Tillbaka
2010-02-19

Det svänger under året

Försäljningen av böcker, och pappers- och kontorsvaror, varierar kraftigt månad för månad. Det har Pia Zvorc och Stephan Jönnå redan upptäckt.

Lars Schmidt

sommaren kommer att bli tröga för Ale Bokhandel, om den följer mönstret för en normal boklåda, och risken är stor att de inte når upp till budgeterade tre miljoner i försäljning under första året.

December är årets absoluta topp­månad, även om julhandeln under senare år koncentrerats till en enda hektisk vecka dagarna före jul.

Februari är inte den kraftiga säljmånad många tror. Rean är visserligen stor, men perioden dessförinnan är mer eller mindre helt död. Mars har en viss nytta av rean som löper in i månaden.

April och maj är traditionellt svaga medan de två första sommarmånaderna ökat i betydelse tack vare att förlagen numera släpper många nya titlar i början av sommaren.

Augusti och september präglas av skolstarten respektive de stora nyheterna. Oktober, däremot, har alltid varit svag.

I november börjar försäljningen ta fart igen, främst med hjälp av nya boksläpp.

Årets sista fem månader står normalt för 50 procent av försäljningen.

Fördelningen i cirkeln här under är en sammanvägning av olika bokhandlars försäljning över året.

 

SvB följer Ale Bokhandel under första året. Läs övriga artiklar i fokuset:

»Vi måste sälja mer« 

Mats Ahlström: »De har alldeles för lite titlar«


Första delen publicerades i nr 15/09. Den kan du läsa här:
Vem vågar starta en bokhandel?

Fem bokhandlare om tre saker en bokhandlare måste tänka på

2019-04-19

Det är fult att ljuga (så varför görs det så ofta?)

FOKUS: En bok om en flertusenårig matlagningstradition fick en diskussion som legat och jäst i decennier att åter bubbla upp. Vem tar ansvaret för böckers innehåll?

Lars Schmidt

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera