Tillbaka

DEBATT: ”169 kronor är inte ett för lågt pris”

2018-06-12
av Johan Kleberg
Foto: Sara Mac Key

Adlibris vd Johan Kleberg svarar på kritiken om att nätbokhandeln säljer Leif G.W. Perssons kommande bok alldeles för billigt och vad det i förlängningen kan komma att betyda för bokens framtid. En åsikt som framfördes på SvB.se av Bokhandlareföreningens ordförande Mats Ahlström i förra veckan.

Min hustru och jag tittade, som vanligt, för mycket i våra mobiler i helgen och möttes av erbjudandet att lyssna på Leif G.W. Perssons senaste bok i 30 dagar för noll kronor. Och inte bara den, utan tusentals böcker till. Då vi båda tycker att värdet av författarskap är högt funderade vi på nyttan för branschen av detta erbjudande. Vi kom fram till att tiden då detta ökade bokkonsumtionen sedan länge är över.

 Sen tog vi en svettig småbarnspromenad ner till Adlibris butik på Kungsgatan i Stockholm. Där tjuvlyssnade vi på några kunder som högljutt bestämde sig för att vänta med att köpa en ny inbunden bok för 169 kronor då den ju snart kommer i pocket.

 Så nej Mats, 169 kronor är inte ett för lågt pris. Det är ett för högt pris för de allra flesta boklyssnare och bokläsare.

 Så hur ska du, jag och övriga bokhandlare göra för att värna om boken och läsandet och för att maximera författarens intäkt från sitt verk?

Jo, det ska vi göra genom att utbilda förlag, agenter och författare att en bok lever mycket längre än de fåtal månader den finns i den allt mindre viktiga fysiska bokhandeln. Att ofoget att först straffa hängivna läsare med ett otympligt inbundet format och ett för högt pris, för att sedan dumpa pocketpriset för en bok som för de allra flesta fortfarande är ny måste upphöra. Att en intäktsdelning av en ljudbok som kostar noll kronor inte blir mer än noll kronor. Eller att sälja en produkt till en återförsäljare för 125 kronor och samma produkt vid samma tidpunkt i ett annat format för några tior alltid leder till prispress.

 Eller för att vara ännu konkretare: 

– Sänk f-priset för en ny fysisk bok för att driva volym när boken är som mest aktuell och höj priset jämfört med dagens pocketpris.

– Höj priset för ljudboken till abonnemangstjänsterna avsevärt eller sälj den inte dit förrän efter sex månader

–  Och, inte minst, spara stora pengar genom att sluta producera tre olika fysiska format (inbunden, storpocket, pocket). Formatet styr inte betalningsviljan.

Och det fina med att bara ge ut boken i ett format är givetvis att skogen på Valudden hade kunnat få vara kvar då mycket färre osålda inbundna böcker hade behövt makuleras.

Läs Mats Ahlströms debattinlägg här!

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.