Bokhandlareföreningens tystnad är kryptisk

Det är dags att göra något! Det sker historiska förändringar i bokförsäljningen i dag. All traditionell bokhandel påverkas men ingen vill prata om det. Vad beror det på? Jag tror att en del av problemet ligger i att ingen vill gå ut och säga att det inte går bra för dem. Att säga något negativt om den egna verksamheten känns helt enkelt inte bra

Publicerad

Det är dags att göra något! Det sker historiska förändringar i bokförsäljningen i dag. All traditionell bokhandel påverkas men ingen vill prata om det. Vad beror det på? Jag tror att en del av problemet ligger i att ingen vill gå ut och säga att det inte går bra för dem. Att säga något negativt om den egna verksamheten känns helt enkelt inte bra.

Om folk börjar uppfatta att det inte går bra tror man att det föder en negativ cykel, att folk ska börja undvika den det går dåligt för och att man då förlorar än mer handel. Istället håller man tyst och mår dåligt.

Det blir en ond cirkel: men vi kan inte kräva att folk ska bli medvetna om bokhandelns problem eller att vi ska kunna ta tag i dem om vi inte själva tar upp dem.

Bokhandlareföreningens tystnad i frågan är kryptisk. På europeisk nivå och i England har man kommit längre med exempelvis Love Your Local Bookshop-kampanjen. Men i Sverige händer ingenting.

Så vad kan vi göra? Vi kan se till att vi håller en hög service-nivå. Kunniga bokhandlare behövs. Vi kan se till att medvetandegöra problematiken för våra kunder på ett positivt sätt; se din lokala bokhandel som den tillgång den är.

Om alla handlar på nätet – vart ska du få den initierade hjälpen? Vart ska du gå för att vara med i bokcirkeln? Vart ska du skicka dina barn på prao-plats? Vart ska du gå för att köpa sista-minuten-boken till farmor? Vart ska du gå på författarträffen? Och så vidare.

Istället för att försöka konkurrera med nätbokhandeln på deras villkor måste vi framhäva och bygga upp våra unikt starka sidor. Bokhandelns roll som en del av vårt lokala samhälle måste framhävas. Detta kan vi jobba med på många positiva sätt och det bör Bokhandlareföreningen ägna sig åt att hjälpa till med i form av kampanjer med mera.

Om föreningen centralt går ut med en sådan kampanj behöver ingen enskild handlare heller säga att det inte går bra. Vi kan inte tiga ihjäl den utveckling inom bokförsäljningen som pågår. Vi måste agera innan det är försent.

Powered by Labrador CMS