Amazon straffar storförlag - plockar bort titlarna

100201 | Lars Schmidt

14

nyheter: Kampen om vem som ska sätta priset på e-böcker hårdnar sedan Apple presenterade sin Ipad i förra veckan.  Sedan i fredags har Amazon tagit bort köpknappen från samtliga titlar från Macmillans förlag från sin amerikanska sajt. Det gäller både fysiska böcker och e-böcker.

Amazons åtgärd kom efter premiärvisningen av Apples Ipad, när Apples vd Steve Jobs deklarerade att Apple kommer att sätta de priser på e-böcker som förlagen väljer. Han gissade att förläggare snart kommer att ta bort sina e-bokstitlar från Amazon, för att de ”är missnöjda med prissättningen”.

Bland de fem storförlag som från början ingått avtal med Apple för nedladdning till Ipad, fanns Macmillan, som vill sätta individuella priser för varje titel.

Amazon tar 9,99 dollar (cirka 76 kronor) för de flesta bästsäljare och nya titlar i sin Kindlebutik på nätet. Macmillan och andra förlag vill låta priset för nyheter variera mellan 12,99 och 14,99 dollar.

Konflikten mellan Amazon och förlagen har pågått länge och förhandlingar har inte lett någonstans. Amazon vill behålla makten över priserna, men förlagen tycker att de är för låga.

För tio dagar sedan meddelade Amazon att man planerade att erbjuda författare och förlag, som säljer sina titlar via Kindle, 70 procent av försäljningspriset i ersättning. Villkoret var dock att böckerna inte får kosta mer än 9,99 dollar och att e-bokspriset skulle vara minst 20 procent lägre än det lägsta priset för en tryckt version av boken.

Utspelet retade förlagen och trissade upp striden. I ett möte med Amazon i början av förra veckan förklarade John Sargent att Macmillan i fortsättningen ville sätta priserna själva. Man kunde dock tänka sig att fortfarande hålla sig till 9,99 dollar – men krävde som motprestation kraftig marknadsföring av sina titlar på Amazons sajt.

Sent på fredagen amerikansk tid straffade så Amazon Macmillan genom att göra det omöjligt att köpa förlagets böcker direkt från amerikanska Amazon.com. Man kan dock fortfarande handla via någon av Amazons partners – men då till högre priser och inte i e-boksformat.

Under helgen återkom några av titlarna på sajten, men inte alla. Från Amazon i Tyskland och andra Amazonsajter kan böckerna fortfarande köpas och laddas ner.

I ett meddelande på Amazons hemsida förklarade nätjätten att ”Vi uttrycker vårt stora missnöje och allvaret i att vi inte kan komma överens, genom att för tillfället upphöra med att sälja Macmillan-titlar.”

Amazon förklarade också att det till slut kommer att vara konsumenterna som bestämmer om det är rimligt att betala 14,99 dollar för en bästsäljare.

Meddelandet från Amazon visade också att man halvt inser att striden blir svår att vinna när konkurrensen från Apple och andra hårdnar.

”Vi vill att ni ska veta att till slut kommer vi att bli tvungna att kapitulera och acceptera Macmillans villkor”, skriver Amazon.

 

Bortplockade titlar, bland andra:

Sarah’s Key av Tatiana de Rosnay

Us: Americans Talk About Love av John Bowe

Wolf Hall av Hilary Mantel

The Checklist Manifesto av Atul Gawande

Impact av Douglas Preston

DRM-fria böcker ska stoppa Amazon

120203 | Tove Leffler

nyheter: Piratkopiering ska inte bekämpas med DRM, utan med undervisning och ”digital rights morality” (digtala rättigheters-moral) i stället för ”digital rights management” (digitala rättigheters-hantering). Det tycker Matteo Berlucchi, vd för e-bokhandeln Anobii, ägd av förlagen Harper Collins, Penguin och Random House.

Läs mer »

Ur nya numret av Svensk Bokhandel Svagt år för mellanstora förlag

120203 | Sara Djurberg

nyheter: En majoritet av de mellanstora förlagen minskade eller hade oförändrad omsättning i fjol. Piratförlaget och Weyler ökade dock kraftigt. Och 2012 börjar med optimism och starka titlar.

Läs mer »

Barnes & Noble stänger ute Amazons titlar

120202 | Tove Leffler

nyheter: Barnes & Noble kommer inte att sälja några titlar publicerade av Amazon. Kedjan vill inte sälja pappersböcker som de inte kan sälja digitalt. Samtidigt föll vinsten för Amazon för sista kvartalet med 57 procent jämfört med föregående år.

Läs mer »

Waterstones satsar på Nook

120130 | Tove Leffler

nyheter: Barnes & Noble ligger i förhandlingar med den brittiska bokhandelskedjan Waterstones om att börja sälja läsplattan Nook i Waterstones butiker under 2012.

Läs mer »

Rapport om amerikanska bokvanor 3 Borders gamla kunder vilsna

120125 | Lasse Winkler

nyheter: Cirka 60 procent av nedlagda Borders gamla kunder har ännu inte skaffat sig en ny favoritbokhandel. Det visar Verso Advertisings rapport över amerikanska bokvanor.

Läs mer »

Rapport om amerikanska bokvanor 2 Amerikanska bokköpare är otrogna

120125 | Lasse Winkler

nyheter: Den amerikanske bokköparen handlar i växande utsträckning både pappers- och e-böcker. De håller sig inte till en kanal, utan utnyttjar alla: nätbokhandeln, kedjeboklådan och den oberoende bokhandeln. Det visar Verso Advertisings senaste undersökning.

Läs mer »

Rapport om amerikanska bokvanor 1 Tre av tio amerikaner har en läsplatta

120125 | Lasse Winkler

4

nyheter: Försäljningen av e-bokläsare och surfplattor exploderade på den amerikanska marknaden i julhandeln. I dag äger nära 30 procent av befolkningen en platta som man kan läsa e-böcker på.

Läs mer »

Håkan Rudels blir förlagsdirektör

120124 | Sara Djurberg

nyheter: Håkan Rudels tillträder en nyinrättad tjänst inom Bonniers och blir förlagsdirektör över den svenska förlags- och klubbverksamheten. Förändringen är en effekt av att Jacob Dalborg, i och med Maria Curmans avgång, blivit chef över Bonniers nordiska bokverksamhet.

Läs mer »

Svensk författare kan vinna en Edgar

120120 | Lars Schmidt

1

nyheter: Författaren och förläggaren John-Henri Holmberg är nominerad till USA:s mest prestigefyllda deckarpris, The Edgar Award. Nomineringen gäller The Tattooed Girl, en antologi om Stieg Larsson i klassen kritik/biografi.
Norska Anne Holt är nominerad i klassen bästa bok.

Läs mer »

Förlag begränsar e-boksutlåningen

120120 | Sara Djurberg

7

nyheter: Norstedts och Piratförlaget har infört tre månaders karenstid för nya e-böcker på bibliotek. Mikael Petrén, chef för den virtuella enheten, på Stockholms stadsbibliotek är kritisk:

– Vi vill kunna arbeta med aktuella böcker.

Läs mer »

Ur nya numret av Svensk Bokhandel Starka titlar gav god bokhandlarjul

120120 | Lasse Winkler

nyheter: Julförsäljningen ökade kraftigt för de flesta återförsäljare. Men det blev också en »Bonnierjul«, där Bonnierförlagens titlar mer än någonsin dominerade julhandeln.

Läs mer »

Peter Luthersson lämnar Atlantis

120118 | Lasse Winkler

nyheter: Peter Luthersson slutar på Atlantis under våren för att bygga upp en forskningsverksamhet inom humaniora och samhällsvetenskap i Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse.

Läs mer »

Palatset i konkurs

120117 | Lars Schmidt

nyheter: Försöken att rädda barnkultursatsningen Palatset på Riddarholmen misslyckades och driftsbolaget lämnade i dag in en konkursansökan till tingsrätten.
– Den finansieringsplan som man har följt har inte fungerat, säger Håkan Söderström, ordförande i stiftelsen Palatset.

Läs mer »

Olof Lagercrantz populärast att recensera

120116 | Lars Schmidt

3

nyheter: Olof Lagercrantz dagboksanteckningar Vid sidan av: möten med författare från fyrtiotal till sjuttiotal var 2011 års mest recenserade bok.

Svensk Bokhandels sammanställning visar också att antalet recenserade böcker åter ökade förra året.

Läs mer »

Bra Böcker byter inriktning

120112 | Lasse Winkler

nyheter: Bokförlaget Bra Böcker blir dotterbolag till NE, Nationalencyklopedin, och utgivningen kommer på sikt att styras över mot fackböcker. Den organisatoriska förändringen sker med omedelbar verkan och förlagschefen Erik Johansson slutar direkt.

Läs mer »

Norstedts förlorar Sjöwall & Wahlöö

120110 | Tove Leffler

nyheter: Sjöwall & Wahlöö har under alla år legat hos Norstedts, medan e-boksrättigheterna legat hos Piratförlaget ända sedan tidigt 2000-tal. Nu tar Piratförlaget över alla rättigheter och ger i höst ut hela bokserien på nytt.

Läs mer »

Bonniers köper in sig i Bokbörsen

120109 | Lars Schmidt

nyheter: Bonniers investmentbolag B. Media Invest köper 20 procent av Bokbörsen. Med köpet tar Bonnierkoncernen ett första kliv in den växande nätmarknaden för begagnade böcker.

Läs mer »

Klackenberg tvingas gå in med miljonbelopp i bokhandel

111219 | Sara Djurberg

nyheter: Dag Klackenberg har två år i rad fått revisorsanmärkningar på Anderssons bokhandel i Norrköping. För att rädda bokhandeln från obestånd har Dag Klackenberg personligen lånat ut 1,3 miljoner kronor till företaget.

Läs mer »

Nooken snart till Storbritannien

111216 | Viktor Andersson

nyheter: Barnes & Noble tar första steget i sin internationella lansering av läsplattan Nook, som inom en snar framtid skeppas över Atlanten och börjar säljas Storbritannien. Men om de kommer öppna egna butiker, eller sälja läsplattan genom lokala återförsäljare, är ännu oklart.

Läs mer »

Så ska e-böcker identifieras

111215 | Viktor Andersson

nyheter: Frågan om hur man identifierar boktitlar i dess olika format har länge varit en fråga som skapat stor osäkerhet i branschen ju mer den digitala utgivningen har växt. Nu ansluter sig den amerikanska marknaden till den praxis som den internationella ISBN-centralen arbetat fram och som också ska gälla i Sverige.

Läs mer »

Nytt översättaravtal gör plats för e-boken

111213 | Viktor Andersson

nyheter: Ett nytt ramavtal för översättare slöts på tisdagen mellan Förläggareföreningen (SvF) och Författarförbundet (SFF). Avtalet ändrar villkoren för e-böcker och digitala ljudböcker, och gör det möjligt att ge ut översatta e-böcker på bred front.

Läs mer »

Hallå där Klas Fjärstedt!

111212 | Sara Djurberg

nyheter: …ansvarig för digitala medier på Norstedts som i natt släpper Chasing Salander, sin största enskilda app-satsning hittills, i Itunes Appstore. Appen innehåller en nyskriven historia och bilder kring 14 platser, främst i Stockholm, som förekommer i den första Millennium-boken, samt metadata om bland annat svenska traditioner.

Läs mer »

Ett urval titlar Topplistor december 2011

111209 | Anna Sunnerholm

nyheter: Vad ska en e-bok kosta?

‘Keep’em clicking’ lyder Itunes devis om att rätt pris generar försäljning, om än i fråga om musik. Men trots att kostnaderna för både produktion och distribution är avsevärt lägre för e-böcker jämfört med fysiska, så har svenska förlag låtit förlags­priserna för de båda formaten hålla ungefär samma nivå.

Prisbilden kommer ofta upp i diskussioner kring digitala böcker, men drunknar vanligtvis i andra frågor.

Läs mer »

In Memoriam/Bokplock Mats Holmgren har gått ur tiden

111209 |

nyheter: [in memoriam] Bokhandlare Mats Holmgren, Malmö, har avlidit den 13 november vid 69 års ålder.

Läs mer »

Förlaget Gör det helst själv

111209 | Tove Leffler

nyheter: Som liten kan man vara mer snabbfotad och dessutom göra som man vill. Memo Förlag drivs av barn- och ungdomsboksförfattaren Susanne MacFie. Hon vill erbjuda mer än bara böcker.

Läs mer »

Senaste lönetopparna...

från SVBs rapportering i förra numret visar ju med all önskvärd tydlighet att stora summor torde gå att omfördela inom förlagen...

JRS | 10-02-12 | Anmäl kommentar

Förlagsekonomi

För den som är nyfiken på hur förlagsekonomi kan fungera så har jag skrivit en bloggpost i ämnet: http://bit.ly/9fiQgq

Mattias Boström, Piratförlaget | 10-02-03 | Anmäl kommentar

MJ...

Det kostar inte 100000 kr att producera 5000 ex, utan mycket mer - om vi talar om en "vanlig" roman skriven pa svenska. Om det är en översättning tillkommer de kostnaderna. Kort sagt, räkna med initialkostnader pa 150000 till 300000 kr. Och mer om det är facklitteratur, och ännu mer om den är illustrerad. Jag skulle säga att tryckkostnaderna utgör ca 15-30% av den totala kostnaden. - Som sagt, vi har en del att förklara.

Ola Wallin | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Men frågan är...

...hur lång tid konsumenterna tänker ge förlagen på att prova sig fram med prissättningen innan de suckande ger upp och letar efter andra alternativ. En titt på exempelvis Adlibris startsida för e-böcker just idag är ju allt annat än munter läsning ur prissynpunkt. Av de tio titlar det puffas för kostar blott en under 50 kronor, resterande ligger uppåt 200, en kostar nästan 400... Okej, det är mestadels rätt smal facklitteratur det puffas för, men ändå - en hugad konsument som inspirerats av alla läsplatteartiklar i media den senaste tiden som för första gången surfar in för att testa att köpa en e-bok, kommer knappast att inspireras till köp av den startsidan. Vilket tyvärr nästan känns som en tanke - jag tror ju att en del förlag gärna ser att e-böckerna håller sig på en undanskymd och marginell marknad under överskådlig framtid.

Daniel Åberg | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Mattias Boström

och Åberg har rätt, båda två. Det spelar ingen roll vad VI tycker är en rimlig kostnad (för att alla led ska få betalt): konsumenterna kommer inte att betala vad de anser är ett överpris. Detta innebär inte, tror jag, att folk inte kommer få betalt; det kommer med nödvändighet handla om en omläggning av hur branschen/förlagsverksamheten fungerar. Piratförlaget är det enda förlaget som uttalat är ute på rätt spår.

JRS | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Maktposition

Förlagen sitter på en maktposition som de håller i med alla möjliga medel. Självklart behövs förlaget. Mattias Boström har rätt när han säger att mycket arbete finns i bakgrunden. Ett bokmanus passerar många händer innan det hamnar på försäljningshyllorna. Jag tror man kan säga att hälften av kostnaden för att trycka exempelvis 5000 ex böcker, ligger i själva redigeringsarbetet. Låt säga att det kostar 100,000 kr att publicera 5000 ex. 50,000 kr är då rena kostnader för förlagets personal. OBS. Ett exempel. Medan resten är materialkostnad. Sedan kan man summera nästan hur mycket som helst på reklam. Reklam är en omöjlig kalkyl. Förlagen har makt att välja vad som ska publiceras. Välja vad som är bra för dem. De vill ha kontrolen över bokhandlare och det senaste rävspelet med Amazon är bara ytterligare ett tecken på hur de slåss för att inte tappa sin maktposition. Hur kan någon påstå att det är skäligt att ta 15 dollar för en e-bok title. Det finns inga 5000 trykta fysiska ex. Inga lagerkostnader, inga kostnader förutom bas utgifterna som redigering innebär. Endast en enkel fil. Så kostnaden för förlaget var de första 50,000 kr. Men sedan kan de sälja hur många e-böcker som helst utan extrakostnader. Om en bok i bokhandeln kostar 180kr då tycker jag personligen det inte är själigt att ta mer än hälften som e-bok format. Reklam måste de ändå lägga ut för vid bokförsäljningen. Jag tvivlar på att förlagen lägger ner större summor på att promota sina e-böcker. Dessutom så måste konsumenten köpa hårdvaran. Men vi köper den en gång i form av en Kindle eller Ipad. Förr blev vi tvingade till att köpa hårdvaran var gång. Boken!

M J | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Prissättning på eböcker

Daniel: Jag känner ingen som helst oro på den fronten. De förlag som tar ut för höga priser kommer inte få någonting sålt, jämfört med de förlag som håller en mer anpassad prisnivå. Vilket kommer leda till att även högprisförlagen snabbt kommer sänka sina priser. Enkel ekonomi. Dessutom tror jag att vi de närmaste två åren kommer få se ett livligt experimenterande på prisfronten, både uppåt och nedåt, för att hitta rätt nivåer för olika typer av böcker. Priselasticiteten kommer vara helt avgörande. Det hade varit mycket värre om hela bokbranschen hade varit eniga om att priserna måste hållas på en hög nivå, som de gör i t ex Norge, där eböcker är tänkta att kosta 250-300 kr. I Sverige finns det tillräckligt många förlag som vågar sig på en lägre prisprofil för att den situationen inte ska inträffa.

Mattias Boström, Piratförlaget | 10-02-03 | Anmäl kommentar

En omöjlighet

Jag tror att bokbranschen står inför en omöjlig uppgift om den ska försöka förklara hur det kommer sig att en pocketbok säljs för 40 kronor hos nätbokhandlarna, när samma titel kostar över 100 kronor i samma butik som e-boksfil. Även om branschen tycker sig ha goda skäl för den prissättningen, så kommer inte konsumenterna att se logiken. Sett från utsidan är det en helt obegriplig prismodell.

Daniel Åberg | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Förädling...

... är ordet. Man bör inte glömma att vi redan i dag lever med "konkurrensen" fraan t.ex. Vulkan.se eller all annan (laglig) gratisliteratur som finns att ladda ner lite varstans. Varför toppar aldrig de naagra listor? Därför att folk inte vill läsa skräpet om man saa kastade det efter dem. Förädlingsarbetet kommer att vara vaart starkaste kort även i framtiden. Just därför bör man värna om kvaliteten i det redaktionella arbetet. Den tycker jag att man tummar paa i dag, i kostnadsnedskärningarnas tecken. Den besparingen kan komma att straffa sig.

Ola Wallin | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Insyn och pedagogik

Ola: Jag håller helt med dig om att det är dags för bokförlagen att träda fram och berätta mer om vår roll att förädla och förmedla. Fram tills nu har det viktigaste för ett förlag varit att skjuta fram författaren - det är han/hon som varit varumärket och det ska helst inte märkas att det finns ett förlag i bakgrunden. Om vi fortsätter på den vägen så kommer bokförlagen att få den stämpel som andra branscher redan har fått, där man inte velat berätta om vad man egentligen sysslar med, utan det sett ut som att man bara varit en mellanhand som håvar in pengar. 2010 måste bli året då vi medvetandegör att ett bokförlag inte tillnärmelsevis är samma sak som schablonbilden av detsamma. Tillkomsten av en bok är ett arbete i många led och med många människor involverade - det är något som alltmer måste betonas när värdet på en bok blir ifrågasatt. Jag är själv förespråkare för ganska låga priser på eböcker - inte för att de har ett lägre värde, men för att jag tror att köpbeteendet kommer bli annorlunda.

Mattias Boström, Piratförlaget | 10-02-03 | Anmäl kommentar

Tyvärr...

... avslöjar JRS en allmän okunskap om vad förlagens arbete gaar ut paa. Häromsistens föreslog vaar revisor att ljudboksförlagen borde pressa cd-skivorna i Asien, daa kunde de sälja ljudböckerna för en braakdel av dagens pris. Och hon arbetar ändaa med ekonomi... Jag tror att vi staar inför den pedagogiska uppgiften att förklara för folk vad det egentligen är vi sysslar med.

Ola Wallin | 10-02-02 | Anmäl kommentar

JRK

Så vad du menar är att man bara ska betala för själva filen, inte författarens arbete?

Författare | 10-02-02 | Anmäl kommentar

Upphovsmännen då?

JRS: Du tycks glömma att det ligger ett konstnärligt arbete bakom den "lilla filen", och det arbetet måste ersättas. Du pratar om förlagen, men tänk på författarna! Ska de arbeta gratis? Varför har du "rätt" att ladda ner resultatet av ett långt, mödosamt konstnärligt arbete för mindre än 100 kr? Det är ett märkligt sätt att se på konstnärer och konstnärliga verk.

Lilldraken | 10-02-02 | Anmäl kommentar

Musikbranschen 2.0

...och här ser vi till sist beviset för att bokbranschen kommer gå i exakt samma fälla som musikbranschen. Precis som Bonniers här hemma("vi ska ha bra marginaler på e-böcker") riktar man in sig på hög vinst, utan hänsyn till om det är rimligt att kräva runt 100 SEK för en liten fil, som man som kund köper och hämtar hem och använder på egen hand. Där distribueringen är så oerhört enkel att ett pris på 100 SEK blir ett mindre rån... och piratkopieringen fortsätter. Inse att det är dags att sänka förlagsvinsterna- de kommer fortsatt behövas, men man kanske inte kommer kunna se ekonomin i det som vi gjort tidigare. Fast med den här strategin sänker förlagen sig.

JRS | 10-02-01 | Anmäl kommentar

kommentarer
Datum: 2010-02-12 | Tid: 14:17
Senaste lönetopparna...
från SVBs rapportering i förra numret visar ju med all önskvärd tydlighet att stora summor torde gå att omfördela inom förlagen...
JRS
Datum: 2010-02-03 | Tid: 14:19
Förlagsekonomi
För den som är nyfiken på hur förlagsekonomi kan fungera så har jag skrivit en bloggpost i ämnet: http://bit.ly/9fiQgq
Mattias Boström, Piratförlaget
Datum: 2010-02-03 | Tid: 14:11
MJ...
Det kostar inte 100000 kr att producera 5000 ex, utan mycket mer - om vi talar om en "vanlig" roman skriven pa svenska. Om det är en översättning tillkommer de kostnaderna. Kort sagt, räkna med initialkostnader pa 150000 till 300000 kr. Och mer om det är facklitteratur, och ännu mer om den är illustrerad. Jag skulle säga att tryckkostnaderna utgör ca 15-30% av den totala kostnaden. - Som sagt, vi har en del att förklara.
Ola Wallin
Datum: 2010-02-03 | Tid: 11:14
Men frågan är...
...hur lång tid konsumenterna tänker ge förlagen på att prova sig fram med prissättningen innan de suckande ger upp och letar efter andra alternativ. En titt på exempelvis Adlibris startsida för e-böcker just idag är ju allt annat än munter läsning ur prissynpunkt. Av de tio titlar det puffas för kostar blott en under 50 kronor, resterande ligger uppåt 200, en kostar nästan 400... Okej, det är mestadels rätt smal facklitteratur det puffas för, men ändå - en hugad konsument som inspirerats av alla läsplatteartiklar i media den senaste tiden som för första gången surfar in för att testa att köpa en e-bok, kommer knappast att inspireras till köp av den startsidan. Vilket tyvärr nästan känns som en tanke - jag tror ju att en del förlag gärna ser att e-böckerna håller sig på en undanskymd och marginell marknad under överskådlig framtid.
Daniel Åberg
Datum: 2010-02-03 | Tid: 10:45
Mattias Boström
och Åberg har rätt, båda två. Det spelar ingen roll vad VI tycker är en rimlig kostnad (för att alla led ska få betalt): konsumenterna kommer inte att betala vad de anser är ett överpris. Detta innebär inte, tror jag, att folk inte kommer få betalt; det kommer med nödvändighet handla om en omläggning av hur branschen/förlagsverksamheten fungerar. Piratförlaget är det enda förlaget som uttalat är ute på rätt spår.
JRS
Datum: 2010-02-03 | Tid: 10:14
Maktposition
Förlagen sitter på en maktposition som de håller i med alla möjliga medel. Självklart behövs förlaget. Mattias Boström har rätt när han säger att mycket arbete finns i bakgrunden. Ett bokmanus passerar många händer innan det hamnar på försäljningshyllorna. Jag tror man kan säga att hälften av kostnaden för att trycka exempelvis 5000 ex böcker, ligger i själva redigeringsarbetet. Låt säga att det kostar 100,000 kr att publicera 5000 ex. 50,000 kr är då rena kostnader för förlagets personal. OBS. Ett exempel. Medan resten är materialkostnad. Sedan kan man summera nästan hur mycket som helst på reklam. Reklam är en omöjlig kalkyl. Förlagen har makt att välja vad som ska publiceras. Välja vad som är bra för dem. De vill ha kontrolen över bokhandlare och det senaste rävspelet med Amazon är bara ytterligare ett tecken på hur de slåss för att inte tappa sin maktposition. Hur kan någon påstå att det är skäligt att ta 15 dollar för en e-bok title. Det finns inga 5000 trykta fysiska ex. Inga lagerkostnader, inga kostnader förutom bas utgifterna som redigering innebär. Endast en enkel fil. Så kostnaden för förlaget var de första 50,000 kr. Men sedan kan de sälja hur många e-böcker som helst utan extrakostnader. Om en bok i bokhandeln kostar 180kr då tycker jag personligen det inte är själigt att ta mer än hälften som e-bok format. Reklam måste de ändå lägga ut för vid bokförsäljningen. Jag tvivlar på att förlagen lägger ner större summor på att promota sina e-böcker. Dessutom så måste konsumenten köpa hårdvaran. Men vi köper den en gång i form av en Kindle eller Ipad. Förr blev vi tvingade till att köpa hårdvaran var gång. Boken!
M J
Datum: 2010-02-03 | Tid: 10:13
