Tillbaka

Bookbeat ökar takten

2018-07-02
av Emma Olsson
Niclas Sandin, vd, avvaktar med vidare utlandslanseringar.
Foto: Andreas Carlfors

Bookbeats omsättning överstiger 100 miljoner kronor för de senaste tolv månaderna. Det senaste kvartalet har intäkterna ökat med 110 procent, jämfört med förra året.

Streamingtjänsten Bookbeat ökar omsättningen.  Störst tillväxtökning sker i grannlandet Finland, medan den svenska marknaden fortfarande står för en majoritet av försäljningen, jämfört med andra kvartalet 2017, detta enligt uppgifter från företaget.

Exakt hur stor den majoriteten är vill vd Niclas Sandin inte avslöja.

I juni sänkte Bookbeat priset till 149 kronor, och lanserade familjekonton – både på den svenska och den finska marknaden.

Hittills har det inneburit en fördubbling av lyssnandet.

– Men detta påverkar ju bara den sista månaden så den totala effekten på det här kvartalet är begränsad, säger Niclas Sandin.

Trots framgångarna i Finland och trots att konkurrenten Storytel etablerar sig på flera nya marknader, är det inte aktuellt med expansion för Bookbeats räkning just nu.

– Vi vet efter våra första lanseringar att det krävs lokalt premiuminnehåll från de största förlagen som användarna är villiga att betala för. Vi vet också att det inte är särskilt bråttom när de flesta marknaderna fortfarande är omogna. Därför avvaktar vi just nu att de större förlagen kommer igång med sin ljudboksproduktion runt om i Europa, säger Niclas Sandin.

Bookbeats viktigaste marknader är fortfarande Sverige, Finland och Tyskland.
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.