Amazon straffar storförlag - plockar bort titlarna

100201 | Lars Schmidt

14

nyheter: Kampen om vem som ska sätta priset på e-böcker hårdnar sedan Apple presenterade sin Ipad i förra veckan.  Sedan i fredags har Amazon tagit bort köpknappen från samtliga titlar från Macmillans förlag från sin amerikanska sajt. Det gäller både fysiska böcker och e-böcker.


Amazons åtgärd kom efter premiärvisningen av Apples Ipad, när Apples vd Steve Jobs deklarerade att Apple kommer att sätta de priser på e-böcker som förlagen väljer. Han gissade att förläggare snart kommer att ta bort sina e-bokstitlar från Amazon, för att de ”är missnöjda med prissättningen”.


Bland de fem storförlag som från början ingått avtal med Apple för nedladdning till Ipad, fanns Macmillan, som vill sätta individuella priser för varje titel.


Amazon tar 9,99 dollar (cirka 76 kronor) för de flesta bästsäljare och nya titlar i sin Kindlebutik på nätet. Macmillan och andra förlag vill låta priset för nyheter variera mellan 12,99 och 14,99 dollar.


Konflikten mellan Amazon och förlagen har pågått länge och förhandlingar har inte lett någonstans. Amazon vill behålla makten över priserna, men förlagen tycker att de är för låga.


För tio dagar sedan meddelade Amazon att man planerade att erbjuda författare och förlag, som säljer sina titlar via Kindle, 70 procent av försäljningspriset i ersättning. Villkoret var dock att böckerna inte får kosta mer än 9,99 dollar och att e-bokspriset skulle vara minst 20 procent lägre än det lägsta priset för en tryckt version av boken.


Utspelet retade förlagen och trissade upp striden. I ett möte med Amazon i början av förra veckan förklarade John Sargent att Macmillan i fortsättningen ville sätta priserna själva. Man kunde dock tänka sig att fortfarande hålla sig till 9,99 dollar – men krävde som motprestation kraftig marknadsföring av sina titlar på Amazons sajt.


Sent på fredagen amerikansk tid straffade så Amazon Macmillan genom att göra det omöjligt att köpa förlagets böcker direkt från amerikanska Amazon.com. Man kan dock fortfarande handla via någon av Amazons partners – men då till högre priser och inte i e-boksformat.


Under helgen återkom några av titlarna på sajten, men inte alla. Från Amazon i Tyskland och andra Amazonsajter kan böckerna fortfarande köpas och laddas ner.


I ett meddelande på Amazons hemsida förklarade nätjätten att ”Vi uttrycker vårt stora missnöje och allvaret i att vi inte kan komma överens, genom att för tillfället upphöra med att sälja Macmillan-titlar.”


Amazon förklarade också att det till slut kommer att vara konsumenterna som bestämmer om det är rimligt att betala 14,99 dollar för en bästsäljare.


Meddelandet från Amazon visade också att man halvt inser att striden blir svår att vinna när konkurrensen från Apple och andra hårdnar.


”Vi vill att ni ska veta att till slut kommer vi att bli tvungna att kapitulera och acceptera Macmillans villkor”, skriver Amazon.


 


Bortplockade titlar, bland andra:


Sarah’s Key av Tatiana de Rosnay


Us: Americans Talk About Love av John Bowe


Wolf Hall av Hilary Mantel


The Checklist Manifesto av Atul Gawande


Impact av Douglas Preston

Londonmässan satsar på barnböcker

100311 | Johanna Westlund

0

nyheter: London Book Fair utökar sina satsningar på barn- och ungdomslitteraturen, rapporterar Bookseller.

Barnboksutgivningen minskar

100309 | Johanna Westlund

0

nyheter: För första gången på tio år minskar barnboksutgivningen, visar statistik från Svenska Barnboksinstitutet. Men minskningen sker inom den översatta litteraturen.

Piratförlag portades från Abu Dhabi-mässan

100309 | Johanna Westlund

0

nyheter: Årets bokmässa i Abu Dhabi avslutades på söndagen, och blev en framgång mätt både i besökarantal, rättighetsförsäljning och utställare. Nytt för i år var hårdare tag mot brott mot upphovsrätten, och ett förlag som sysslat med piratutgivning portades från mässan.

Rekordförskott för mytologisk high school-trilogi

100308 | Johanna Westlund

0

nyheter: Harper Teen har köpt de nordamerikanska rättigheterna till en trilogi av debuterande Josephine Angelini för ett sjusiffrigt belopp (i dollar). Det rapporterar Publishers Weekly.

Hallå där Christoffer Palmer Bokhandlare som blev årets företagare

100308 | Lars Schmidt

2

nyheter: Hallå där Christoffer Palmer, som har utsetts till årets företagare i Höganäs för att du på fem år förnyat bokhandeln och mångdubblat omsättningen. Hur känns det?

Författarförbundet missnöjt med upphovsrättsutredning

100305 | Sara Djurberg

0

nyheter: Upphovsrättsutredningen ser ut att bli ett bakslag för Författarförbundet, som hade hoppats på förhandlingsrätt och tvingande regler om författaravtal.
– Man har inte gjort ett dugg för att stärka upphovsmännens ställning, säger Thorbjörn Öström, förbundsjurist på Författarförbundet.

Ur nya numret av SvB Bonniers anmäls till Konkurrensverket

100305 | Lars Schmidt

0

nyheter: – Affären är ett slag mot mångfalden på svensk bokmarknad, anser Göte Johansson, som anmält Bonnierförlagens köp av Pocketgrossisten till Konkurrensverket.

Intervjun Vin, kvinnor och författare

100304 | Johanna Westlund

0

nyheter: Några hundralappar i inträde, drinkar, mingel, vänner. I takt med att bokcirklar – där social samvaro kring en bok står i centrum – ökar i popularitet dyker det även upp nya former av offentliga boksamtal. Carina Nunstedts Bookyourlife är en av dem.

Fokus: Bokbranschens löner Topparna håller uppe lönestatistiken

100304 | Bo Westlund

0

nyheter: För bokbranschen som helhet var 2008 ett sämre år än rekordåret 2007. Men på löneområdet var det snarast tvärtom. Och allt tyder på att lönerna fortsatte att öka under krisåret 2009.

Tema: Rabatter och returer KF tvingade fram nya spelregler

100302 | Lars Schmidt

0

nyheter: KF:s beslut förra våren att slå ihop inköpen för Akademibokhandeln, Bokus och Coop blev startskottet för nya spelregler för bokbranschens rabatter och returer.

Både Mankell och Larsson på New York Times topplista

100228 | Lasse Winkler

1

nyheter: Två svenska författare har för första gången samtidigt tagit plats på New York Times bästsäljarlista. Stieg Larsson finns där sedan 19 veckor med del två ur Millenium-trilogin, The Girl Who Played With Fire. I helgen gick Henning Mankell in på listans sjätte plats med Kinesen, The man from Beijing. Det är första gången Henning Mankell tar sig in på den amerikanska prestigetopplistan framför alla andra.

Bokrean 2010 Rean började svagt

100226 | Lasse Winkler

4

nyheter: Första readagen blev en besvikelse för de flesta bokhandlare. Både Akademibokhandeln och Bokia visade ett svagt minus jämfört med i fjol.
Pocketshop hade en positiv utveckling och Adlibris ökade stort.

Akademibokhandeln ökar – Bokia krymper

nyheter: Akademibokhandeln startar fem nya butiker, två redan till hösten: en i Växjö och en i köpcentret som byggs vid Bromma flygplats. Nästa år öppnas en butik i Västra Frölunda, Göteborg. Därtill tillkommer ytterligare två nya butiker.

Bokus börjar sälja läsplattor

100226 | Sara Djurberg

0

nyheter: Bokus ska börja sälja läsplattor.


– Vi förhandlar med två tänkbara distributörer. Målet är att det ska vara klart i början av mars, säger Ulf Lindstrand, vd Akademibokhandeln.


I ett första steg ska läsplattorna bara säljas via nätbokhandeln.


– Om försäljningen via Bokus drar iväg börjar vi kanske sälja i några butiker också. Vi är väldigt intresserade av att vara med i det här, men vi känner av marknaden först, säger han.


Enligt Ulf Lindstrand är en eller två läsplattemodeller aktuella. Bokus har idag 1 800 e-bokstitlar i sitt sortiment.


 

Hallå där Ann-Marie Skarp!

100226 | Sara Djurberg

0

nyheter: ... vd för Piratförlaget och redaktör för James Pattersons och Liza Marklunds roman Postcard Killers.

Många svenska författare går till nya förlag

100226 | Lasse Winkler

0

nyheter: De rör sig som vore de fotbollsspelare, de svenska författarna. Bonniers och Norstedts både tappar och tar författare men även bland en del mindre förlag är det rörelse.

Boklådor får inga pod-titlar

100226 | Lasse Winkler

0

nyheter: I vår släpps Bonnierförlagens första pod-titlar i hop med Lightning Source, som ska trycka ett hundratal titlar ur backlisten. Men fysiska boklådor kommer inte att kunna sälja titlarna.

Förlag anlitar egen säljare

100226 | Lars Schmidt

0

nyheter: – Jag tror att det är dags att vi förläggare inser att vår uppgift inte bara är att få in böcker i bokhandeln, utan att få ut dem därifrån.

Klackenberg köper boklåda

100226 | Sara Djurberg

0

nyheter: Dag Klackenberg har köpt Anderssons bokhandel i Norrköping. Familjen Klackenberg äger sedan tidigare boklådor i Vällingby och Jakobsberg.

Ordfront ger ut Wiehes LP-bok

100226 | Johanna Westlund

0

nyheter: – Coffeetable-bok är bara förnamnet, säger Pelle Andersson, förlagschef Ordfront, om höstens utgivning Skärvor: en bok med Mikael Wiehes personliga texter om hela hans låtproduktion.

AKB rekryterar från Åhléns

100226 | Sara Djurberg

0

nyheter: Jennie Hammar, tidigare områdeschef för Åhléns i Stockholm, är ny regionchef för Akademibokhandeln Syd. Tillsättningen är en följd av kedjans expansion: södra Sverige har delats in i två regioner.

Utland Förlag tvekar inför e-bokssatsning

100226 | Johanna Westlund

0

nyheter: Om sex veckor lanseras Norges branschdatabas för e-böcker. Men flera förlag har fått kalla fötter, och det är tveksamt om man når upp till de tusen titlarna vid lanseringen som planerat.

Utland Pris i fokus på digitalmässa

100226 | Johanna Westlund

0

nyheter: Släppdatum, pris, royalties och digitalt mervärde. Det var frågorna som stod i centrum när digitalbokskonferensen Digital Book World (DBW) gick av stapeln i förra veckan i New York.

Utland Brittisk utgivning slog rekord

100226 | Johanna Westlund

0

nyheter: Utgivningen i Storbritannien slog rekord i fjol, trots krisen. Antalet utgivna titlar ökade med drygt tre procent. Men för alla stora förlag, utom ett, var 2009 ändå ett tungt år.

Kepler vapen i danskt priskrig

100226 | Johanna Westlund

0

nyheter: [Danmark] Varuhusen dumpar priserna på bästsäljare, rapporterar Danmarks Radio. Bland annat har varuhuskedjan Kvickly (Coop) sålt Hypnotisören 200 kronor under rekommenderat utpris.

Senaste lönetopparna...

från SVBs rapportering i förra numret visar ju med all önskvärd tydlighet att stora summor torde gå att omfördela inom förlagen...

JRS | 10-02-12

Förlagsekonomi

För den som är nyfiken på hur förlagsekonomi kan fungera så har jag skrivit en bloggpost i ämnet: http://bit.ly/9fiQgq

Mattias Boström, Piratförlaget | 10-02-03

MJ...

Det kostar inte 100000 kr att producera 5000 ex, utan mycket mer - om vi talar om en "vanlig" roman skriven pa svenska. Om det är en översättning tillkommer de kostnaderna. Kort sagt, räkna med initialkostnader pa 150000 till 300000 kr. Och mer om det är facklitteratur, och ännu mer om den är illustrerad. Jag skulle säga att tryckkostnaderna utgör ca 15-30% av den totala kostnaden. - Som sagt, vi har en del att förklara.

Ola Wallin | 10-02-03

Men frågan är...

...hur lång tid konsumenterna tänker ge förlagen på att prova sig fram med prissättningen innan de suckande ger upp och letar efter andra alternativ. En titt på exempelvis Adlibris startsida för e-böcker just idag är ju allt annat än munter läsning ur prissynpunkt. Av de tio titlar det puffas för kostar blott en under 50 kronor, resterande ligger uppåt 200, en kostar nästan 400... Okej, det är mestadels rätt smal facklitteratur det puffas för, men ändå - en hugad konsument som inspirerats av alla läsplatteartiklar i media den senaste tiden som för första gången surfar in för att testa att köpa en e-bok, kommer knappast att inspireras till köp av den startsidan. Vilket tyvärr nästan känns som en tanke - jag tror ju att en del förlag gärna ser att e-böckerna håller sig på en undanskymd och marginell marknad under överskådlig framtid.

Daniel Åberg | 10-02-03

Mattias Boström

och Åberg har rätt, båda två. Det spelar ingen roll vad VI tycker är en rimlig kostnad (för att alla led ska få betalt): konsumenterna kommer inte att betala vad de anser är ett överpris. Detta innebär inte, tror jag, att folk inte kommer få betalt; det kommer med nödvändighet handla om en omläggning av hur branschen/förlagsverksamheten fungerar. Piratförlaget är det enda förlaget som uttalat är ute på rätt spår.

JRS | 10-02-03

Maktposition

Förlagen sitter på en maktposition som de håller i med alla möjliga medel. Självklart behövs förlaget. Mattias Boström har rätt när han säger att mycket arbete finns i bakgrunden. Ett bokmanus passerar många händer innan det hamnar på försäljningshyllorna. Jag tror man kan säga att hälften av kostnaden för att trycka exempelvis 5000 ex böcker, ligger i själva redigeringsarbetet. Låt säga att det kostar 100,000 kr att publicera 5000 ex. 50,000 kr är då rena kostnader för förlagets personal. OBS. Ett exempel. Medan resten är materialkostnad. Sedan kan man summera nästan hur mycket som helst på reklam. Reklam är en omöjlig kalkyl. Förlagen har makt att välja vad som ska publiceras. Välja vad som är bra för dem. De vill ha kontrolen över bokhandlare och det senaste rävspelet med Amazon är bara ytterligare ett tecken på hur de slåss för att inte tappa sin maktposition. Hur kan någon påstå att det är skäligt att ta 15 dollar för en e-bok title. Det finns inga 5000 trykta fysiska ex. Inga lagerkostnader, inga kostnader förutom bas utgifterna som redigering innebär. Endast en enkel fil. Så kostnaden för förlaget var de första 50,000 kr. Men sedan kan de sälja hur många e-böcker som helst utan extrakostnader. Om en bok i bokhandeln kostar 180kr då tycker jag personligen det inte är själigt att ta mer än hälften som e-bok format. Reklam måste de ändå lägga ut för vid bokförsäljningen. Jag tvivlar på att förlagen lägger ner större summor på att promota sina e-böcker. Dessutom så måste konsumenten köpa hårdvaran. Men vi köper den en gång i form av en Kindle eller Ipad. Förr blev vi tvingade till att köpa hårdvaran var gång. Boken!

M J | 10-02-03

Prissättning på eböcker

Daniel: Jag känner ingen som helst oro på den fronten. De förlag som tar ut för höga priser kommer inte få någonting sålt, jämfört med de förlag som håller en mer anpassad prisnivå. Vilket kommer leda till att även högprisförlagen snabbt kommer sänka sina priser. Enkel ekonomi. Dessutom tror jag att vi de närmaste två åren kommer få se ett livligt experimenterande på prisfronten, både uppåt och nedåt, för att hitta rätt nivåer för olika typer av böcker. Priselasticiteten kommer vara helt avgörande. Det hade varit mycket värre om hela bokbranschen hade varit eniga om att priserna måste hållas på en hög nivå, som de gör i t ex Norge, där eböcker är tänkta att kosta 250-300 kr. I Sverige finns det tillräckligt många förlag som vågar sig på en lägre prisprofil för att den situationen inte ska inträffa.

Mattias Boström, Piratförlaget | 10-02-03

En omöjlighet

Jag tror att bokbranschen står inför en omöjlig uppgift om den ska försöka förklara hur det kommer sig att en pocketbok säljs för 40 kronor hos nätbokhandlarna, när samma titel kostar över 100 kronor i samma butik som e-boksfil. Även om branschen tycker sig ha goda skäl för den prissättningen, så kommer inte konsumenterna att se logiken. Sett från utsidan är det en helt obegriplig prismodell.

Daniel Åberg | 10-02-03

Förädling...

... är ordet. Man bör inte glömma att vi redan i dag lever med "konkurrensen" fraan t.ex. Vulkan.se eller all annan (laglig) gratisliteratur som finns att ladda ner lite varstans. Varför toppar aldrig de naagra listor? Därför att folk inte vill läsa skräpet om man saa kastade det efter dem. Förädlingsarbetet kommer att vara vaart starkaste kort även i framtiden. Just därför bör man värna om kvaliteten i det redaktionella arbetet. Den tycker jag att man tummar paa i dag, i kostnadsnedskärningarnas tecken. Den besparingen kan komma att straffa sig.

Ola Wallin | 10-02-03

Insyn och pedagogik

Ola: Jag håller helt med dig om att det är dags för bokförlagen att träda fram och berätta mer om vår roll att förädla och förmedla. Fram tills nu har det viktigaste för ett förlag varit att skjuta fram författaren - det är han/hon som varit varumärket och det ska helst inte märkas att det finns ett förlag i bakgrunden. Om vi fortsätter på den vägen så kommer bokförlagen att få den stämpel som andra branscher redan har fått, där man inte velat berätta om vad man egentligen sysslar med, utan det sett ut som att man bara varit en mellanhand som håvar in pengar. 2010 måste bli året då vi medvetandegör att ett bokförlag inte tillnärmelsevis är samma sak som schablonbilden av detsamma. Tillkomsten av en bok är ett arbete i många led och med många människor involverade - det är något som alltmer måste betonas när värdet på en bok blir ifrågasatt. Jag är själv förespråkare för ganska låga priser på eböcker - inte för att de har ett lägre värde, men för att jag tror att köpbeteendet kommer bli annorlunda.

Mattias Boström, Piratförlaget | 10-02-03

Tyvärr...

... avslöjar JRS en allmän okunskap om vad förlagens arbete gaar ut paa. Häromsistens föreslog vaar revisor att ljudboksförlagen borde pressa cd-skivorna i Asien, daa kunde de sälja ljudböckerna för en braakdel av dagens pris. Och hon arbetar ändaa med ekonomi... Jag tror att vi staar inför den pedagogiska uppgiften att förklara för folk vad det egentligen är vi sysslar med.

Ola Wallin | 10-02-02

JRK

Så vad du menar är att man bara ska betala för själva filen, inte författarens arbete?

Författare | 10-02-02

Upphovsmännen då?

JRS: Du tycks glömma att det ligger ett konstnärligt arbete bakom den "lilla filen", och det arbetet måste ersättas. Du pratar om förlagen, men tänk på författarna! Ska de arbeta gratis? Varför har du "rätt" att ladda ner resultatet av ett långt, mödosamt konstnärligt arbete för mindre än 100 kr? Det är ett märkligt sätt att se på konstnärer och konstnärliga verk.

Lilldraken | 10-02-02

Musikbranschen 2.0

...och här ser vi till sist beviset för att bokbranschen kommer gå i exakt samma fälla som musikbranschen. Precis som Bonniers här hemma("vi ska ha bra marginaler på e-böcker") riktar man in sig på hög vinst, utan hänsyn till om det är rimligt att kräva runt 100 SEK för en liten fil, som man som kund köper och hämtar hem och använder på egen hand. Där distribueringen är så oerhört enkel att ett pris på 100 SEK blir ett mindre rån... och piratkopieringen fortsätter. Inse att det är dags att sänka förlagsvinsterna- de kommer fortsatt behövas, men man kanske inte kommer kunna se ekonomin i det som vi gjort tidigare. Fast med den här strategin sänker förlagen sig.

JRS | 10-02-01

VERKTYG

kommentarer
Datum: 2010-02-12 | Tid: 15:17
Senaste lönetopparna...
från SVBs rapportering i förra numret visar ju med all önskvärd tydlighet att stora summor torde gå att omfördela inom förlagen...
JRS
Datum: 2010-02-03 | Tid: 15:19
Förlagsekonomi
För den som är nyfiken på hur förlagsekonomi kan fungera så har jag skrivit en bloggpost i ämnet: http://bit.ly/9fiQgq
Mattias Boström, Piratförlaget
Datum: 2010-02-03 | Tid: 15:11
MJ...
Det kostar inte 100000 kr att producera 5000 ex, utan mycket mer - om vi talar om en "vanlig" roman skriven pa svenska. Om det är en översättning tillkommer de kostnaderna. Kort sagt, räkna med initialkostnader pa 150000 till 300000 kr. Och mer om det är facklitteratur, och ännu mer om den är illustrerad. Jag skulle säga att tryckkostnaderna utgör ca 15-30% av den totala kostnaden. - Som sagt, vi har en del att förklara.
Ola Wallin
Datum: 2010-02-03 | Tid: 12:14
Men frågan är...
...hur lång tid konsumenterna tänker ge förlagen på att prova sig fram med prissättningen innan de suckande ger upp och letar efter andra alternativ. En titt på exempelvis Adlibris startsida för e-böcker just idag är ju allt annat än munter läsning ur prissynpunkt. Av de tio titlar det puffas för kostar blott en under 50 kronor, resterande ligger uppåt 200, en kostar nästan 400... Okej, det är mestadels rätt smal facklitteratur det puffas för, men ändå - en hugad konsument som inspirerats av alla läsplatteartiklar i media den senaste tiden som för första gången surfar in för att testa att köpa en e-bok, kommer knappast att inspireras till köp av den startsidan. Vilket tyvärr nästan känns som en tanke - jag tror ju att en del förlag gärna ser att e-böckerna håller sig på en undanskymd och marginell marknad under överskådlig framtid.
Daniel Åberg
Datum: 2010-02-03 | Tid: 11:45
Mattias Boström
och Åberg har rätt, båda två. Det spelar ingen roll vad VI tycker är en rimlig kostnad (för att alla led ska få betalt): konsumenterna kommer inte att betala vad de anser är ett överpris. Detta innebär inte, tror jag, att folk inte kommer få betalt; det kommer med nödvändighet handla om en omläggning av hur branschen/förlagsverksamheten fungerar. Piratförlaget är det enda förlaget som uttalat är ute på rätt spår.
JRS
Datum: 2010-02-03 | Tid: 11:14
Maktposition
Förlagen sitter på en maktposition som de håller i med alla möjliga medel. Självklart behövs förlaget. Mattias Boström har rätt när han säger att mycket arbete finns i bakgrunden. Ett bokmanus passerar många händer innan det hamnar på försäljningshyllorna. Jag tror man kan säga att hälften av kostnaden för att trycka exempelvis 5000 ex böcker, ligger i själva redigeringsarbetet. Låt säga att det kostar 100,000 kr att publicera 5000 ex. 50,000 kr är då rena kostnader för förlagets personal. OBS. Ett exempel. Medan resten är materialkostnad. Sedan kan man summera nästan hur mycket som helst på reklam. Reklam är en omöjlig kalkyl. Förlagen har makt att välja vad som ska publiceras. Välja vad som är bra för dem. De vill ha kontrolen över bokhandlare och det senaste rävspelet med Amazon är bara ytterligare ett tecken på hur de slåss för att inte tappa sin maktposition. Hur kan någon påstå att det är skäligt att ta 15 dollar för en e-bok title. Det finns inga 5000 trykta fysiska ex. Inga lagerkostnader, inga kostnader förutom bas utgifterna som redigering innebär. Endast en enkel fil. Så kostnaden för förlaget var de första 50,000 kr. Men sedan kan de sälja hur många e-böcker som helst utan extrakostnader. Om en bok i bokhandeln kostar 180kr då tycker jag personligen det inte är själigt att ta mer än hälften som e-bok format. Reklam måste de ändå lägga ut för vid bokförsäljningen. Jag tvivlar på att förlagen lägger ner större summor på att promota sina e-böcker. Dessutom så måste konsumenten köpa hårdvaran. Men vi köper den en gång i form av en Kindle eller Ipad. Förr blev vi tvingade till att köpa hårdvaran var gång. Boken!
M J
Datum: 2010-02-03 | Tid: 11:13
Prissättning på eböcker
Daniel: Jag känner ingen som helst oro på den fronten. De förlag som tar ut för höga priser kommer inte få någonting sålt, jämfört med de förlag som håller en mer anpassad prisnivå. Vilket kommer leda till att även högprisförlagen snabbt kommer sänka sina priser. Enkel ekonomi. Dessutom tror jag att vi de närmaste två åren kommer få se ett livligt experimenterande på prisfronten, både uppåt och nedåt, för att hitta rätt nivåer för olika typer av böcker. Priselasticiteten kommer vara helt avgörande. Det hade varit mycket värre om hela bokbranschen hade varit eniga om att priserna måste hållas på en hög nivå, som de gör i t ex Norge, där eböcker är tänkta att kosta 250-300 kr. I Sverige finns det tillräckligt många förlag som vågar sig på en lägre prisprofil för att den situationen inte ska inträffa.
Mattias Boström, Piratförlaget
Datum: 2010-02-03 | Tid: 10:47
En omöjlighet
Jag tror att bokbranschen står inför en omöjlig uppgift om den ska försöka förklara hur det kommer sig att en pocketbok säljs för 40 kronor hos nätbokhandlarna, när samma titel kostar över 100 kronor i samma butik som e-boksfil. Även om branschen tycker sig ha goda skäl för den prissättningen, så kommer inte konsumenterna att se logiken. Sett från utsidan är det en helt obegriplig prismodell.
Daniel Åberg
Datum: 2010-02-03 | Tid: 10:28
Förädling...
... är ordet. Man bör inte glömma att vi redan i dag lever med "konkurrensen" fraan t.ex. Vulkan.se eller all annan (laglig) gratisliteratur som finns att ladda ner lite varstans. Varför toppar aldrig de naagra listor? Därför att folk inte vill läsa skräpet om man saa kastade det efter dem. Förädlingsarbetet kommer att vara vaart starkaste kort även i framtiden. Just därför bör man värna om kvaliteten i det redaktionella arbetet. Den tycker jag att man tummar paa i dag, i kostnadsnedskärningarnas tecken. Den besparingen kan komma att straffa sig.
Ola Wallin
Datum: 2010-02-03 | Tid: 09:53
Insyn och pedagogik
Ola: Jag håller helt med dig om att det är dags för bokförlagen att träda fram och berätta mer om vår roll att förädla och förmedla. Fram tills nu har det viktigaste för ett förlag varit att skjuta fram författaren - det är han/hon som varit varumärket och det ska helst inte märkas att det finns ett förlag i bakgrunden. Om vi fortsätter på den vägen så kommer bokförlagen att få den stämpel som andra branscher redan har fått, där man inte velat berätta om vad man egentligen sysslar med, utan det sett ut som att man bara varit en mellanhand som håvar in pengar. 2010 måste bli året då vi medvetandegör att ett bokförlag inte tillnärmelsevis är samma sak som schablonbilden av detsamma. Tillkomsten av en bok är ett arbete i många led och med många människor involverade - det är något som alltmer måste betonas när värdet på en bok blir ifrågasatt. Jag är själv förespråkare för ganska låga priser på eböcker - inte för att de har ett lägre värde, men för att jag tror att köpbeteendet kommer bli annorlunda.
Mattias Boström, Piratförlaget
Datum: 2010-02-02 | Tid: 15:02
Tyvärr...
... avslöjar JRS en allmän okunskap om vad förlagens arbete gaar ut paa. Häromsistens föreslog vaar revisor att ljudboksförlagen borde pressa cd-skivorna i Asien, daa kunde de sälja ljudböckerna för en braakdel av dagens pris. Och hon arbetar ändaa med ekonomi... Jag tror att vi staar inför den pedagogiska uppgiften att förklara för folk vad det egentligen är vi sysslar med.
Ola Wallin
Datum: 2010-02-02 | Tid: 12:22
JRK
Så vad du menar är att man bara ska betala för själva filen, inte författarens arbete?
Författare
Datum: 2010-02-02 | Tid: 11:53
Upphovsmännen då?
JRS: Du tycks glömma att det ligger ett konstnärligt arbete bakom den "lilla filen", och det arbetet måste ersättas. Du pratar om förlagen, men tänk på författarna! Ska de arbeta gratis? Varför har du "rätt" att ladda ner resultatet av ett långt, mödosamt konstnärligt arbete för mindre än 100 kr? Det är ett märkligt sätt att se på konstnärer och konstnärliga verk.
Lilldraken
Datum: 2010-02-01 | Tid: 14:44
Musikbranschen 2.0
...och här ser vi till sist beviset för att bokbranschen kommer gå i exakt samma fälla som musikbranschen. Precis som Bonniers här hemma("vi ska ha bra marginaler på e-böcker") riktar man in sig på hög vinst, utan hänsyn till om det är rimligt att kräva runt 100 SEK för en liten fil, som man som kund köper och hämtar hem och använder på egen hand. Där distribueringen är så oerhört enkel att ett pris på 100 SEK blir ett mindre rån... och piratkopieringen fortsätter. Inse att det är dags att sänka förlagsvinsterna- de kommer fortsatt behövas, men man kanske inte kommer kunna se ekonomin i det som vi gjort tidigare. Fast med den här strategin sänker förlagen sig.
JRS
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Elisabeth Wallenberg är från den 15 mars 2010 anställd som redaktör på Stevali Production. Elisabeth är utbildad inom reklam, copy och scriptwriting på Berghs School of Communication och kommer närmast från en redaktörtjänst på BTM Books. Hon har även erfarenhet av radio- och tv-reklam och översättning.

  • Eva Marnfeldt är sedan årsskiftet vd för nystartade Riidoo Försäljnings AB (som föddes ur ett nu nedlagt utvecklingsbolag för läsplattor med samma namn). I dag specialanpassar och säljer Riidoo läsplattor, tjänster och system för nedladdning och försäljning av e-böcker. Eva har 20 års erfarenhet från IT, elektronik och PR-branschen och var innan engagemanget i Riidoo kommunikationskonsult med eget PR-företag.      

  • Mimma Almström är sedan den 1 januari anställd som redaktionell produktionsledare på Gothia Förlag. Hon kommer närmast från Kungliga biblioteket. Mimma kommer bl a att arbeta med förlagets tekniska produktion samt utveckling av nya produktionsmetoder.

  • Jonna Holmgren jobbar sedan januari 2010 på Bokförlaget Langenskiöld som pr- och marknadsansvarig, hon kommer även hålla i författarevenemang samt de dagliga rutinerna på förlaget. Hon kommer närmast från Piratförlaget där hon arbetade som förlagsassistent.

  • Anders Toll är sedan januari 2010 ny försäljningschef för Norstedts skönlitterära utgivning. Anders Toll kommer närmast från Bonnierförlagen där han har varit storkundsansvarig. Anders har tidigare även arbetat inom bokhandelskedjan Bokia.

  • Per Sjödell blir ny VD för Pocket Shop i februari 2010. Pocket Shop expanderar ytterligare och som ett led i denna tillväxtfas rekryteras en ny VD som efterträder bolagets grundare Mathias Engdahl. Per Sjödell är en bokälskare med sammanlagt 15 års erfarenhet inom detaljhandelsbranschen. Han kommer senast från tjänsten som global marknadschef på H&M. I grunden är han civilekonom och har bland annat jobbat som reklambyråchef, marknadskommunikationschef på ICA och som Sverige-VD för klädföretaget Gant.

Alla recensioner

PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

Svensk bokhandel

21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

BESTÄLL KATALOGEN

Vårens böcker

Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

NYHETSBREV

Nyhetsbrev

Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

RSS-FLÖDEN

Håll dig uppdaterad

Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.