Tillbaka

Diskuterar framtidens ljud med Audible

2017-05-19
av Moa Kärnstrand
Foto: Ylva Sundgren

Under Meg i Göteborg möter Storytels Jonas Tellander och Håkan Rudels från Bonnierförlagen Audibles Eric Nuzum, ansvarig för tjänstens originalinnehåll, som kommer till Sverige för att samtala om lyssningens framtid.

Med Audible original content har den Amazon-ägda tjänsten tagit ett nytt steg. Genom ”kanaler” i Audible-appen kan prenumeranter lyssna på allt från dokumentärserier och New York Times-artiklar till korta uppläsningar av nyheter eller aktuella krönikor utvalda av tjänsten. Ett upplägg som påminner om radio.

– Det är där någonstans diskussionen blir intressant: Kommer vi att kunna ha någon slags tydlig uppdelning mellan radio, podcast och ljudbok framöver. Och är det egentligen relevant? säger Bonnierförlagens vd Håkan Rudels.

Han tror inte det.

– Det som blir relevant att prata om är vilket behov det är vi tillfredsställer genom ljud, säger han.

Men framförallt handlar det om att berätta en historia på ett sätt som griper mottagaren och för det passar ljudmediet bra.

Eric Nuzum, författare, TEDx-talare och chef för originalinnehåll på Audible, håller med:

Under samtalet på Meg i Göteborg i september är det frågor som dessa som de båda ska diskutera tillsammans med Storytels vd Jonas Tellander.

– Vår och Audibles framgång bygger primärt på skönlitterärt innehåll och storys på olika sätt, men i takt med att man når en större publik på en marknad så kikar man ju utanför det. Där har vi podcast-trenden som är väldigt stark runt om i världen och det är klart att alla tjänster kan lära sig av den, säger Jonas Tellander.

Storytel drar själva igång Storytel dox, en satsning på journalistiska texter, där de första titlarna kommer i juni.

Håkan Rudels, finns det några lärdomar ni kan dra av det Audible håller på med nu?

– Nej, helt ärligt så tycker jag att Sverige är lite knäppt på det sättet, att vi alltid tycker att det internationella är så mycket ballare. I ett ljudperspektiv har lyssnandet knappt kommit längre i något land än vad vi gjort i Sverige. A-cast är ett svenskt företag och Sveriges Radio var tidiga med att göra jättebra podcasts. Och i dag har förlagen stora ljudbokskataloger och vi har grymt bra konsumentjänster i Storytel och BookBeat.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.