Prissättning på eböcker
Daniel: Jag känner ingen som helst oro på den fronten. De förlag som tar ut för höga priser kommer inte få någonting sålt, jämfört med de förlag som håller en mer anpassad prisnivå. Vilket kommer leda till att även högprisförlagen snabbt kommer sänka sina priser. Enkel ekonomi. Dessutom tror jag att vi de närmaste två åren kommer få se ett livligt experimenterande på prisfronten, både uppåt och nedåt, för att hitta rätt nivåer för olika typer av böcker. Priselasticiteten kommer vara helt avgörande. Det hade varit mycket värre om hela bokbranschen hade varit eniga om att priserna måste hållas på en hög nivå, som de gör i t ex Norge, där eböcker är tänkta att kosta 250-300 kr. I Sverige finns det tillräckligt många förlag som vågar sig på en lägre prisprofil för att den situationen inte ska inträffa.
Mattias Boström, Piratförlaget
Datum: 2010-02-03 | Tid: 09:47
En omöjlighet
Jag tror att bokbranschen står inför en omöjlig uppgift om den ska försöka förklara hur det kommer sig att en pocketbok säljs för 40 kronor hos nätbokhandlarna, när samma titel kostar över 100 kronor i samma butik som e-boksfil. Även om branschen tycker sig ha goda skäl för den prissättningen, så kommer inte konsumenterna att se logiken. Sett från utsidan är det en helt obegriplig prismodell.
Daniel Åberg
Datum: 2010-02-03 | Tid: 09:28
Förädling...
... är ordet. Man bör inte glömma att vi redan i dag lever med "konkurrensen" fraan t.ex. Vulkan.se eller all annan (laglig) gratisliteratur som finns att ladda ner lite varstans. Varför toppar aldrig de naagra listor? Därför att folk inte vill läsa skräpet om man saa kastade det efter dem. Förädlingsarbetet kommer att vara vaart starkaste kort även i framtiden. Just därför bör man värna om kvaliteten i det redaktionella arbetet. Den tycker jag att man tummar paa i dag, i kostnadsnedskärningarnas tecken. Den besparingen kan komma att straffa sig.
Ola Wallin
Datum: 2010-02-03 | Tid: 08:53
Insyn och pedagogik
Ola: Jag håller helt med dig om att det är dags för bokförlagen att träda fram och berätta mer om vår roll att förädla och förmedla. Fram tills nu har det viktigaste för ett förlag varit att skjuta fram författaren - det är han/hon som varit varumärket och det ska helst inte märkas att det finns ett förlag i bakgrunden. Om vi fortsätter på den vägen så kommer bokförlagen att få den stämpel som andra branscher redan har fått, där man inte velat berätta om vad man egentligen sysslar med, utan det sett ut som att man bara varit en mellanhand som håvar in pengar. 2010 måste bli året då vi medvetandegör att ett bokförlag inte tillnärmelsevis är samma sak som schablonbilden av detsamma. Tillkomsten av en bok är ett arbete i många led och med många människor involverade - det är något som alltmer måste betonas när värdet på en bok blir ifrågasatt. Jag är själv förespråkare för ganska låga priser på eböcker - inte för att de har ett lägre värde, men för att jag tror att köpbeteendet kommer bli annorlunda.
Mattias Boström, Piratförlaget
Datum: 2010-02-02 | Tid: 14:02
Tyvärr...
... avslöjar JRS en allmän okunskap om vad förlagens arbete gaar ut paa. Häromsistens föreslog vaar revisor att ljudboksförlagen borde pressa cd-skivorna i Asien, daa kunde de sälja ljudböckerna för en braakdel av dagens pris. Och hon arbetar ändaa med ekonomi... Jag tror att vi staar inför den pedagogiska uppgiften att förklara för folk vad det egentligen är vi sysslar med.
Ola Wallin
Datum: 2010-02-02 | Tid: 11:22
JRK
Så vad du menar är att man bara ska betala för själva filen, inte författarens arbete?
Författare
Datum: 2010-02-02 | Tid: 10:53
Upphovsmännen då?
JRS: Du tycks glömma att det ligger ett konstnärligt arbete bakom den "lilla filen", och det arbetet måste ersättas. Du pratar om förlagen, men tänk på författarna! Ska de arbeta gratis? Varför har du "rätt" att ladda ner resultatet av ett långt, mödosamt konstnärligt arbete för mindre än 100 kr? Det är ett märkligt sätt att se på konstnärer och konstnärliga verk.
Lilldraken
Datum: 2010-02-01 | Tid: 13:44
Musikbranschen 2.0
...och här ser vi till sist beviset för att bokbranschen kommer gå i exakt samma fälla som musikbranschen. Precis som Bonniers här hemma("vi ska ha bra marginaler på e-böcker") riktar man in sig på hög vinst, utan hänsyn till om det är rimligt att kräva runt 100 SEK för en liten fil, som man som kund köper och hämtar hem och använder på egen hand. Där distribueringen är så oerhört enkel att ett pris på 100 SEK blir ett mindre rån... och piratkopieringen fortsätter. Inse att det är dags att sänka förlagsvinsterna- de kommer fortsatt behövas, men man kanske inte kommer kunna se ekonomin i det som vi gjort tidigare. Fast med den här strategin sänker förlagen sig.
JRS
Rubrik:

