Tillbaka

Fackböcker driver fysisk försäljning

2018-10-09
av Emma Olsson
Försäljningen av tryckta böcker ökar – i Sverige och i USA.
Foto: Wikimedia Commons

Försäljningen av tryckta böcker ökar. Det visar siffror från både Sverige och USA. Framförallt är det facklitteraturen som är motorn.

I Sverige har det första halvåret 2018 inneburit en försäljningsökning på 2,4 procent för inbundna böcker, och 4,5 procents försäljningsökning för pocket. Det visar branschsiffror från Förläggare- och Bokhandlareföreningen. Lokomotivet är faktaböcker och barn- och ungdomslitteratur.
Samma tendens syns i USA, rapporterar Publishers Weekly.
De amerikanska siffrorna för januari till september visar att försäljningen av facklitteratur har ökat med 5,7 procent, jämfört med samma period förra året. Detta delvis på grund av Fire and Fury, Michael Wolffs bok om Donald Trump, som enligt Publishers Weekly också är årets första bok att sälja över en miljon ex.
Bob Woodwards Fear har sålt mer än 760 000 exemplar sedan den kom ut i september. Ännu fler sålde Joanna Gaines Magnolia Table, med 980 000 exemplar – även den en faktabok.
Totalt utgör 10 av de 20 största amerikanska bästsäljarna hittills i år av faktalitteratur.
Samma sak i barn- och ungdomshyllorna: här rapporterar NPD Bookscan en försäljningsökning med 6,7 procent, jämfört med samma period 2017.
Sämre går det för skönlitteraturen, som backar med 4,3 procent i antal sålda exemplar.
Försäljningsökningen för skönlitterära barn- och ungdomsböcker var blygsam, med 1,6 procent. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.