En nytändning

»Stark höst för fysiska bokhandeln«. Det var rubriken när SvB skrev att försäljningen gått över förväntan för många handlare under hösten 2013. Sedan dess har vi kunnat sätta liknande rubriker vid julhandeln och rean i februari. Vår årliga bokhandelsspecial, som vi publicerade i förra numret, visade även den på siffror som väcker förhoppningar om en ljusare framtid.

Publicerad

»Stark höst för fysiska bokhandeln«. Det var rubriken när SvB skrev att försäljningen gått över förväntan för många handlare under hösten 2013.

Sedan dess har vi kunnat sätta liknande rubriker vid julhandeln och rean i februari. Vår årliga bokhandelsspecial, som vi publicerade i förra numret, visade även den på siffror som väcker förhoppningar om en ljusare framtid.

När vi som arbetar på SvB ringer och snackar med handlare runt om i landet förmedlas också den känslan.

Det är så klart för tidigt att dra för stora växlar på vad det här kan betyda för bokhandeln, och jag vet att en hel bransch håller stenkoll på Akademibokhandelns utveckling, men man kan ändå konstatera att det finns en viss, om än liten, nytändning i luften.

När jag skriver det här pågår Book Expo America, BEA, på Javits Center i New York. Den stora snackisen i år har varit det infekterade avtalsbråket mellan Hachette och Amazon (läs mer på sidan 8). Men det finns även mer upplyftande nyheter att rapportera om från mässan.

Den amerikanska bokhandlare­föreningen, ABA, meddelade till exempel att den för första gången sedan 2005 har fler än 2 000 medlemsbutiker. När ordföranden Oren Teicher berättade det under en paneldiskussion möttes han av applåder.

Diskussionen handlade för övrigt just om den fysiska bokhandelns framtid. Om hur man som bokhandlare måste bygga en relation med sina kunder för att få dem att känna sig speciella.

Förutom Oren Teicher medverkade bland andra Kobos ordförande Michael Tamblyn och John R Ingram, vd för distributören Ingram. Men det var Joyce Meskis, som sedan 40 år tillbaka driver bokhandeln Tattered Cover i Denver, som enligt Bookseller bäst sammanfattade diskussionen:

»Vi kan få tillbaka kunderna. För det är svårt att få en datorskärm att hälla upp ett glas vin till kunderna, som vi gör under vår bokklubbs ’happy hour’. Datorn kan inte sätta en ros i handen på kunden på alla hjärtans dag. [...] Det är den typen av aktiviteter som får kunderna att känna sig uppskattade och älskade och som gör att de känner att de fått det de var ute efter.«

Att få kunderna att känna sig speciella, det låter enkelt. Men det är hårt jobb, som kräver mycket tid och energi. Det sistnämnda är förhoppningsvis något som kan triggas i gång av den där lilla nytändningen som ligger i luften.

Det här är vårt sista nummer före sommaren. Därför vill jag passa på att önska er en riktigt skön sådan.

Vårt nästa pappersnummer är ute 29 augusti. Men vi vilar inte för det – svb.se kommer naturligtvis att uppdateras med färska nyheter under hela sommaren.

Gå in och håll er informerade!

Powered by Labrador CMS