Tillbaka

Ger ut ljudboksserier

2017-04-25
av Kalle Laxgård
Erik Johansson, förlagschef på Bokfabriken.
Foto: Olle Enqvist

Bokfabriken hakar på trenden och lanserar en ny utgivningslinje med serier skrivna direkt för ljudboksformatet – Bokfabriken Original. 

Titlarna i Bokfabriken Original-serien är specialskrivna som följetonger i ljudboksformat. Varje berättelse består av tio delar och binds samman av tydliga cliffhangers.

– Vi tror på formatet. Och ur ett affärsperspektiv hoppas vi nå ut till fler lyssnare, säger Erik Johansson, förlagschef på Bokfabriken.

I och med lanseringen blir Bokfabriken en del av trenden att ge ut böcker med tv-serieliknande dramaturgi för streamingtjänster. I fjol lanserade exempelvis Storytel sin egen utgivningsserie, Storytel Original, och i mars i år utannonserade Bonnierförlagen sin kommande digitalsatsning Bonnier Bookery.

Erik Johansson påpekar dock att Bokfariken gav ut sin första originalserie redan 2014, Michelle Millers The Underwriting.

– Men det var lite för tidigt. Formatet är mer etablerat bland lyssnarna nu, säger han.

Den första titeln i Bokfabriken Original släpps i maj i alla abonnemangstjänster. Innan sommaren ska fyra serier ges ut och ytterligare fyra kommer i höst.

– Vi hoppas kunna hålla minst det tempot även framöver, men exakt hur många titlar det blir får vi se. Vi vill gå i takt med publiken också, säger Erik Johansson.

Bokfabriken växte fram ur ljudboksförlaget HörOpp och har satsat stort på ljudböcker de senaste åren.

Bland de klara författarna inom Bokfabriken Original finns exempelvis Mats Ahlstedt och duon Christina Olséni och Micke Hansen. Enligt Erik Johansson får författarna betalt på samma sätt som vid ”traditionell bokutgivning”.

– Vi använder oss av normala bokavtal. Det är lite oprövad mark det här, men vi tror att det kommer vara det bästa. Vi har inga specialare, det är förskott och royalty, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.