Tillbaka
2018-06-08

»Jag ser exempel på exempel på att det fungerar«

Han ger inte bara ut böcker på annat förlag – utan också hos största konkurrenten. Enligt Håkan Bravinger är det inga konstig­heter alls. Han tror att bokbranschen är närmast unik i sin förmåga att hantera människor på olika positioner.


Sanna Svanström

Håkan Bravinger har i karriären varit något av en litterär mångsysslare. På cv:t står bland annat redaktör för tidskriften 00TAL och internationell sekreterare i Sveriges Författarförbund. 1999 kunde han också lägga till författare, när han gav ut diktsamlingen Som om det här var världen på Wahlström & Widstrand, som sedan följdes av flera romaner. Längs författarvägen fick han jobb som förläggare, och förra året blev han litterär chef, på Bonnierförlagens kanske största konkurrent: Norstedts förlagsgrupp. Han har dock aldrig tyckt att det funnits några svårigheter med att kombinera de olika rollerna på två av Sveriges största förlag.
   – Bokbranschen är liten och väldigt van att hantera det som andra branscher skulle se som jävsituationer. Det är många i branschen som har en plats i det offentliga rummet, vilket gör att vi måste analysera vilken roll vi har i varje given situation. Jag tror att vi är bra på det, säger Håkan Bravinger.  

Visst kan det bli så att samma person får helt olika innebörd för honom – hans förläggare är både just hans förläggare i ett sammanhang, och hans konkurrent i ett annat. Men att jonglera de olika positionerna i olika scenarion har fungerat bra, säger han: De han arbetat med har varit duktiga på att hålla processen ren.
    – Jag har inte behandlats på ett olyckligt eller fördelaktigt sätt, konstaterar han.

Vad är det som gör att det fungerat så bra?
    – Integritet och professionalism. Att man kan koncentrera sig på texten, att det är det som vi pratar om här. Då kan man komma förbi att jag också är förläggare och skulle kunna ses som en konkurrent.

Så, detta är enkom en solskenshistoria? På frågan om någonting har varit negativt övergår Håkan Bravingers utdragna »nä« i en lång fundersam tystnad. Kanske något, ändå, kommer han fram till.  
    – Möjligtvis att jag kan längta till att bara ha en roll. När jag gick på fest förut var jag bara författare, nu har jag två roller. Men jag presenterar mig alltid som förläggare: Att säga att man är författare är problematiskt för det leder till väldigt många frågor, säger han och skrattar.  

Han förklarar att han nu för tiden också främst ser sig som förläggare, att hans författar­identitet inte är så stark att den tar över. Då hade rollerna kanske inte gått att kombinera.
    – Det hade varit svårt att göra det här om allt jag ville var att vara författare. Jag vill vara i skrivande processer, men det behöver inte vara min egen. Därför går de inte på tvärs med varandra, säger han.  
   Nu ser Håkan Bravinger det i stället som en ynnest att få jobba med text både på jobbet och privat. Att själv få känna den ångest en skapande­process innebär tror han att han har hjälp av i sitt arbete som förläggare, och som författare är man som han säger »i ständigt lärande«, även av förläggarrollen.  

Han lägger till att det är att jobbet tar mycket tid som mest påverkat hans skrivande, speciellt sedan han fick sin chefsposition på förlagsgruppen. I dag kan han inte skriva »det där eposet som sträcker sig över fyra kontinenter och lika många generationer.«  
    – Jag skrev en bok innan jag blev förläggare som krävde mycket research: En sådan bok kan jag inte skriva nu, för den kräver för mycket tid. Jag måste tänka på vilka idéer som går att genomföra. Ibland önskar jag att jag fortfarande var poet, haha!

Genom intervjun fortsätter Håkan Bravinger att strössla med positiva ord om branschen, om integriteten och förmågan att hantera personers olika poster. I det större perspektivet kanske det är arbetets natur som gör att det fungerar, resonerar han.
    – Det är fint att se hur man i bokbranschen behandlar sina roller och jag ser exempel på exempel på att det fungerar. Jag tror att vi ser det som att vi har ett gemensamt uppdrag, som har att göra med kulturvärden och yttrandefrihet. Kanske är det en förklaring till att det hanteras så bra.

 

Håkan Bravinger 

Håkan Bravinger var förläggare på Norstedts i tio år innan han förra året blev litterär chef. Han har skrivit flera romaner och en diktsamling som alla kommit ut på Wahlström & Widstrand.

2018-10-12

Barnböckernas Ikeakatalog

Varje år skickas Kulturrådets Barn- och ungdomsboks­katalog ut i över 350 000 exemplar. Trots det har projektledaren Henriette Zorn ett sjå med att få förlagen att skicka in böcker att tipsa om.

Kalle Laxgård

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera