Tillbaka

Bookery ska testa olika format

2017-05-24
av Tove Leffler
Åsa Selling
Foto: Caroline Andesson

Bonnier Bookerys första titlar kommer i januari 2018. Förlaget kommer att ge ut allt från kortromaner, till serier, true crime och kanske till och med radioteater.

I mars släppte Bonniers nyheten att de startar det nya, digitala förlaget Bonnier Bookery. Nu börjar tankarna kring utgivningen att ta form.

Första titeln släpps i början av nästa år och Bookery ska ge ut 20-25 titlar under året. Ännu är inga författare klara, men enligt förlagschefen Åsa Selling kommer man skriva avtal med flera inom kort.

Förlaget ska bland annat ge ut kortromaner på omkring 100 sidor, eller 2-4 timmars lyssning.

­– Vi har sett att noveller på tio sidor är lite för lite för att väcka ett habegär, man vill gärna fylla lite mer tid, kanske ett par timmar, säger Åsa Selling.

De kommer både att ta emot idéer och manus av författare och göra regelrätta beställningar av texter.

– Men att gå ut och prata om ett format med en författare är en ganska lös beställning, även om det är en beställning. Det kommer vi definitivt att göra och då handlar det om att söka upp namn som vi tycker är intressanta, säger Åsa Selling.

Förlaget kommer även att ge ut följetonger och facktexter.

– Jag tänker att true crime är spännande och något som det går att göra mycket av, säger Åsa Selling, som också nämner mer allmänbildande texter för folk som vill lära sig något, samt dagsaktuella texter eller ljudböcker.

Mycket av det som Åsa Selling nämner liknar de saker som Storytel sysslar med i Storytel Original och Stoytel Dox. Men hon menar också att det Bookery vill göra närmar sig podd-världen eller saker som Sveriges Radio gör.

– Vi ser ju nu en framväxt av olika typer av medier som går ihop och jag tror inte att lyssnaren bryr sig om det är en podd eller en ljudbok eller Sveriges Radio.

Men att vara producent för ett radioprogram på Sveriges Radio och redaktör för en fackbok är trots allt två olika saker. Och Bonnier Bookery ska inte "bli experter" på varken radioteater eller nyhetsjournalistik, säger Åsa Selling. I stället ska de "gräva där de står".

– Vi tänker brett, men samtidigt får man hålla i sig litegrann. Vi ska göra det vi är bra på: böcker, förläggeri och berättandet.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.