Tillbaka

It-bugg bakom Adlibris förseningar

2018-12-21
av Emma Olsson
Adlibris uppger att 98 procent av kunderna kommer att få sina leveranser innan jul.

Det var en bugg i it-systemet som orsakade förseningar efter Black Friday. Det meddelar Adlibris, som ändå uppskattar att 98 procent av kunderna får sina paket innan jul. Samtidigt rasar ilskna konsumenter på företagets Facebook-sida.

Konsumentverket har fått in en mängd Adlibris-anmälningar gällande falsk marknadsföring under de senaste dagarna. Samtliga gäller sena leveranser.

– Det stämmer att vi på kort tid har fått in ett stort antal anmälningar mot Adlibris. Från den 19 december har vi tagit emot 26 anmälningar. Det kan jämföras med det totala antalet anmälningar mot bolaget som är 68 sedan 2009, säger Konsumentverkets presschef Hans Lundin.

Samtidigt får företaget skarp kritik i sina sociala kanaler.
– Den stora delen av de som hört av sig till oss är kunder som drabbats av försenade Black Friday-ordrar, och det är de som syns på Facebook, säger Linnéa Wiklund, informationschef på Adlibris.

Hur många är det som inte får julklappar?
– Svårt att säga. Vi håller fortfarande på att leverera ut paket. Men det landar kanske på 2 procent av våra totala ordrar.
Och hur många kunder är det?

– Det är ingen siffra vi lämnar ut tyvärr. Jag har heller ingen siffra på hur många paket som är drabbade, säger hon.

Orsaken till förseningarna kring Black Friday är ett fel i it-systemet, som upptäcktes förra veckan.
– Det var en liten andel av Black Friday-ordrarna som inte prioriterades upp tillräckligt av systemet. Vi upptäckte inte det direkt, på grund av de stora volymerna som skickas ut under den här perioden. När vi upptäckte vad som hänt kunde vi manuellt prioritera upp dem och beställningarna gick ut, säger hon.

Lagret i Morgongåva drabbades av ytterligare förseningar i samband med en arbetsplatsolycka.

– Då låg produktionen nere en kort tid men det påverkade vår kapacitet att jobba, vilket i sin tur gjort att paket har blivit försenade. Vi fick också kassera böcker som vi behövde köpa in igen, säger Linnéa Wiklund.

Adlibris har i dagarna skickat ut de sista av de beställningar som gjordes i samband med Black Friday.
Vad gäller julklappsbeställningarna kommer ytterligare paket att skickas ut under dagen, framför allt till Stockholm, Malmö och Göteborg, och lördagsöppna utlämningsställen.
Hur påverkas ert varumärke på sikt av anmälningar till Konsumentverket och Facebook-kommentarerna?

– För de kunder som drabbats av Black Friday-förseningar så är det klart att det påverkar deras relation till oss. Men majoriteten får sina leveranser i tid.
Hur påverkas förtroendet för branschen i stort?
– Jag tror det är mer att det här är kopplat till e-handelsupplevelse och köpet hos oss, jag tror inte att bokbranschen i sig kommer att påverkas.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.