommer det att krävas ett stort mått av flexibilitet och kreativitet för att möta de här utmaningarna. Enskilda förlagsavtal med statiska villkor som låser rättigheter under lång tid motverkar flexibilitet, cementerar gamla affärsmodeller, låser in rättigheter och förhindrar sund och kreativ konkurrens från nya aktörer.
Villkorspaket som enbart syftar till att minska de egna kostnaderna och hålla konkurrenter borta kan inte sägas bidra till en balans i det moderna upphovsrättsliga ekosystemet.
Till skillnad från Google-avtalets USA har vi i de nordiska länderna oerhört bra förutsättningar för ekonomiskt och juridiskt hållbara lösningar på just textområdet. Vi har en lång tradition av samarbete genom våra respektive organisationer. Systemet med avtalslicensbestämmelser i upphovsrättslagarna ger möjligheter att genom avtal med representativa organisationer förvärva rätt att använda stora mängder skyddade verk på ett bräde. Samtidigt har vi ett antal ”collecting societies” med stor erfarenhet av kollektiv rättighetsklarering och kompetens i att säkert och kostnadseffektivt se till att ersättningarna når upphovsmän och andra rättighetshavare. Den statliga Upphovsrättsutredningen ser just nu över behovet av att utveckla bestämmelserna för att möta nuvarande och framtida behov. Det sista vi vill ha är en tvångslicens.
Kärnan i bokbranschen kommer inte att förändras. Men det pågår en strukturförändring som sätter oss alla på prov. Litteraturskatten är en nationell angelägenhet. Vi måste visa att vi kan ta ansvar för den tillsammans, och då behöver vi ha breda branschöverenskommelser. Medlemmarna i författarförbundet vill göra hela sin backlist tillgänglig för läsarna, vi vill skapa strukturer som ger marknaden de verktyg som fattas i dag och vi har beredskap att samarbeta med många olika intressenter för att göra verklighet av den visionen.
Välkomna.

Mats Söderlund, ordförande i Sveriges Författarförbund

Björn Eklund: Upp till bevis, Adlibris!

100305 |

1

debatt:  Allt sedan jag startade Karneval förlag för fyra år sedan har jag haft ett mycket bra samarbete med Adlibris. Jag har inte haft något att klaga på, tvärtom!


Dorotea Bromberg: Boksäljande är en konst

100304 |

2

debatt: Att tala om böcker är en konst. Och … en god affär.


Mats Ahlström: Fria bokhandlare behövs

100304 |

2

debatt: I Sverige finns 275 stycken privatägda boklådor. Vi sålde böcker för 815 miljoner kronor 2008. Därmed sålde vi böcker för mer än Akademibokhandeln och Bokia Butiks AB tillsammans. Tillsammans är vi alltså den största enskilda aktören på bokkonsumentmarknaden. Större än Adlibris räknat i försäljningskronor direkt till den bokläsande allmänheten.


Det verkar som om förlagen glömt bokhandlarna

100204 |

8

debatt: Varför kan inte boklådor – svenska som internationella – få sälja e-böcker? undrar Magnus Norling, Billingska bokhandeln.


Sammanhållningen sviktade aldrig

100119 |

0

debatt: Kedjans sammanhållning sattes på prov under närmare tre års tid, men sviktade aldrig. Det skriver Bokias första vd Bengt Göran Karlsson i ett inlägg apropå artikeln i förra numret av Svensk Bokhandel om rabattstriden med Bonniers under kedjans första år.


Debatt Adlibris kalla krig

091028 |

0

debatt: Adlibris har startat ett kallt krig med priser, rabattkrav och strypning av information. Det skriver Göran Lundin, Ord&visor förlag, som menar att denna nya metod att göra affärer i bokbranschen hör hemma i sandlådan.


En önskan från oss dödliga bokhandlare

091015 |

5

debatt: När hela Sverige har fokus på författare och inslag från Bokmässan i alla medier glömmer förlagen en viktig sak. Många kunder kommer in och frågar om böcker som de sett i TV eller i någon tidning. Är man på mässan så finns böckerna där men vi i bokhandeln står med gapande hål på många platser?!


