Framtidens fysiska bokhandel

Artificiell intelligens och big data driver försäljningen för nätbokhandeln. Men hur ser framtiden ut för den fysiska bokhandeln? SvB tittar i kristallkulan och ser en teknikdriven försäljning som påminner om webbens – samt gratis kaffe.

Publicerad

I samma ögonblick som den trogne, och lätt stressade, kunden kliver in genom »Framtidsbokhandelns« entré aktiveras kontakten med hens mobil och betalapp. Där och då startar det personliga mötet. Data med köphistorik, senaste lästa bok och klick skickas vidare till butikspersonalens surfplattor. Förkunskapen minskar friktionen mellan personal och kund redan från början. Köpet närmar sig därmed snabbare, menar experterna. I Framtidsbokhandeln känner kunden igen sig från webbmiljön. Utbudet drivs av e-handelns topplistor, betygs- och rekommendationssystem. Systematiskt organiserat och uppdaterat i realtid av butikens topplisteansvarige. Den målmedvetne kundens mobil plingar till: »Du är tio meter från den bok du är intresserad av«. En lokal sändare guidar hen till hyllan med Jan Guillous senaste. Kunden betalar genom att scanna bokens QR-kod via mobilen. Som trogen kund har hen rabatt på just den här boken. I samma stund som köpet är genomfört skickas en signal till Framtidsbokhandelns lager som realtid-inventeras. Guillou trendar och behöver snabb påfyllning – både på lagret och i butik. Där kassorna en gång stod finns ett café. Köper kaffedrickarna boken som de läser bjuder bokhandeln på drycken. Den trogne kunden rör sig mot utgången. Det plingar till i mobilen: »Tack för ditt köp och välkommen åter! PS glöm inte din latte på vägen ut, vi bjuder. Ha en trevlig fredag!«

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS