I litteraturens tjänst

Det började 1976, som ett statligt initiativ för att ge kiosklitteraturen konkurrens från kvalitetspocket. En bok skulle kosta som ett paket cigg, inte mer. Sedan dess har En bok för alla fört en brokig tillvaro – som även belyser den svenska bokbranschens utveckling under 40 år.

Två personer, tio kvadratmeter. Större är inte En bok för allas redaktion. På dörren är omslagen till den aktuella utgivningen upptejpade. Målgruppen är barn och unga och i princip allt är återutgivningar. Den här gången innebär det bland annat Gunnel Lindes klassiker Rädda Joppe – död eller levande, Magnus Nordins spänningsroman Djävulens märke för unga vuxna och Maj Bylocks Borgen i fjärran, tredje och avslutande delen i den medeltida drakskeppstrilogin. Mixen är noga övervägd.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS