En annan modell

Tove Leffler om streamingtjänster och behovet av att utveckla hållbara modeller.

Publicerad
Foto: Sara Mac Key

Nu lanseras den kanadensiska ljudbokstjänsten Audiobooks.com i Storbritannien. Där och i USA, precis som i Sverige, har ljudboksmarknaden exploderat de senaste tre åren. Även om den fortfarande bara står för knappt två procent av den totala försäljningen i Storbritannien.

    Enligt statistik från brittiska förläggarföreningen ökade intäkterna för nedladdningsbara ljudböcker till förlagen med 28 procent förra året, och ligger nu på motsvarande 170 miljoner kronor. Även Amazonägda Audible, som är den största aktören när det kommer till nedladdningsbara ljudböcker i Storbritannien, har visat en stark utveckling. Förra året ökade deras omsättning med 48 procent jämfört med året innan.

   Vad som är intressant är att både Audibles och Audiobooks tjänster skiljer sig markant från den modell som svenska ljudbokstjänster kör med. I stället för en ät-så-mycket-du-orkar-modell, får man en bok i månaden för sin abonnemangsavgift. Vill man lyssna på fler böcker får man betala extra. I fallet med Audible kan man också spara »credits« (som man köper böcker för) om man inte läser sin bok en månad och i så fall köpa flera böcker nästa månad.

Jag är förvånad över att ingen av de svenska tjänsterna testat en sådan variant i stället. Säg att man erbjuder två böcker för 99 kronor i månaden och så får kunden betala om hen vill lyssna på fler. För förlagen skulle det med största sannolikhet inbringa mer pengar än revenue-share-modellen. Det skulle dessutom vara lättare att budgetera med en sådan modell. Och för kunder som inte är storlyssnare skulle det lägre priset kunna locka. Det man missar är såklart att man kan testa fem minuter på en bok och sen ge upp, men det skulle man kunna lösa genom att erbjuda provlyssning.

   Jag tror att det här skulle kunna vara ett sätt för en konkurrerande ljudbokstjänst att knappa in på Storytels, fortfarande, enorma försprång (i alla fall om man inte har Bonniers muskler, då kan det kanske gå ändå). Att erbjuda något annat, som är billigare, men som inte behöver kännas som en sämre deal. För allvarligt talat: Hur många lyssnar på fler än två böcker i månaden?

   I dagsläget finns det ingen anledning för en kund att byta tjänst om du redan har Storytel, för de andra erbjuder inget annorlunda alternativ. Om inte Storytel fuckar upp totalt på grund av teknikproblem (sådant kan hända), kommer det att bli väldigt svårt för någon av konkurrenterna att springa ikapp.

Om man inte kan säga: Hos oss får du det här i stället – det är billigare. Folk älskar billigt.

Powered by Labrador CMS