Din kommentar:

Namn:

E-post (visas inte):

REGLER

PÅ NYTT JOBB

  • Lisa Schmidt är sedan 16 januari redaktör på Kabusa Böcker. Hon kommer närmast från förlagen Bladstaden och Bladslottet där hon arbetat som förläggare och redaktör. Lisa är även verksam som poet.

  • Frida Stålhandske är nya koordinator för Bokdagar i Dalsland och kommer hålla i rodret för årets arrangemang. Frida är 26 år, kommer från Åmål och tar sin examen i kulturvetenskap vid  Karlstad Universitet.

  • Pelle Olofsson är sedan december 2011 Account Manager/Affärsutvecklare på Adlibris storkundsavdelning. Han kommer närmast från PR-branschen och var tidigare marknadschef på bokförlaget Efron & Dotter.

  • Erik Janelm är från och med januari 2012 förlagssekreterare på Vertigo förlag. Erik kommer direkt från förlagsutbildningen på Stockholms universitet och kommer sköta många av förlagets administrativa uppgifter. Han kommer närmast från ett arbete på universitetsbiblioteket i Örebro.

  • Magnus Bäckberg är förläggare och delägare i nystartade Pintxo Förlag AB. Magnus kommer närmast från Bonnierförlagen och en tjänst som marknadsansvarig.

  • Åsa Warnqvist vikarierar för Lillemor Torstensson som informatör på Svenska Barnboksinstitutet. Åsa arbetar deltid med start den 18 januari och hela 2012. Åsa är forskare i barn- och ungdomslitteratur vid Stockholms universitet, kritiker och f.d.redaktör för Ung Kultur i Svenska Dagbladet. Lillemor är tjänstledig för studier.

Alla recensioner

I samarbete med:Bokrondellen

    PRENUMERERA PÅ TIDNINGEN

    Svensk bokhandel

    21 nummer per år. Nyheter, analyser, reportage om den svenska bokbranschen.

    BESTÄLL KATALOGEN

    Vårens, Sommarens och Höstens Böcker - de mest kompletta katalogerna över utgivningen i Sverige.

    NYHETSBREV

    Nyhetsbrev

    Läs senaste nytt först av alla. Prenumerera på Svensk Bokhandels nyhetsbrev

    RSS-FLÖDEN

    Håll dig uppdaterad

    Håll dig uppdaterad, och få automatiskt nyheter direkt till din webbläsare.