E-boksboom lyfte julhandeln

Bokbranschen i USA och Storbritannien fortsatte neråt under 2011, enligt Nielsen BookScan. Under julen steg försäljningen, men julhandeln blev ändå sämre än 2010.

Publicerad

före julafton såldes i Storbritannien tryckta böcker för 797 miljoner kronor, skriver Bookseller. En ökning med 73,5 miljoner kronor jämfört med veckan innan.

Totalt sjönk dock försäljningen av tryckta böcker i Storbritannien med 6,3 procent under hela året. Försäljningen i mellandagarna var 16 procent lägre än samma vecka 2010.

Ökade i mellandagarna gjorde däremot den digitala bokförsäljningen. Över en miljon britter fick en läsplatta i julklapp, som de från och med juldagen började fylla med e-böcker. Enligt Bookseller kan e-böcker i mellandagarna 2011, för första gången, ha sålt bättre än tryckta böcker.

Än finns inga samlade siffror, men förlagens egna är höga. HarperCollins och Hachette säger sig ha sålt över 100 000 e-böcker bara på juldagen, och populariteten var fortsatt stor också de följande dagarna; fram till nyår ska Random House ha sålt 300 000 e-böcker.

Även i USA sålde digitala böcker bra under julen. Där sålde e-boken redan 2010 bättre än den fysiska boken, men i julas ökade e-boksförsäljningen ytterligare.

Barnes & Noble, USA:s största bokhandelskedja, fördubblade i mellandagarna sin digitala försäljning jämfört med samma period föregående år, skriver Publishers Weekly.

Försäljningen av fysiska böcker sjönk i USA med totalt nio procent under 2011. Under julen var försäljningen bra i förhållande till resten av året, men jämfört med 2010 sjönk julförsäljningen 2011 med fyra procent.

Mellandagarnas e-boksboom satte tydliga spår på USA Todays topplista, som har kombinerad försäljningsstatistik för digitala och fysiska böcker sedan 2009. Den 5:e januari, då listan för årets sista vecka publicerades, var 42 av de 50 högst placerade titlarna e-böcker. Det är första gången som e-böcker dominerar på bästsäljarlistans topp 50.

Powered by Labrador CMS