Förlagen säljer i sina egna skyltfönster

För bara tio år sedan var det kontroversiellt om ett förlag gick förbi bokhandelsledet och hade egen direktförsäljning. Men i dag är det vanligt. Att skapa nätverk och skaffa allierade är två skäl. Att hoppa över mellanhanden och öka lönsamheten ett annat. Att överhuvudtaget nå ut ytterligare ett. Samtidigt innebär direktförsäljningen merarbete, och den för förlaget längre bort från traditionell kärnverksamhet. Säl

Publicerad

lir allt trängre för mindre förlag när den fysiska bokhandeln skär ned och nätbokhandeln skärper rabattkraven. Att KF och Bonniers länkar ihop sina förlag med distributörer och återförsäljare förstärker bilden av en marknad där man måste slåss för att nå ut med sina titlar.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS