Tillbaka

Här får ett förlags utgivning förtur

2018-05-21
av Emma Olsson
Cappellen Damm dominerar Spotify i Norge
Foto: Wikimedia Commons

Norska Cappelen Damm prioriterar sin egen utgivning i de egna kanalerna. Det sker dels i Coop-butikerna, dels i Tanums bokklubbar men också på Storytel.

I medlemsutskicket från bokklubben Bestselgerklubben (som ägs av Tanum och alltså ytterst av Cappelen Damm) lyfts en Cappelen Damm-deckare som huvudnummer. När Klassekampen räknar vidare visar det sig att 27 av de 31 böcker som nämns i medlemsbladet ges ut på förlaget, eller något av dess imprint.

Nästan alla böcker i erbjudandet är från Cappelen Damm, trots att Norska förläggarföreningens statistik visar att Cappelen Damms marknadsandel ligger på 40 procent när det gäller skönlitteratur för vuxna.
”Tanums bokklubbar väljer självständigt, på redaktionellt underlag de böcker som passar bokklubbens specialiserade profil” skriver Tom Harald Jenssen, vd för Cappelen Damm till Klassekampen.

Hans konkurrent på Aschehoug är inte lika säker.

– Det är känt att Tanums bokklubb i huvudsak har titlar från Cappelen Damm och tillhörande förlag. Det har vi sett över flera år, även om de ibland har titlar från oss, säger Kari J Spjeldnes, förlagschef på Aschehoug.

Hon konstaterar också att det främst är listtitlar som exponeras för bokklubbens medlemmar.
I de norska bokavtalen står det att leverantörer inte kan diskrimineras beroende av ägarskap.
­– Det är huvudprincipen för bokförsäljning i Norge, säger Kari J Spjeldnes.

Bokklubbarna står bakom en väldigt liten andel av försäljningen i Norge, cirka en procent enligt branschstatistik från förläggarföreningen.

Men favoriserandet pågår även i andra kanaler. Tanum Concept levererar böcker till Coop-butikerna. Tre av fyra böcker som får reklam på hemsidan var Cappelen Damm-produkter, precis som 8 av 10 på topplistan.

På Storytel är 69 av de böcker som presenteras som nyheter eller kommande nyheter från förlaget. Det motsvarar 77 procent.

Cappelen Damm menar att störst förlag har flest titlar. Men det håller inte Elizabeth Sellevold med om. Hon är förlagschef på Vigmostad & Bjørke.

– Det är ett problem om säljkanalerna inte representerar den generella marknadsfördelningen mellan förlagen i branschen. Bokläsarna får inte erbjudande om det bästa och bredaste sortimentet, menar hon.

Ordföranden för norska PEN tycker att kraven på nya medier bör vara hårdare.

– Det är en utveckling som inte gagnar publikens rätt till ett fritt val. Vi måste undvika att yttrandefriheten blir kommersiellt styrd av partsintressen, säger William Nygaard.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.