Satsa rätt på streaming

Efter årets bokmässa förstår jag att många i branschen har en viss vånda över vad det digitala, särskilt streaming, kommer att innebära för framtiden. Musikindustrin har genom­lidit de våndor som bok­industrin står inför, från kopiering på rull- och kassett­band till dess att kopiering inte längre var nödvändig! När brände du en musik-cd senast?

Publicerad

Efter årets bokmässa förstår jag att många i branschen har en viss vånda över vad det digitala, särskilt streaming, kommer att innebära för framtiden. Musikindustrin har genom­lidit de våndor som bok­industrin står inför, från kopiering på rull- och kassett­band till dess att kopiering inte längre var nödvändig! När brände du en musik-cd senast?

Streaming = tillgång genom utsändning, är en distributionsform, inte en affärsmodell. Produkten är tillgänglig för konsumtion så länge avgiften betalas. Detta är möjligt genom att produkten sänds ut i delar, i en sluten miljö, och att dessa delar inte kan sparas hos mottagaren. Betalningsmodellen för streaming kan sedan variera. Ofta uppfattas betalningsmodellen som »en summa i månaden för allt du kan konsumera« vilket är ett sätt bland många. Men: »Vad är det för mening med att producera ny musik, när vi fortfarande inte kan ta mer betalt än 99 kronor i månaden.« Musiktjänsterna sitter fast i priset 99 kronor av rädsla för att förlora tillväxt, bokförlagen kan undvika detta misstag.

En annan vanlig missuppfattning är att streaming alltid innebär att man gör kopior av ett original som man sedan sänder ut. Det är ett sätt, men det finns andra.

Det finns skillnader mellan streamad musik och streamade böcker.

* Prisbild. En mp3 kostar ungefär lika mycket oavsett användning eller omfattning. Böcker däremot har olika pris.

*  Distribution. Under 2000-talet fick skivhandeln slå igen. I kombination med en skenande piratkopiering gjorde detta att skivbolagen tappade halva sin omsättning. Bokförlagen däremot har fortfarande tid därför att man har en

fungerande fysisk försäljning. Risken är just nu liten att konsumenten tar makten över boken, som man gjorde med musik och som piratnedladdning möjliggör. Att använda drm-skydd är inget hinder för kopiering. De lösningar vi stött på för bokskydd ratas av skivindustrin.

Det finns lösningar. Musikindustrin valde att först motarbeta nya möjligheter. Agerandet skapade ett missnöje som slutade med att konsumenten tog saken i egna händer och laddade ner olagligt. Ett beteende som gjorde att musikindustrin nästan kollapsade. Innan 2008 fanns inga modeller som kunde få konsumenten att upphöra med illegal fildelning, det gör det nu. Det finns fler skillnader, men dem känner ni till.

Vilka är fördelarna?

* Ingen kopiering behövs. Det är den största fördelen med streaming.

Andra är:

* Inga böcker eller filer som kan spridas.

* Andra- och tredjehandsmarknaden för böcker minskar.

* Lojala kunder.

Branschen har fortfarande en lönsam fysisk affär. Men man bör agera, det förväntar sig konsumenten. Skivbolagen var nära stupet i början av 2000-talet när man valde att blunda. Omsättningen för musik i dag är fortfarande hälften av vad den var 2001. 1,2 procents ökning för 2013 ger vågor av glädje hos skivbolagen. Men det är från en nivå där man tappat 50 procent av sin intäkt! Så min uppmaning till de bokförlag som tvekar är: Gör rätt så kommer ni att ha en digital affär som räcker länge, som ökar intäkten, som hindrar kopiering och som gör konsumenten glad. Att inte göra något kommer att ställa till ännu större problem.

Till sist säger jag som en rätt så välkänd bibliotekarie från Haga i Göteborg: »Man kan inte bromsa sig över en uppförsbacke!«

Ivan Wåhlström

vd för Recitio, en streamingtjänst för läromedel

Powered by Labrador CMS