I väntan på jätten

Så slöts det slutligen. Avtalet med Bokrondellen som Amazon behöver för att kunna ta sig in på den svenska marknaden. 

Publicerad

Så slöts det slutligen. Avtalet med Bokrondellen som Amazon behöver för att kunna ta sig in på den svenska marknaden. 

De svenska bokhandlarna tar nyheten med ro. Den fysiska handeln ser inte att Amazon skulle påverka dess försäljning nämnvärt. Kriget om låga priser har de redan haft med Adlibris och Bokus, förlorat och gått vidare.

– De som främst drabbas är väl internetbokhandlarna. Jag ser inte det som spiken i kistan för den fysiska bokhandeln, sa Ugglans vd Anders Billing till SvB efter att avtalsskrivningen blev officiell.

Men inte heller nätbokhandeln säger sig vara stressad. I USA etablerades Amazon redan 1995. I Storbritannien 1998. I Sverige är de två största nätbokhandlarna redan starkt inarbetade varumärken.

– Det är klart att man ska ha respekt för Amazon, men i USA och England kom de in tidigt och utmanade de etablerade strukturerna, i Sverige kommer de in sent, sa Bokus vd Maria Hamrefors till SvB för någon vecka sedan.

I sociala medier har många redan gjort sig lustiga över att den svenska bokhandeln inte verkar ta Amazon på allvar. Och visst kan det te sig löjeväckande att tänka sig att den svenska näthandeln skulle stå pall för Amazon, när företaget lätt marscherat in på marknad efter marknad. Samtidigt kan man inte rakt av jämföra Sverige med andra bokmarknader. Bland annat har vi redan låga bokpriser om man jämför internationellt. Att pressa priserna och till och med gå med förlust på böcker har varit Amazons väg in i andra länder. Ett sätt för jätten att locka till sig och binda kunder.

Nu verkar det som att Amazon inte har så bråttom in i Sverige, trots allt. I detta nummer av SvB skriver vi att det ännu inte finns några avtal med förlagen. Och avtalet med Förlags­system är i skrivande stund inte färdigförhandlat (läs mer i artikeln Förlagskontrakten saknas för Amazon).

Att Amazon inte ligger på om avtal stressar de stora förlagen. För även om Amazons Sverige­etablering kan kännas hotande ligger det också ett hot i om jätten bestämmer sig för att inte satsa. Där Amazon, på riktigt, kan dra i gång försäljningen är på den digitala sidan.

Om Sverige, som annars är ett early adopter-land (bland annat valde Netflix att etablera sig i Sverige som andra land i Europa, efter Storbritannien, av just den anledningen), inte kommer i gång med e-boksförsäljningen, vad händer då i framtiden? Om bokbranschen inte kan möta den efterfrågan som finns medan musik-, tv-, spel- och filmbranschen kan det, vad kommer det att innebära?

Den ovissheten är stressande. 

Powered by Labrador CMS