Tillbaka

Digitala tjänster fortsätter dra försäljningen

2018-02-20
av Kalle Laxgård
Adlibris vill få fart på försäljningen av digitala ljudböcker i styckformat.
Foto: Ola Kjelbye

Bokförsäljningen ökade förra året – och precis som 2016 är det de digitala prenumerationstjänsterna som står för den största tillväxten.

Samtidigt minskade försäljningen i både boklådor och dagligvaruhandel.

När statistiken för bokförsäljningen 2016 presenterades var det första gången de digitala abonnemangstjänsterna fanns med i underlaget. Siffrorna från Storytel, Bookbeat och Nextory gjorde också att totalförsäljningen vändes från ett minus till ett plus.

Nu upprepas historien.

När Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen i dag presenterar sin färska rapport Boken 2018 visar statistiken att bokförsäljningen ökade 4,2 procent 2017. Räknar man bort abonnemangstjänsterna var utvecklingen oförändrad.

– Likheten mot i fjol är intressant. Trenden fortsätter med att försäljningen på internet går uppåt, framför allt abonnemangstjänsterna, säger rapportförfattaren Erik Wikberg.

Tillsammans ökade de strömmande tjänsterna med 50 procent, till att omsätta drygt en halv miljard kronor. Av dem står ljudböcker för cirka 93 procent och e-böcker för 7.

– Tittar man på trender är det intressant att Bokus nu också ska lansera en digital abonnemangstjänst. Det finns en trend i att man ger ut verk i fler format och att fler aktörer verkar i fler kanaler, ta Adlibris fysiska butiker, säger Erik Wikberg.

Men likheterna med 2016 är fler.

2016 tappade fysisk bokhandel 4,9 procent, i fjol låg minskningen på 4,5. Tufft var det fortsatt också för dagligvaruhandeln, som rasade 11,2 procent, medan kategorin nätbokhandel och bokklubbar växte med 5 procent.

Sammanlagt uppgick bokförsäljningen för aktörerna som ingår i rapporten, till 4,16 miljarder kronor – en ökning med 170 miljoner mot 2016.

– De sista åren har vi sett att marknaden ökar, vilket är glädjande trots att det inte ökar i alla kanaler. Tittar man på fysisk bokhandel finns det fortsatta utmaningar. Men att den totala konsumtionen går upp tyder på att det underliggande behovet av böcker är stabilt och starkt, säger Erik Wikberg.

Ytterligare en ihållande trend är den växande barn-och ungdomsboksförsäljningen. I fjol ökade den i alla ålderskategorier utom en (12–15 år). Totalt var tillväxten 3,6 procent i fjol.

– Det är den genre som avviker. Det är intressant med tanke på de tidigare årens uppgångar, säger Erik Wikberg.

Läs rapporten i sin helhet här

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.