Dags att ta betalt?

»Det här är inte litteratur, det är shopping!«, utbrast min gamla lärare efter att ha läst en roman av deckarförfattaren George Pelecanos. Vad han reagerade på var alla kläd- och skomärken, som hos Pelecanos signalerar grupp- och klasstillhörighet – ett par sneakers säger mer än tusen ord – som läraren endast såg som störande.

Publicerad

P1 handlade härom­veckan om produktplacering i litteraturen. Än så länge är det ovanligt att författare får betalt för att produktplacera, men det händer att vissa gör det ändå. »Hon fastnade inte oväntat för det bästa tänkbara alternativet. Den nylanserade Apple Powerbook G4 1.0 gz i aluminiumchassi med en Power PC processor…«, skriver Stieg Larsson i sin Millenium-trilogi. Närmare än så kommer man knappast produktplacering. Att inte ta betalt vore närmast korkat. Eller så kan man läsa det som en sedeskildring av ett pryl- och konsumtionsfixerat samhälle, alternativt som en insatt och välresearchad deckare.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS