Kampen hårdnar

Carina Jönsson om ljudböcker.

Publicerad

Det har hunnit gå över ett decennium sedan Jonas Tellander upptäckte ljudbokstjänsten Audible under en resa till New York, och kort därefter bestämde sig för att starta en liknande tjänst tillsammans med kompanjonen Jon Hauksson. När Tellander och Hauksson lanserade Bokilur till Bokmässan 2005 var den vilda planen att företaget skulle finnas i åtta länder och omsätta en halv miljard kronor tre år senare. I stället blev de första åren en kamp mot en riktigt risig ekonomi. Men 2009, bland annat beroende på en Iphone-app, en medverkan i SVT-programmet Draknästet och att de stora förlagen anslöt sig, lossnade det.

2013 hade tjänsten – som då sedan länge bytt namn till Storytel – 50 000 prenumeranter. I samma veva sa Jonas Tellander i en intervju i SvB att nästa utmaning var att bli folkliga: »För att vara folklig ska man vara uppe i en kvarts miljon (abonnenter, reds.anm.) i alla fall.«

För några veckor sedan köpte Storytel danska Mofibo för 125 miljoner kronor. I och med köpet har Storytel nu fler än den där kvarts miljonen abonnenter. Den senaste månaden har Storytels aktie dessutom stigit i värde med 32 procent och företaget är värderat till 1,4 miljarder kronor.

Det är i det läget som tvåan på marknaden, Bonnierägda Bookbeat, nu träder in för att positionera sig.

Om jag tror att det finns en möjlighet för dem att springa ikapp ångloket Storytel? Nja, det är faktiskt mycket möjligt att Storytel redan nått den »kritiska massan« och därmed blivit omöjlig att rå på. Men Bookbeat har ett gäng fördelar som gör att man långt ifrån ska räkna ut dem:

Bonnierspelaren har en stark förlagsgrupp i ryggen. Därmed har Bookbeat redan tillgång till innehåll och dessutom framstående författare knutna till sig, som med tiden skulle kunna kopplas in för att skriva exklusivt material till tjänsten.

Bonnierkoncernen har andra kanaler – tidningar och tv-kanaler – där man via samarbeten snabbt kan nå ut till en stor grupp potentiella kunder genom prenumerationserbjudanden och kampanjer.

Bonnier Books finns på ett antal marknader och det ger Bookbeat ett försprång i exempelvis Tyskland och Storbritannien, där Storytel inte finns i dag.

Bookbeat har en mer förlagsvänlig betalningsmodell, som gör att förlagen kan förutse sina intäkter från tjänsten. Storytel har en mycket knepigare betalningsmodell, som inte är populär bland förlagen.

Det återstår att se i vilken takt Bookbeat kan plocka marknadsandelar. En sak är dock säker: Storytel tänker inte släppa taget om marknaden i första taget. Det vittnar om inte annat den stora prislappen på Mofibo om.

Storytel leder stort. Nu får Bookbeat springa snabbt.

Powered by Labrador CMS