Tillbaka

Johan Kleberg: "En jättestor förlust"

2019-02-15
av Lars Schmidt
Adlibris vd Johan Kleberg
Foto: Foto: Sara Mac Key

Hur kunde det gå så illa? Adlibris vd Johan Kleberg förklarar varför 2018 blev bolagets sämsta år någonsin.

– Det är en jättestor förlust, men en stor del var att vi investerade och anpassade lager och logistik för att kunna bredda sortimentet. Det andra var att vi ändrade bokföringsprinciper. Och det tredje var den svaga avslutningen på året, säger vd Johan Kleberg.

Var och en av dessa faktorer står enligt Johan Kleberg för ungefär en tredjedel av den redovisade förlusten. Det vill säga cirka 40 miljoner kronor var.

Anpassningen till ett nytt och bredare sortiment följer Adlibris plan att växa på annat än böcker. Under 2018 ökade utbudet av bland annat skönhetsprodukter; inredning och textil; mat och dryck; trädgård och smycken. Det ställer nya krav på hantering och logistik.

Försäljningen av non books växte och stod för nära en fjärdedel av omsättningen förra året. Störst var ökning i Sverige. Totalt växte segmentet med 115 procent.

– Tillväxten på non books, det är det vi är nöjda med under året, säger Johan Kleberg.

Men också kärnverksamheten böcker växte. Räknat på helåret var ökningen tio procent. Men det finns stora skillnader inom bokförsäljningen.

– Vi såg en noll-tillväxt på pocket, inbunden skönlitteratur och kurslitteratur. Det var fakta och barn som drev försäljningen under helåret, säger Johan Kleberg.

Trenden med svag försäljning av pocket och inbunden skönlitteratur, samt kurslitteratur, förstärktes under julen vilket fick resultatet att falla.

För 2019 tror Johan Kleberg på fortsatt minskad försäljning av inbunden skönlitteratur och kursböcker medan barn och fackböcker kommer att växa. Han räknar med fortsatt tillväxt också för non books, där man framför allt ska fördjupa och förbättra utbudet inom de kategorier som kom till 2018.

Och resultatet 2019 – blir det vinst då igen?

– Det är inte planen, men vi ska absolut inte ha så stora omställningskostnader igen, säger Johan Kleberg.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.