Ett nytt sätt att prissätta

Förlagen låter numera marknaden styra bokpriserna. Traditionen att sätta f-pris efter böckers tjocklek har ersattas av ett varumärkestänkande: en Läckberg eller en Dan Brown är Prada och debutanten Hennes & Mauritz. Bonnierförlagen går i spetsen för utvecklingen. Men finns det en oro för att inbundna böcker därmed blir för dyra, vilket kan förstöra marknaden – samma sak som skedde med pocketen på 1970-talet.

Publicerad

erna, eller f-priserna, har höjts kraftigt de senaste åren – sedan 2008 med elva procent. Det beror på att ett nytt sätt att prissätta böcker fått fäste i branschen. Tidigare har f-priset till stor del baserats på bokens tillverkningskostnad. Nu får dess marknadsvärde styra mer.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS