Tillbaka

HarperCollins startar boutique-förlag

2018-10-10
av Emma Olsson
Kate Elton
Foto: HarperCollins

FRANKFURT. Kvalitets-memoarer, debatt och berättande fakta – det blir inriktningen för brittiska HarperCollins nya boutique-imprint.

Boutique-hotell är boenden som är tillräckligt livsstilskodade för att kunna utgöra ett resmål helt av egen kraft. Nu gör sig HarperCollins redo för ett lyxigare imprint under samma etikett. Mudlark ska ägna sig åt ett väl kurerat utbud med cirka tolv titlar om året. Böckerna ska, enligt HarperCollins publicistiska chef Jack Fogg, ”lyfta fram nyskapande författare med distinkt röst, som behandlar ämnen som både är kommersiellt och litterärt attraktiva”.
– Mudlark-listan är ett sätt att kurera ett segment inom HarperCollins utgivning med specifik fokus på (…) intelligent kvalitetslitteratur inom non-fiction, säger Kate Elton, verkställande publicist på HarperCollins, enligt The Bookseller.

Mudlark betyder skatlärka och refererar, förutom till fågeln, till människor som under 1700- och 1800-talen samlade bortkastade saker vid Themsens flodbanker, föremål som de sedan kunde sälja.
På lanseringslistan finns en bok av hjärtkirurgen Stephen Westaby, The Knife’s Edge, Vice-krönikören Joel Golbys samlade texter Brilliant, Brilliant, Brilliant, Brilliant, Brilliant samt en memoarbok av skotske komikern Limmy; Surprisingly Down to Earth and very Funny.

Releasedatum för projektet är oklart i skrivande stund.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.