Tillbaka

Varningsmeddelande

You must authorize Drupal to use your Google Analytics account before you can view reports.

"Context is king"

2010-09-23
av Sara Djurberg, Lars Schmidt, Johanna Westlund
Samarbeta och våga vara annorlunda. Det var det bärande budskapet från talarna från de största bokmarknaderna USA, Tyskland och Storbritannien under SvB:s konferens Framtidens bokhandel. Talarna var också överens om att bokhandeln måste satsa på e-böcker och sociala medier.  

cker, ordförande för den amerikanska oberoende bokhandlarföreningen, ABA redogjorde för föreningens sexpunktsprogram för framtiden. Det handlade bland annat om att stå beredd för en stor lansering av e-böcker. Föreningen samarbetar till exempel med Google Edition för att sälja digitaliserade böcker.
– Vi behöver en mångfald av format att sälja, sa Michael Tucker.

Margie Scott Tucker, ansvarig för internet och sociala medier på San Fransisco-bokhandeln Books Inc, talade om vikten av att arbeta på rätt sätt med nätet. Booksinc.net har mellan 12 000 och 15 000 unika besök per vecka – och den mest eftersökta informationen är boksök, evenemangskalendern och öppettider. Allt på hemsidan, och i nyhetsbrev och sociala medier går ut på att dra människor till Books Inc:s boklådor, poängterade Margie Tucker:

– Folk vill veta vad som händer i bokhandeln! Därför fokuserar vi på vad vi kallar ”upplevelser som man inte kan ladda ner”. Books Inc hade 12 evenemang om året i bokhandeln när jag började 1996 – nu har vi tusen!

Margie Scott Tucker gav fler exempel på att locka människor till bokhandeln: författarträffar, kundservice och kunskap, shoppingkvällar, bokklubbar, lässtunder för barn.

Books Inc, och ABA, driver också ”köp-lokalt”-kampanjer där man uppmuntrar och utbildar människor i stödja lokala affärer.

Susanne Meinel, informationschef på tyska bokbranschföreningen Börsenverein poängterade att fria boklådor bör skilja sig från de stora kedjorna och fokusera på service och den fysiska bokhandels styrkor. Börsenverein, som samlar bokhandlare, förlag och grossister, driver en kampanj för lokala, oberoende boklådor. Under slogan ”echt & gut” uppmuntras kunderna att handla lokalt. Boklådorna som deltar i kampanjen får marknadsföringsmaterial, affischer, klistermärken, och en manual för hur man organiserar evenemang. Kampanjen stöds av många tyska förlag. Börsenverein valde att kalla kampanjen ”lokal” istället för ”indie” för att inte stöta sig med de stora kedjebokhandlarna som också är medlemmar i föreningen, berättade Susanne Meinel.

– Numera pratar man inte om att ”content is king” utan ”context is king”. Det handlar om interaktion och dialog med kunderna och att svara upp till deras behov, sa Susanne Meinel.

Martyn Daniels, som skrev den brittiska bokhandlareföreningens rapport Brave New World 2007, gav tio viktiga råd till bokhandlare, däribland:

+ Satsa på webben

+ Utnyttja möjligheterna med digitalt innehåll

+ Slå er ihop med förlag och skapa tillsammans exklusivt innehåll för oberoende boklådor

+ Undersök nya affärsmodeller för digitala och fysiska böcker

– Ge kunderna den titel de vill ha, i det format den vill ha den, var de än är i världen, sa Martyn Daniels.

Han påpekade också att både bokhandel, förlag och agenter i framtiden kommer att få kämpa hårt för att få vara med i bokens näringskedja:

– Det finns bara två personer som har någon betydelse i kedjan – författare och läsare. Författarna tillför värde, läsarna tillför pengar när de handlar boken. Alla andra tillför bara kostnader, och kommer att få slåss för att tillföra något av värde för att få stanna kvar i kedjan. Där du tillför något mervärde mellan författare och läsare – det är det som kommer att få betydelse. Om inte förlagen vill skapa de verktygen, så måste ni bokhandlare skapa dem, och se till komma nära författarna. För det är författarna som gör arbetet, sa Martyn Daniels och rev ner applåder.

Lunchtalare var Johan Stenebo, som jobbat för Ikea i 20 år, bland annat som internationell varuhuschef.

Han poängterade i sitt tal bland annat vikten av att förlag och bokhandlare börjar samarbeta mer med varandra, bland annat i att tänka mer kreativt kring olika bokformat.

Just kreativiteten är det dåligt med i dag, menade han, när många bokhandlar är alltför fast i rädslan för e-böcker, stora aktörers maktutspel och ”nya” återförsäljare som nätbokhandeln och varuhus. Då fastnar man lätt i ett gammalt tänkande:

– Det blir en kommersiell stiltje, att man inte riktigt tänker på vad man gör och varför, sa Johan Stenebo och fortsatte:

– Det blir förlegade kommersiella lösningar som ligger efter de flesta andra detaljhandelsbranscher.

Och domen var stundtals hård när han bedömde typiska inslag i svenska boklådor: larmbågar och vykortsställ som kundens första intryck av affären, ekande ytor och tydliga skyltar som inte uppmuntrar till att strosa runt i butiken, och alltför strama sortiment där kunden inte själv kan botanisera.

– Den största synden när man vill sälja är att lägga ut det i snygga travar. Då tänker man, som mamma sa ”rör inte det där!”, sa Johan Stenebo, som också avslöjade en viktig inrgediens i att göra en bokhandel inbjudande:

– Hemligheten bakom att ”sexa till” ett sortiment och en affär heter: spotlights. Lysrör känns som ett sjukhus! sa Johan Stenebo.

Och det håller Michael Tucker, ABA, med om. På måndagen gjorde han en rundvandring bland ett tiotal svenska boklådor, och på frågan om vad han imponerades av svarar han:

– Belysningen! Där fanns idéer jag kommer att ta med mig tillbaka till USA.

Fotnot: SvB kommer längre fram att publicera mer detaljerade artiklar om de olika talarnas synpunkter

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.