Adlibris svarar: "Vi vill inte ha något monopol"

090926 | Pär Svärdson

1

debatt: När vi på adlibris.com började skissa på en småförlagsmodell i våras var huvudsyftet med det att lösa många av de problem som mindre förlag har idag. I takt med att den traditionella bokhandeln monterar ned sina sortiment av smalare litteratur, titlar från små förlag samt backlist såg vi en möjlighet att växa inom detta område. Med ökad exponering, möjlighet att följa sin försäljning, göra kampanjer och förenkla administrationen kan vi öka försäljningen av de mindre förlagens titlar. Jag förstår självklart att en rabatt måste ge en merförsäljning för att ett litet förlag ska kunna förbli livskraftigt.


Vem är svensk?

090922 | Kerstin Aronsson

0

debatt: Den 10:e september utkom Kevin Fratos debutroman Numera negerkung på Kabusa Böcker. Det är få gånger i ett förläggarliv man får vara med om att ge ut debutanter som tänjer språkets och litteraturens


Vad är en rabatt?

090922 | Mats Ahlström

0

debatt: I den vilda västern-miljö som Lasse Winkler målar upp i sin senaste ledare i Svensk Bokhandel, om branschens stora aktörers
huggsexa om stora rabatter, är det på sin plats med lite definitioner, regler och sanktioner.


Var inte »kreativa« med streckkoderna!

090922 | Mats Carlsson

0

debatt: Bokens streckkod är i dag ett viktigt hjälpmedel för ett rationellt varuflöde. I samband med årets inventering blev vi återigen uppmärksamma på hur ofta som förlagen inte kontrollerar de för oss i bokhandeln så viktiga »strecken« innan boken går i tryck.


Bästsäljare år 2025

090922 | Nils Svensson

0

debatt:  Jan Guillous Men inte om det gäller din dator (hårdkokt skildring om skillnaden mellan Pirat och »pirat«), Jens Lapidus Aldrig följa upp (förlagsthriller om vådan av att producera en spänningsroman om året) och Åsa Larssons Till dess din försäljning upphör (om långsiktighet och vänskapsband i förlagsvärlden). Kalla Kulors Hans-Olov Öberg har sett tio-i-topp för 2025 i sin kristallkula.


Öppet brev till Adlibris: ”Ni förstår inte våra villkor”

debatt: Jag kan inte tro att ni vill medverka till att bokhandlare och mindre förlag ska slås ut från marknaden. Eller är det monopolställning ni vill ha? Det skriver Ewa Hellström-Boström på Alpina förlaget i ett öppet brev till Adlibris. Adlibris vd Pär Svärdson svarar på brevet.


”Lösningarna är oförskämt enkla. Vad väntar vi på?”

090922 | Mats Söderlund

0

debatt: Enskilda förlagsavtal med villkor som låser in rättigheter cementerar gamla affärsmodeller och förhindrar sund och kreativ konkurrens från nya aktörer. Det Skriver Författarförbudnets ordförande Mats Söderlund, som uppmanar bokbranschen till samtal och breda överenskommelser för att inte göra samma misstag som musikbranschen.

 

 


Lär av en lanthandlare

090828 | Brutus Östling

0

debatt: Man måste ibland räkna i kronor och ören och inte i procent, sade Ica-handlaren nere i byn häromdagen.
Han är den ende som med framgång lyckats bedriva en välförsedd lanthandel i 20 år här i de kringliggande skånska byarna. Vad han menade var att han när priset på nötkött är som högst inte kan lägga på samma procentsats som han brukar lägga på normalt.


Boken har förlorat en del av sitt värde

090828 | Nina Wadensjö

0

debatt: Det började för ganska länge sen, det var sommaren 1998. Med julinumret av Damernas Värld fick man med en hel bok, Sprängaren av Liza Marklund. Den hade samma format och layout som tidningen den såldes tillsammans med och liknade inte ens en bok. Men det kändes väldigt lyxigt och nytt att få med så mycket läsning med tidningen.


KF lämnar dubbla budskap om ABG och Bokus

090828 | Leif Olsson

0

debatt: Under sommaren har årsredovisningar­na för Akademibokhandeln och Bokus för räkenskapsåret 2008 blivit offentliga. Resultaten i boksluten är avsevärt mycket sämre än de som KF presenterade i sin bokslutskommuniké under våren. Enligt denna skulle det sammantagna rörelse­resultatet för de två bokhandelsföretagen stanna på en förlust på 24 miljoner. Enligt de aktuella boksluten redovisas emellertid ett negativt rörelseresultat på hela 98 miljoner, det vill säga 74 miljoner sämre än vad KF tidigare har angivit.


Snedvriden konkurrens i ljudboksbranschen

090616 | Jonas Tellander

0

debatt: Nyligen godkände EU att medlems­länderna kan välja att sänka momsen även på digitala böcker, eller »books on all physical means of support«. Fredrik Reinfeldt kommenterade i SvB att »vi är glada att ha fått den här öppningen«, men att det sannolikt inte fanns utrymme i budgeten.


Dags att återerövra bokhandeln

090616 | Kajsa Kallio

0

debatt: Det enda positiva med nyheten att Bonniers börjar samarbeta med Rusta är att vi äntligen förstår att vi måste agera.
Vi har ganska länge insett att det är dags att återerövra bokhandeln och artikeln i SvB 10/09 fick oss att förstå att nu går det inte att vänta längre. Vad vi inte hade räknat med var att vi tydligen också måste rädda boken. För om inte nya böcker ska tyna bort på en pall någonstans mellan torkarblad och limpistoler innan de ens är ett år gamla, blir vi nog tvungna till det också.


Något måste göras åt den enfaldiga bokhanteringen!

090320 | admin

0

debatt: Bokbranschen måste bli miljövänligare, smartare och mer effektiv.
Böcker skickas fram och tillbaks på våra vägar på ett sätt som, enligt min mening, är en irrationell, oekonomisk och opraktisk hantering vilken ger flera uppenbart negativa effekter:
Stora fraktkostnader för handlarna.
Stora lagringskostnader för förlagen.
Tung trafik på våra vägar med ökad trafikfara och miljöförstöring som följd.


Replik: Daniel Åberg missar i sin analys

090320 | Shadi Bitar

0

debatt: Det är alltid kul att läsa och diskutera olika idéer som bidrar till utvecklingen av en produkt eller marknad och jag hoppas att Daniel Åberg fortsätter intressera sig för ljudböcker. Men vill man ta diskussionen till branschnivå (krönika i SvB 3/09) vore det bra om man dessförinnan tog reda på korrekta fakta. Först då kan diskussionen bli konstruktiv.


Något måste göras åt den enfaldiga bokhanteringen!

090320 | Fredrik Hellberg

0

debatt: Bokbranschen måste bli miljövänligare, smartare och mer effektiv.
Böcker skickas fram och tillbaks på våra vägar på ett sätt som, enligt min mening, är en irrationell, oekonomisk och opraktisk hantering vilken ger flera uppenbart negativa effekter:
Stora fraktkostnader för handlarna.
Stora lagringskostnader för förlagen.
Tung trafik på våra vägar med ökad trafikfara och miljöförstöring som följd.


Omoralisk diskriminering

081024 | admin

0

debatt: Jag blev både ledsen och arg när jag läste i Svensk Bokhandel att A&O börjat prisdiskriminera oss. När vi startade Adlibris dominerades branschen av några få aktörer och böcker såldes nästan bara i traditionell bokhandel. Sedan dess har konkurrensen stadigt ökat och priserna pressats neråt.
Att diskriminera den som fokuserar på att hålla kostnaderna nere och sälja böcker billigt är garanterat inget som leder till ökad försäljning. Det är definitivt inte heller något som bokköpare runt om i landet gagnas av.


Omoralisk diskriminering

081024 | Pär Svärdson

0

debatt: Jag blev både ledsen och arg när jag läste i Svensk Bokhandel att A&O börjat prisdiskriminera oss. När vi startade Adlibris dominerades branschen av några få aktörer och böcker såldes nästan bara i traditionell bokhandel. Sedan dess har konkurrensen stadigt ökat och priserna pressats neråt.


Fortfarande obegripligt kass

081007 | Marie Peterson

0

debatt: Johan Wopenka skriver att jag tagit till storsläggan och jag har sett mig omkring för att kolla om jag ställt till med förödelse. Jag tror nog att deckargenren tål att man ger sig på den, men preciseringar är aldrig fel så här kommer några sådana.



Hej Mats

Jag tycker man skall undvika att komma med gamla svar på nya frågor. Vi skall naturligtvis vara öppna för att diskutera hur vi tar vårt ansvar för att använda den digitala tekniken till att lagra och sprida böcker på ett bra sätt. Dina utgångspunkter är rimliga. Vi behöver affärsmodeller som • är enkla och lättillgängliga för läsarna • ger författarna skälig ersättning • ger förläggarna rimliga ekonomiska förutsättningar Den tredje har jag lagt till, men det tror jag inte du blir förvånad över. Jag är inte säker på att du har rätt, när du skriver att lösningarna är oförskämt enkla. Även om det finns en bra infrastruktur genom vår ”skandinaviska” modell med avtalslicenser och ”collecting societies” tror jag bokläsningen kommer att ta sig många skiftande former om och när böckerna blir digitaliserade. Det blir många olika former som kräver olika lösningar. Och de nya distributionskanalerna måste finansieras, de är inte gratis. Men det viktiga är att förläggarna och författarna kan prata med varandra och att vi strävar efter att hitta samarbetsformer som vi båda kan leva med. Det finns många andra som vill lösa det här åt oss, på sina egna villkor: Google, EU, bibliotekarier, politiker, pirater m fl. Men det är bättre att vi förlitar oss varandra i stället för att hämta hjälp bortifrån. Det finns en dålig tradition av strandade förhandlingar mellan förläggare och författare, men det är inget som tvingar oss att upprätthålla den. Jag skall gärna lyssna på dina idéer om det svenska digitala biblioteket. Kjell Bohlund Ordförande i Svenska Förläggareföreningen

Kjell Bohlund | 09-09-26

Låt läsarna bestämma...

Tack för friskt inlägg. Tro inte för ett ögonblick att vi kan vänta med att kicka igång elektronisk bokläsning tills alla parter (författare, förläggare, distributörer, bokhandlare m.fl) ska känna sig trygga och nöjda med intjäning m.m. Då kommer det aldrig igång. Det behövs ett gäng entreprenörer som börjar jobba konkret med försäljning av produkter och tjänster inom lagens råmärken. Feedback från användare och aktörer kommer då att ge nya riktningar för evolutionen av lösningarna och efterhand så vinner förhoppningsvis de med de mest kreativa och affärsmässiga lösningarna. Det värsta som kan hända är att bakåtsträvarna och bromsklossarna får för mycket utrymme, dvs de som bara vill tjäna sina pengar på gamla invanda affärsmodeller.

Anders Borgström, http://contextelebooks.blogspot.com | 09-09-28

Samarbete, samarbete, samarbete...

Trevligt att se tt debatten börjar komma igång. Det säger mig att det finns gott hopp om bokbranschen. Jag skulle vilja kommentera vad Kjell Bohlund säger: "Det är bättre att vi förlitar oss på varandra i stället för att hämta hjälp bortifrån." Jag tycker det är en trist inställning och jag är rädd för att den kommer att hämma utvecklingen i viss grad. De flesta branscher i förändring brukar hämta hjälp utifrån för att få nya perspektiv och nya lösningar på sina problem. Varför skulle inte förlagsbranschen kunna må bra av att göra detsamma? Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att förlagsbranschen måste öppna fönster både inom branschen och utåt. Det behövs mer samarbete om branschen ska ta sig framåt. Anna Troberg http://www.annatroberg.com

Anna Troberg | 09-09-29

VERKTYG

kommentarer
Datum: 2009-09-29 | Tid: 11:09
Samarbete, samarbete, samarbete...
Trevligt att se tt debatten börjar komma igång. Det säger mig att det finns gott hopp om bokbranschen. Jag skulle vilja kommentera vad Kjell Bohlund säger: "Det är bättre att vi förlitar oss på varandra i stället för att hämta hjälp bortifrån." Jag tycker det är en trist inställning och jag är rädd för att den kommer att hämma utvecklingen i viss grad. De flesta branscher i förändring brukar hämta hjälp utifrån för att få nya perspektiv och nya lösningar på sina problem. Varför skulle inte förlagsbranschen kunna må bra av att göra detsamma? Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att förlagsbranschen måste öppna fönster både inom branschen och utåt. Det behövs mer samarbete om branschen ska ta sig framåt. Anna Troberg http://www.annatroberg.com
Anna Troberg
Datum: 2009-09-28 | Tid: 13:37
Låt läsarna bestämma...
Tack för friskt inlägg. Tro inte för ett ögonblick att vi kan vänta med att kicka igång elektronisk bokläsning tills alla parter (författare, förläggare, distributörer, bokhandlare m.fl) ska känna sig trygga och nöjda med intjäning m.m. Då kommer det aldrig igång. Det behövs ett gäng entreprenörer som börjar jobba konkret med försäljning av produkter och tjänster inom lagens råmärken. Feedback från användare och aktörer kommer då att ge nya riktningar för evolutionen av lösningarna och efterhand så vinner förhoppningsvis de med de mest kreativa och affärsmässiga lösningarna. Det värsta som kan hända är att bakåtsträvarna och bromsklossarna får för mycket utrymme, dvs de som bara vill tjäna sina pengar på gamla invanda affärsmodeller.
Anders Borgström, http://contextelebooks.blogspot.com
Datum: 2009-09-26 | Tid: 21:39
Hej Mats
Jag tycker man skall undvika att komma med gamla svar på nya frågor. Vi skall naturligtvis vara öppna för att diskutera hur vi tar vårt ansvar för att använda den digitala tekniken till att lagra och sprida böcker på ett bra sätt. Dina utgångspunkter är rimliga. Vi behöver affärsmodeller som • är enkla och lättillgängliga för läsarna • ger författarna skälig ersättning • ger förläggarna rimliga ekonomiska förutsättningar Den tredje har jag lagt till, men det tror jag inte du blir förvånad över. Jag är inte säker på att du har rätt, när du skriver att lösningarna är oförskämt enkla. Även om det finns en bra infrastruktur genom vår ”skandinaviska” modell med avtalslicenser och ”collecting societies” tror jag bokläsningen kommer att ta sig många skiftande former om och när böckerna blir digitaliserade. Det blir många olika former som kräver olika lösningar. Och de nya distributionskanalerna måste finansieras, de är inte gratis. Men det viktiga är att förläggarna och författarna kan prata med varandra och att vi strävar efter att hitta samarbetsformer som vi båda kan leva med. Det finns många andra som vill lösa det här åt oss, på sina egna villkor: Google, EU, bibliotekarier, politiker, pirater m fl. Men det är bättre att vi förlitar oss varandra i stället för att hämta hjälp bortifrån. Det finns en dålig tradition av strandade förhandlingar mellan förläggare och författare, men det är inget som tvingar oss att upprätthålla den. Jag skall gärna lyssna på dina idéer om det svenska digitala biblioteket. Kjell Bohlund Ordförande i Svenska Förläggareföreningen
Kjell Bohlund
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Tor Enander har utsetts till ny VD i Pocketstället. Tor Enander har 20 års erfarenhet av försäljning till dagligvaruhandeln och kommer närmast från rollen som VD i Exotic Snacks AB. Pocketställets avgående VD Staffan Månsson fortsätter att arbeta i bolaget genom sin roll i styrelsen och som delägare.

  • Elisabeth Wallenberg är från den 15 mars 2010 anställd som redaktör på Stevali Production. Elisabeth är utbildad inom reklam, copy och scriptwriting på Berghs School of Communication och kommer närmast från en redaktörtjänst på BTM Books. Hon har även erfarenhet av radio- och tv-reklam och översättning.

  • Eva Marnfeldt är sedan årsskiftet vd för nystartade Riidoo Försäljnings AB (som föddes ur ett nu nedlagt utvecklingsbolag för läsplattor med samma namn). I dag specialanpassar och säljer Riidoo läsplattor, tjänster och system för nedladdning och försäljning av e-böcker. Eva har 20 års erfarenhet från IT, elektronik och PR-branschen och var innan engagemanget i Riidoo kommunikationskonsult med eget PR-företag.      

  • Mimma Almström är sedan den 1 januari anställd som redaktionell produktionsledare på Gothia Förlag. Hon kommer närmast från Kungliga biblioteket. Mimma kommer bl a att arbeta med förlagets tekniska produktion samt utveckling av nya produktionsmetoder.

  • Jonna Holmgren jobbar sedan januari 2010 på Bokförlaget Langenskiöld som pr- och marknadsansvarig, hon kommer även hålla i författarevenemang samt de dagliga rutinerna på förlaget. Hon kommer närmast från Piratförlaget där hon arbetade som förlagsassistent.

  • Anders Toll är sedan januari 2010 ny försäljningschef för Norstedts skönlitterära utgivning. Anders Toll kommer närmast från Bonnierförlagen där han har varit storkundsansvarig. Anders har tidigare även arbetat inom bokhandelskedjan Bokia.

Alla recensioner

PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

Svensk bokhandel

21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

BESTÄLL KATALOGEN

Vårens böcker

Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

NYHETSBREV

Nyhetsbrev

Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

RSS-FLÖDEN

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.