När det blöder

För lite mer än ett halvår sedan, i slutet av oktober 2013, publicerade SvB en artikel med rubriken »Grossistkrisen sätter skräck i förlagen«. Då hade Pocketstället precis tappat Coop som kund, ett samarbete som var värt »dubbelsiffriga tiotals miljoner«.

Publicerad

För lite mer än ett halvår sedan, i slutet av oktober 2013, publicerade SvB en artikel med rubriken »Grossistkrisen sätter skräck i förlagen«.

Då hade Pocketstället precis tappat Coop som kund, ett samarbete som var värt »dubbelsiffriga tiotals miljoner«.

Samma höst revs kontrakt mellan 200 Ica-handlare och Pocketgrossisten och samtidigt meddelade Åhléns att även varuhuset skulle avsluta samarbetet med leverantören.

Pocketgrossisten gick från 34 till 10 anställda. I samma veva tvingades Pocketstället in i en spiral som slutligen ledde till att företaget gick

i konkurs med skulder på 58 miljoner kronor.

Framtiden för böcker i dagligvaruhandeln såg minst sagt dyster ut. I en av alla artiklar i SvB sa Maria Luthström, då ställföreträdande presschef på Axfood, i dag kommunikationschef på samma företag:

»Vi vill ha böcker om de efterfrågas, om det finns en leverantör och om det finns lönsamhet«.

Med andra ord: Om de tre om inte uppfylls kommer det snart att stå något annat på bok­hyllorna i stället. Tandkräm kanske, eller choklad. 

Hos förlagen sitter den skräcken i. Och den har accelererat. Med all rätt. Det senaste årets utveckling på dagligvarumarknaden har fått digra konsekvenser och många har tappat stort i intäkter från försäljning (läs mer i artiken Förlagen tappar stort i dagligvaruhandeln).

Sedan i höstas äger elektronik­distributören Captech Pocket­ställets konkursbo och har slutit avtal med Bergendahls och Axfood. Bonniers har bjudit in några av sina största konkurrenter på dagligvarumarknaden, Pocketförlaget och Tukan, som delägare till distribu­tionsdelen av nya Pocketgrossisten.

Nu är sanningens ögonblick här. Något måste skruvas till i affärsmodellen om vi ska ha böcker i dagligvaruhandeln framöver. Och det måste göras snabbt.

Pocketgrossistens vd Fredrik Gustafsson, som tidigare bland annat skött inköpen på Ica, åker just nu runt i landet för att snacka med åter­försäljare och stärka förtroendet för boken. Han ska dessutom försöka knyta till sig fler butiker och även se över Pocketgrossistens eget utbud.

För en marknad som länge tyngts av svarta rubriker är det en satsning värd att hoppas på. Och förhoppningsvis kommer även Captech i gång med sin verksamhet som planerat nu i maj.

Men läget kräver ett gemensamt krafttag från hela branschen. Och alla inblandade måste hjälpas åt.

 

Powered by Labrador CMS