Tillbaka

Bokhandeln bäst på att möta kunden

2018-04-12
av Kalle Laxgård

Det slås fast i en ny undersökning gjord av analysföretaget Daymaker.

Tre fjärdedelar av kunderna är nöjda med servicen efter besöket i bokhandeln.

Daymakers färska rapport visar att bokhandeln får högsta betyget av de 15 branschen som ingår i den årliga utvärderingen av kundmöten. 74,8 procent av besökarna är nöjda.

Enligt Daymakers vd Robert Eriksson är en förklaring att bokhandeln är en digitalt mogen bransch.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger han i ett pressmeddelande.

Listan över de enskilda kedjors resultat toppas av Bodyshop, där 90 procent av kunderna är nöjda. På sjunde plats, bäst i bokhandeln, finns Pocketshop, med 85,2 procent.

Det är nionde året i rad Daymaker genomför undersökningarna. De baseras på så kallade mystery shoppers och underlaget vilar på 515 observationer fördelade på 130 kedjor i 15 branscher. Fem observation har gjorts per kedja under perioden 24 januari till 24 mars 2018.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.