Digitala kanaler ökar bokförsäljningen

Abonnemangstjänster och digital försäljning står bakom ökningen.

Bokförsäljningen ökade i  med 6,2 procent under första halvåret 2018, i kronor räknat. Ökningen drivs helt och hållet av de digitala formaten och försäljningskanalerna.

Publicerad

Det är Bookbeat, Nextory och Storytel som driver utvecklingen. Försäljningsökningen i kronor för de digitala abonnemangstjänsterna motsvarar 36,9 procent, jämfört med samma period 2017. Samtidigt ökade internetbokhandeln och bokklubbarna med 7,5 procent.
Ökningen syns även vad gäller antalet sålda exemplar. Jämfört med förra året såldes 15,1 procent fler böcker. Också här dominerar de digitala tjänsterna.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS