Tillbaka

Antikvariaten krigar på nätet

2009-05-26
av Lars Schmidt
Det har aldrig sålts fler antikvariska böcker än nu. Antikvariaten borde jubla - men konkurrensen hårdnar och den största tillväxten sker hos privatpersoner som säljer begagnade böcker.

Bokbörsens grundare Sven Bonde och Mats Levin kunde i januari meddela att böcker till ett värde av nära elva miljoner kronor bytte ägare via Bokbörsens hemsida förra året. Trots ekonomisk kris och dykande detaljhandelssiffror slog företaget nytt rekord.
– Vi har vuxit varje år sedan vi startade, säger Sven Bonde från hemmakontoret i Tvååker, ett par mil söder om Varberg.
Värste konkurrenten Antikvariat.net, som var först på nätet, växer enligt Svenska Antikvariatsföreningens ordförande Sigbjörn Ryö med tio procent per år.
– Försäljningen ökar i takt med att antalet inlagda böcker växer, säger han.
Totalt omsätter nätförsäljningen av begagnade böcker omkring 40 miljoner kronor per år. Allt borde alltså vara frid och fröjd. Men så är det inte. Tvärtom pågår ett krig om kunderna som har lett till anmälningar till Konkurrensverket.
Hårddraget står på ena sidan krängare av begagnade böcker, på den andra de klassiska antikvariaten som helst inte vill ta orden begagnad bok i sin mun, utan föredrar att kalla sina produkter »antikvariska böcker«.

Antikvariat.net startades till Bokmässan 1998. Sigbjörn Ryö hade samma vår lagt ut sin katalog på nätet och upptäckt att han helt utan marknadsföring började sälja böcker från hemsidan.
På ett möte i Köpenhamn träffade han en dansk antikvariatshandlare som hade gjort samma upptäckt; gemensamt födde de idén om en samnordisk webbplats för antikvariska böcker, ägd av de olika ländernas antikvariatsföreningar.
Bara ett år senare behövde Mats Levin på Antikvariat Hum hjälp att göra en hemsida. Han frågade Sven Bonde, som tyckte det var bättre att starta en allmän köp- och säljsida för böcker. Hösten 1999 lanserades Bokbörsen.
De ringde runt till vartenda antikvariat i Sverige och raggade kunder. Många nappade, även medlemmar i Antikvariats­föreningen som nu hade två handels­platser att sälja böcker på.
Nätförsäljningen blev snabbt ett viktigt komplement till antikvariatens vanliga butiksförsäljning. Många antikvariat var redan för tio år sedan hårt trängda av höga lokalhyror. En bit in på 2000-talet började intäkterna minska i takt med att priserna på ny litteratur kraftigt sjönk med bokmomssänkningen.
Samtidigt erbjöd nätet fantastiska möjligheter att nå en bred publik; samlare i hela världen kunde plötsligt hitta vad de sökte utan att åka runt eller beställa kataloger från antikvariaten.
På nätet hade butiken öppet dygnet runt och de stora antikvariaten såg hur omsättningshastigheten i lagret ökade. Dessutom steg priserna på eftertraktade böcker när det gick att nå fler spekulanter och samlare. Den fysiska butiken blev inte längre lika nödvändig. Allt fler stängde eller flyttade ut på landet till låga hyror och effektivare lagerhållning.

Men Bokbörsen höll på att bli ett problem för Antikvariat.net. Dels var den en snabbt växande konkurrent som stal kunder, dels var den brokiga samlingen säljare skadlig för branschen.
På Bokbörsen kunde okunniga privatpersoner sälja dyrgripar för en spottstyver – och för kunder som jämförde framstod Antikvariat.nets priser som alltför höga.
– Vi betalar skatt, moms, hyra och löner. Och så ska vi konkurrera med privatpersoner som inte betalar något, säger Sigbjörn Ryö.
Dessutom riskerade hela branschen att få dåligt rykte eftersom privata säljare inte kunde eller ville berätta om böckernas skick enligt antikvariatens normer.
– Vi tycker inte att det är rätt att man beblandar sig med privatpersoner som inte kan beskriva en bok på ett korrekt sätt. Kunden riskerar att få en bok som ser ut som en gammal avlagd disktrasa – och det är inte så kul, säger Sigbjörn Ryö.
2007 fattade Antikvariatsföreningen beslutet att förbjuda sina medlemmar att sälja böcker via Bokbörsen. Omröstningen föregicks av heta diskussioner.
– Föreningen satte sitt eget intresse framför medlemmarnas – vi lever ju på att sälja böcker och vill nå så många kunder som möjligt, säger en medlem som vill vara anonym.
Ett tiotal antikvariat lämnade Bokbörsen efter beslutet och fortsatte på Antikvariat.net, ett fåtal stannade kvar på Bokbörsen och lämnade föreningen.
I slutet av november samma år anmälde Sven Bonde och Mats Levin Antikvariatsföreningen till Konkurrensverket för konkurrensbegränsning. Konkurrens­verket ville inte utreda ärendet vidare, utan hänvisade till Marknadsdomstolen om Bokbörsen ville få sin sak prövad.
Men den kostnaden ville inte Sven Bonde och Mats Levin ta.
– Nu skiter vi i Svenska Antikvariatsföreningens beslut. Vi växer och de är hälften så stora som vi i antalet annonser, säger Sven Bonde.

Säljer böcker för 47 miljoner
Antikvariat.net
Grundat: hösten 1998
Anslutna antikvariat: 99, varav 48 svenska
Antal inlagda böcker: 1 512 000, varav 644 637 svenska
Antal sålda böcker per år: 160 000
Snittpris per bok: 225 kronor
Försäljning per år: cirka 36 miljoner kronor
Kostnad för säljaren: 580 kronor per månad

Bokbörsen
Grundat: hösten 1999
Anslutna säljare: 3 076 varav cirka 650 företag och antikvariat
Antal inlagda böcker: 1 160 530
Antal sålda böcker per år: 119 062 (2008)
Snittpris per bok: 100 kronor
Försäljning per år: 11 miljoner kronor (2008)
Kostnad för säljaren: cirka 10 kronor per bok

Hemsöborna för en tia
Så här mycket kostade August Strindbergs Hemsöborna sista veckan i mars.

Webbplats Antal Lägsta pris Högsta Pris
Bokbörsen 287 10 2 000
Antikvariat.net 88 35 10 000
Tradera 53 6 100
Gojaba 44 10 250
Boknätet 32 15 280
Blocket 8 - -

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.