En idé som många kommer att kopiera

Natur & Kulturs lansering av Christina Jutterströms bok/debattinlägg är en intressant milstolpe in i framtidens mediavärld och en lysande idé. Bakom idén att lansera boken enbart på nätet ligge...

Publicerad

Natur & Kulturs lansering av Christina Jutterströms bok/debattinlägg är en intressant milstolpe in i framtidens mediavärld och en lysande idé.

Bakom idén att lansera boken enbart på nätet ligger vetskapen om att boken knappast blir en kioskvältare. Man vet också att att målgruppen är väldigt mediavan och att lättillgängligheten kommer att ge en merförsäljning jämfört med en traditionell bok.

Genom att sälja boken på nätet kan man också skapa en mediastrategi där man kan släppa boken i exakt rätt ögonblick. I och med att Dagens Nyheter idag, måndag, tryckte Christina Jutterströms något provokativa debattinlägg om SVT och Sveriges Radios framtid så kunde förlaget trycka på knappen och lansera boken. Det hade inte spelat någon roll om Dagens Nyheter valt en annan dag. Förlaget var redo.

Det här är principiellt intressant. Media har sedan länge problem med att värja sig mot förtäckt marknadsföring och pr. Det här kommer inte att göra den frågan enklare. Dagens Nyheters debattsida uppfattas av många som en marknadsföringskanal för olika intressen. Nu går man så långt att man bidrar till själva marknadsföringen av boken i en faktaruta intill debattartikeln.

För förlagen visar den här lanseringen på en ny försäljningskanal där man kan ge ut en ny typ av böcker. Böcker som snabbt kommer in i den aktuella samhällsdebatten. Böcker som kan ge debatten djup och mer innehåll genom att ge utrymme för större texter direkt.

Också prissättningen av Christina Jutterströms bok är intressant. Den som väljer att köpa boken i pocket betalar 160 kronor för 182 sidor. Alternativet är att köpa den i pdf-format för 60 kronor och trycka ut den själv.

Den absoluta majoriteten kommer att se den som ett debattinlägg som man vill ha snabb tillgång till. Och 60 kronor är inte mer än vad man betalar för en veckotidning eller en vanlig pocket.

Så för de flesta inblandade är det här en win-win-situation. Och ett lysande arbete från Natur & Kultur som fler kommer att ta efter.

Powered by Labrador CMS