Tillbaka

”Dar Al-Muna fortsätter köra sitt race”

2018-06-12
av Kalle Laxgård
Mona Henning.
Foto: Ylva Sundgren

I augusti ger Fenix, Bonniers nystartade förlag för arabiska böcker, ut sina första titlar.

Marknaden domineras i dag av lilla förlaget Dar Al-Muna.

– Det är bra, jag är inte chockad, säger förläggaren Mona Henning.

I förra veckan aviserade Bonnierförlagen att man startar ett nytt förlag för att ge ut barn- och ungdomsböcker på arabiska. Både för svenska och internationella marknader.

Men marknaden är inte ny.

Mona Henning har drivit förlaget Dar Al-Muna i 34 år.

– Bonniers informerade mig för två månader sedan om att de ska starta det förlaget. Det var schysst av dem. Jag har samarbetat med dem länge och gjort flera av deras böcker på arabiska, säger Mona Henning.

Hon oroas inte av den nya konkurrensen.

– Det är fritt fram att starta något. Arabvärlden är mycket stor och Dar Al-Muna har sitt sätt att sälja böcker. Glöm inte: Det är Mona Henning och Dar Al-Muna som har gjort svensk litteratur på arabiska sedan 1984. Det är Dar Al-Munas förtjänst att marknaden finns.

Inledningsvis gav Dar Al-Muna ut barnböcker översatta till arabiska men ger i dag även ut litteratur för vuxna, exempelvis Leif GW Persson, Jonas Jonasson och PO Enquist. Trots den nya konkurrenssituationen kommer förlaget att fortsätta ge ut översatta Bonniertitlar, menar Mona Henning.

I fjol omsatte Dar Al-Muna 4,7 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2,2 miljoner.

Har Bonniers försökt köpa förlaget?

– Jag har inget svar på det. Dar Al-Muna fortsätter att köra sitt race som vi alltid har gjort.

Du är 74 år. Hur länge vill du fortsätta?

– Det vet jag inte, så länge det är roligt. Ålder betyder ingenting för mig. Du vet, det finns många företagsledare som fortsätter i min ålder. Ska Mona Henning som är 74 år och kvinna lägga av? Nej! Det här jobbet är mycket roligare nu än någonsin förr!

 

Läs mer: Så säljer Mona Henning svenska böcker i arabvärlden

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.