Tillbaka

Digitala kanaler ökar bokförsäljningen

2018-09-12
av Emma Olsson

Bokförsäljningen ökade i  med 6,2 procent under första halvåret 2018, i kronor räknat.
Ökningen drivs helt och hållet av de digitala formaten och försäljningskanalerna.

Det är Bookbeat, Nextory och Storytel som driver utvecklingen. Försäljningsökningen i kronor för de digitala abonnemangstjänsterna motsvarar 36,9 procent, jämfört med samma period 2017. Samtidigt ökade internetbokhandeln och bokklubbarna med 7,5 procent.
Ökningen syns även vad gäller antalet sålda exemplar. Jämfört med förra året såldes 15,1 procent fler böcker. Också här dominerar de digitala tjänsterna.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker fortsätter att öka. Räknat i kronor har omsättningen ökat med 11 procent. Ökningen är störst i åldersgruppen 6-9 år, där den motsvarar 16,3 procent.

För den fysiska handeln är resultatet inte lika glatt.

Boklådorna inskade försäljningen med 5,2 procent och dagligvaruhandeln med 5,8 procent.

– En allt större andel av bokförsäljningen sker digitalt. Nu är knappt fyra av tio böcker som konsumeras i Sverige sålda digitala abonnemang, säger rapportförfattaren Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan, i ett pressmeddelande.

– Tittar man på intäkten står det digitala för 16 procent, och jag tror att det på sikt minst kan bli en tredjedel. Ska det till ytterligare ökningar krävs nog ännu större paradigmskiften i konsumenters beteenden när den fysiska boken fortfarande är fantastisk produkt som passar många målgrupper, säger Niclas Sandin, vd för Bookbeat.

Rapporten baseras på statistik från Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen, och täcker två tredjedelar av marknaden.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.